2 marifoons op 1 antenne?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

2 marifoons op 1 antenne?

Berichtdoor Barracuda » 10 Feb 2018, 19:29

Hallo medevaarders,

Ik heb er een marifoon bij.
Kan ik 2 marifoons op 1 antenne zetten? Vind veel sprieten niet echt aantrekkelijk.
Als het kan wat heb ik dan nodig en zijn er dan nadelen?

Alvast bedankt. Bart.
Gebruikers-avatar
Barracuda
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Nov 2016, 07:36
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: 2 marifoons op 1 antenne?

Berichtdoor Marie Christina » 10 Feb 2018, 19:32

Dan schijn je een splitter nodig te hebben.
Maar ik heb het in de praktijk nooit gezien.
Dus ik vermoed dat er nogal wat nadelen aan kleven of dat het gewoon niet toegestaan is.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: 2 marifoons op 1 antenne?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Feb 2018, 22:12

Antenne uitgangen vinden het vaak niet zo fijn als er iets ingestopt wordt .....

Dus splitter met als gevolg vermogensverlies ....

Over smaak en "aantrekkelijk" valt te twisten, maar een spriet meer of minder zou ik me niet druk maken; er zijn ergere dingen om een boot toe te takelen.
Daarbij vind ik een goed georganiseerde en netjes gemonteerde infrastructuur eerder positief dan negatief.
Ik zie liever 4 antennes, voor wel doel dan ook, netjes geordend in een mast esthetisch fraaier dan een ergens op de railing gemonteerde sat schotel.

En een goeie "spriet" hoeft niet echt op te vallen, dat is niet meer dan een stuk dik 'ijzerdraad" van een meter
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: 2 marifoons op 1 antenne?

Berichtdoor kajoe » 11 Feb 2018, 10:04

de raad die ik kreeg toen ik het vroeg aan de technische mannen van telecom ,,niet doen ,, en dat was 2 jaar geleden toen ik er ook overdacht ,ook de mannen van radio Holland zijden dit zodat ik een vaste en een hand marifoon heb ,is ook verrekte makkelijk als er een de sluis op moet om je te melden , of wat verder weg hou je altijd contact ,en kan je snel reageren ,in principe is het dan een portofoon ,en kan je op kan 10 blijven maar beter naar 13 of 77 oid .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: 2 marifoons op 1 antenne?

Berichtdoor henkvd » 11 Feb 2018, 14:27

Technisch kan het, heb je wel een splitter nodig die het max vermogen van 25 Watt aan kunnen, daar vallen de meest verkrijgbare splitters al door de mand, de AIS splitters kunnen dat vaak niet, tevens is het technisch geen beste oplossing, bij ontvangst halveert het signaal niveau het signaal moet gedeeld worden en daar bij komt nog het verlies in de splitter zelf.
Met 2 Celmar 0-1 sprietjes los je het prima op met minder kosten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 2 marifoons op 1 antenne?

Berichtdoor Barracuda » 11 Feb 2018, 23:59

Bedankt voor de info. Dat worden dus toch 2 antennes. Misschien hang ik er wel vossestaarten aan :lol:
Gebruikers-avatar
Barracuda
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Nov 2016, 07:36
ligplaats: Amsterdam
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten