Onderwaterschip

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor swiex » 15 Feb 2018, 13:41

Ik bedoelde nat schuren of nat stralen.
Stralen is het mooiste maar duur natuurlijk.
Een droge bewerking kan natuurlijk ook en je kunt er erg goede resultaten mee behalen. Dan zou ik een dubbele of driedubbele Tercoo gebruiken.
Met een goede gelaatsbescherming en goed stofmasker moet dat geen probleem zijn.

Ik ben het met Peter Jansen eens dat je het onderwaterschip beter direct goed kunt aanpakken, de boot staat nu toch droog. Kaal maken is een behoorlijke klus maar dat doe je maar 1 keer in de ..tig jaar.
Het voordeel is dat je er jaren vanaf bent en dat je zekerheid hebt over de conditie van het onderwaterschip.

Let ook goed op roestvorming aan de binnenkant, vooral op de plaatsen die slecht toegankelijk zijn onder de vloer en in de bilge. Dit wordt nog wel eens vergeten.
Het zou zonde zijn om veel werk aan de buitenkant te verrichten en later te ontdekken dat er een slechte plek is als gevolg van roest aan de binnenkant.

Suc6,
Roelof



Ik heb de binnenkant al bekeken en hier zit (gelukkig) geen roest.
Ik zat er eigenlijk aan te denken om het dit jaar te schuren en dan volgend jaar te laten stralen.
Volgend jaar gaat hij ook weer het water uit omdat er dan weer nieuwe AF op moet.
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Roelof » 15 Feb 2018, 17:18

Als je nu gaat schuren, zul je ook moeten schilderen. Om dit er dan volgend jaar weer af te stralen is eigenlijk zonde.
Ik begrijp dat het vanaf hier makkelijk praten is, je hebt natuurlijk de kosten van de aankoop al gehad en zoals ik lees ben je ook bezig met andere aanpassingen / verbeteringen.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik toch proberen om dit jaar het onderwaterschip kaal te maken en een goed verf systeem aanbrengen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Gruttepier » 16 Feb 2018, 08:23

Onderwaterschip is verderin prima staat en is 2 jaar geleden nog behandeld. Dit is echter het resultaat van de hedendaagse milieuvriendelijke AF die erop gezet worden.
Doerak gaat er jaarlijks uit en voor dit jaar zijn er andere belangrijke prioriteiten.(zoals een goed winterzeil)

De openvallende plekken worden nauwkeurig behandeld, aankomend winterseizoen is er weer alle tijd en ruimte om met de Perago aan de slag te gaan. Dan komt er ook harde AF onder ipv deze troep.
Gruttepier
 

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Roelof » 16 Feb 2018, 13:01

Over welke boot praten we nu?
De boot van Swiex of van Gruttepier, of mis ik misschien iets :? )


Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor swiex » 16 Feb 2018, 17:36

Roelof schreef:Over welke boot praten we nu?
De boot van Swiex of van Gruttepier, of mis ik misschien iets :? )


Groet,
Roelof


Ik moest het ook even na vragen.
Maar gruttepier is mijn broer. :D
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Klaver vier » 16 Feb 2018, 19:44

Als deze boot 2 jaar terug onderwater behandeld is durf ik wel te zeggen dat het halfbakken gedaan is.
Er is letterlijk over alles heen geblubbert duidelijk te zien aan de koeken die onder de af zitten.
Enigste goede manier nu alles er af stralen of met een perago schijf,en dan opnieuw beginnen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Gruttepier » 16 Feb 2018, 20:10

Zoals al geschreven is dat voor de volgende winterperiode, voor nu volstaat bijwerken en een frisse zelfslijpende AF.
Gruttepier
 

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor gewoonmich » 17 Feb 2018, 08:31

Gruttepier schreef:Zoals al geschreven is dat voor de volgende winterperiode, voor nu volstaat bijwerken en een frisse zelfslijpende AF.


Je broer stelt hier een vraag hoe het beste te handelen. Dan wordt er goed advies gegeven maar door jou afgekraakt!
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor swiex » 17 Feb 2018, 09:30

Om verdere discussie te voorkomen.
Wil ik toevoegen dat ik uiteraard alle (verschillende) adviezen mee neem!
Ik ben er van bewust dat het er minder mooi uitziet dan ik zelf dacht.
En daar moet iets mee gebeuren.
Het beste advies zal altijd zijn om het volledige onderwaterschip te stralen. maar uiteraard ook meteen de duurste.(vooral dit jaar.)
En omdat er al aangegeven werd dat het moeilijk vanaf foto te beoordelen is zou ik nog nieuwe foto's hier plaatsen.
Dit omdat foto 1 een heel klein deel is van het schip. (dit heb ik voor dat ik de foto's plaatsen al bewerkt, foto 2.)
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Roelof » 17 Feb 2018, 09:45

swiex schreef:Ik moest het ook even na vragen.
Maar gruttepier is mijn broer. :D

Daar was je dus nog niet zeker van :mrgreen: (geintje)


Alle verwarringen daargelaten, als je het kaal maken uitstelt tot volgend jaar zou ik in elk geval de gehele AF weg schuren met een grove korrel de primer laag herstellen en vanaf daar opnieuw beginnen met AF.
AF vraagt een goede voorbereiding en een goede ondergrond. Verschillende soorten AF op elkaar is vragen om onthechting, ook op korte termijn, zeker als er al twijfels zijn over de kwaliteit van de huidige AF.
Als ik de foto's nogmaals bekijk ontkom ik toch niet aan de indruk dat de AF de laatste keer niet goed is aangebracht.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten