CV ketel op propaan of diesel

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor HappyHarry » 10 Feb 2018, 18:12

Uiteraard hebben we altijd plannen voor het komende jaar:
Zo wil ik eigenlijk de oude Kabola ketel (30 jaar) gaan vervangen.
Aangezien er ook ruim warm water wordt verbruikt, houdt de boiler (25 ltr) het soms niet bij dus heb ik wel eens aan een geiser gedacht.

Maar... nu is er voor zo'n 800 euro een ketel op propaan op de markt, zuinig en als cv ketel en/of geiser te gebruiken.
https://www.cvkoopjes.nl/cv-ketels/intergas/intergas-hre-24-18-cw3-propaan-cvketel.html#idTab5
Een stuk goedkoper dan een andere Kabola op diesel en evt. losse geiser op propaan.

Twee vliegen in één klap?
Hoe denken jullie over deze optie?
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor broekerhaven » 10 Feb 2018, 18:44

Doen ;)
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor Klaver vier » 10 Feb 2018, 23:04

Harry dat is een hele goeie keus,voordeel deze ketel heeft geen driewegklep ,die gaan namelijk veel kapot zeker die van honeywell
Maar als je veel warmwater wil hebben zou ik voor de cw 4 gaan,alleen gaat je drinkwater dan wel snel op
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor Sambeek » 11 Feb 2018, 18:32

Wij hebben een Kabola op diesel, een combi.
Zit inmiddels al weer 5 jaar en nog nooit problemen gehad.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor RuudM » 11 Feb 2018, 22:47

@Rene,

ik snap jouw deels dat je dit een goede optie vind om dat dit jouw werkgebied is. dat het apparaat geen honeywelklep heeft is mogelijk een voordeel maar weegt dit op tegen het nadeel van gas aan boord. waar wordt deze ketel geplaatst en welke veiligheidsvoorzieningen worden er getroffen ?

zelf zoals je wel gezien hebt hebben wij een kabola B-tap 12 aan boord staan. deze functioneert al jaren (15-17 jaar) zonder problemen. het enige wat we doen is in het najaar een keer schoonmaken. meer niet. dus ook nauwelijks onderhoudskosten ik weet niet of dit ook voor de propaan gas ketel gaat gelden. zelfs de honeywel klep werkt zonder haperingen.

@happyharri
Kabola kom je ook veel tegen op de binnenvaart ook ketels van jaren oud.
zelf zou ik gaan voor eenvoud en degelijkheid met lage operationele kosten.
ik weet niet wat Albert voor onderhoud aan zijn Kabola heeft gehad. maar voor ons zijn de onderhoudskosten nihil geweest afgelopen 15-17 jaar.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor Klaver vier » 12 Feb 2018, 10:03

Ruud 1 keer per jaar de voorplaat er af en de syfon ff spoelen meer niet.
Toestel zelf heeft de benodigde beveiligingen,schoorsteen is dubbelwandig
Gas leiding kan je tegenwoordig heel mooi persen met kunststof leiding
Het enige wat misschien lastig is is het condens afvoeren,maar ook dat is geen probleem als je de ketel hoog genoeg op kan hangen,anders moet je met een condenspomop werken en die trekt weer stroom.
Ik heb er geen belang bij maar denk dat het allemaal veel schoner is,als met die olie.
Gr René
Klaver vier
 

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor Sambeek » 12 Feb 2018, 13:15

RuudM schreef:@Rene,

Kabola kom je ook veel tegen op de binnenvaart ook ketels van jaren oud.
zelf zou ik gaan voor eenvoud en degelijkheid met lage operationele kosten.
ik weet niet wat Albert voor onderhoud aan zijn Kabola heeft gehad. maar voor ons zijn de onderhoudskosten nihil geweest afgelopen 15-17 jaar.

gr
Ruud

Er stond bij mij een behoorlijk oude Kabola cv unit. (geen tapwater) Dat ding deed het altijd als een tierelier.
Gezien we een douche wilden maken aan boord was het of een pl wisselaar er tussen of een nieuwe combi.
Gezien we een X bedrag terug kregen voor dat oude ding hebben we maar voor een nieuwe combi gekozen.
Tot dusver nog geen onderhoud aan gedaan in de 5 jaar. (verhoudingsgewijs wordt ie ook niet veel gebruikt natuurlijk.)
Maar zou wel goed zijn de brander een keer op te poetsen. Echter nog geen rook pluimpje te zien, brand dus super schoon.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor Klaver vier » 12 Feb 2018, 16:52

Albert ik weet niet wat zo,n kabola doet in prijs maar zo,n intergas kost bijn niks.
Ik denk dat dit wel meespeelt in de afweging.
Als je een klein beetje handig ben is zo,n intergas zo gereinigd.
Maar nogmaals mij maakt het niks uit wat de keus wordt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor HappyHarry » 12 Feb 2018, 17:45

Kabola doet zo'n 2500 - 3500 euro (vandaar mijn (denk) optie voor propaan) en is een stuk groter in formaat op de compact type na dan.

Is het noodzakelijk een dubbelwandige afvoer te gebruiken, hij komt in de machinekamer, daar is voldoende zuurstof.
Er zit nu namelijk een enkele afvoer .
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor Sambeek » 13 Feb 2018, 09:12

HappyHarry schreef:Kabola doet zo'n 2500 - 3500 euro (vandaar mijn (denk) optie voor propaan) en is een stuk groter in formaat op de compact type na dan.

Is het noodzakelijk een dubbelwandige afvoer te gebruiken, hij komt in de machinekamer, daar is voldoende zuurstof.
Er zit nu namelijk een enkele afvoer .

Klopt, prijstechnisch is een gas combi of te wel ketel aanzienlijk voordeliger. Ik vraag me af, hoe vaak moet je dan je
propaan verwisselen? Is ook niet echt goedkoop. Maar ja dan duurt het een jaartje of wat voor je misschien op
de kabola prijs zit.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten