CV ketel op propaan of diesel

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor Klaver vier » 13 Feb 2018, 09:14

Harry het is niet noodzakelijk,maar wel te adviseren,ik zou concentrisch nemen dus twee pijpen in elkaar,dan wordt de buitenpijp maar 10 centimeter dik en kan je ook nog horizontaal naar buiten.
Met dat verschil in prijs met een kabola wist ik het wel,je koopt er drie intergassen voor en ik denk dat het ook veel stiller brand als een oliebrander,ik neem tenminste aan dat een kabola een voorzet brander heeft.
Gr René ( klver vier).
Ik bedenk mij net dat concentrisch er misschien niet is voor een intergas,dan krijg je dus een veel dikkere pijp 125 mm.
Een remeha heeft wel concentrisch.
Klaver vier
 

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor varg » 13 Feb 2018, 09:31

De ROCA ketels worden ook vaak toegepast en zijn misschien een alternatief: http://www.buurs.nl/roca.php?cat=6&model=20GTI
Maar met ruim 20 kW en een prijskaartje van bijna €2200 misschien wat te groot.
Een broertje zonder warm water tap staat op MP: https://link.marktplaats.nl/m1248892861
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor quichot » 13 Feb 2018, 10:49

Sambeek schreef: Ik vraag me af, hoe vaak moet je dan je propaan verwisselen? Is ook niet echt goedkoop.

Terechte opmerking: bij gemengd gebruik, verwarming en warmwatervoorziening, geeft de leverancier 10 liter gas per minuut op.
Een volle fles propaan bevat 11 kg gas, goed voor 6000 liter afgerond (1,83 kg gas is 1000 liter). Dus als je ermee verwarmt en tapt, doe je met die 6000 liter 6000/10=600 minuten, ofwel 10 uur.
Nu zal de thermostaat niet voortdurend om heet water vragen, en ook staan we niet continue onder de douche, maar veel langer dan een week zul je niet doen met één fles.

Nu zal dat in het zomerseizoen wel wat meevallen, omdat dan de verwarming uit staat. Maar als je 's winters eigenlijk nooit aan boord bent, dan zou ik toch eerder een geisertje overwegen.

Het is een mooi keteltje, zeker, en ook een mooie prijs, maar de kosten voor propaan zouden wel eens tegen kunnen vallen. Het toestel lijkt me dan ook meer bedoeld voor woningen met zo'n grote gastank in de tuin omdat ze niet op het net zijn aangesloten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor Klaver vier » 13 Feb 2018, 12:45

Dat is inderdaad de afweging die je moet maken,ligt er natuurlijk ook aan hoe intensief het gebruikt wordt.
Bij ons wordt de kachel niet veel gebruikt omdat wij mooi weer vaarders zijn,maar zit je er het hele jaar op wordt het wel even iets anders.
Van zo,n kabola weet ik niks van de intergas wel,zijn goedkoop en goed.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: CV ketel op propaan of diesel

Berichtdoor HappyHarry » 16 Feb 2018, 18:52

Ik kom op marktplaats deze tegen: https://link.marktplaats.nl/m1255646006
Een Eberspächer Hydronic M10 diesel 24 volt, iemand ervaring met dit type, ik ken ze alleen van hete lucht.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten