Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

Berichtdoor Binnetie » 06 Feb 2018, 11:18

In de loods waar mijn boot gestald is voor schilder werkzaamheden zag ik dat de standpijp van de keukenafvoer wat roestig is:

Afbeelding

Afbeelding

Nu was er al iemand die vertelde dat hij al regelmatig gehoord had dat een boot flinke lekkage had door een roestige verouderde standpijp en dat boten zelfs zinken hierdoor. Het advies was om deze te vervangen voor een messing kogelkraan afsluiter met vorstbeschermer. Maar ook een oplossing kon zijn om de standpijp dicht te maken/lassen en de afvoer aan te passen naar een afvoer die boven de waterlijn uitkomt.

Wat is nu het verstandigst om te doen? Ik laat dit door een monteur doen. Persoonlijk heb ik het liefst een oplossing waar ik het minste werk mee heb om winter klaar te maken. Een afvoer boven de waterlijn ben ik zelf nog niet tegengekomen. Zit dan niet iedereen tegen je afwasschuim aan te kijken :)
Daar komt nog bij dat ik een standpijp onder de stuurhut heb, ter hoogte van het stuurkolom. Hier zit voor zover ik na kan gaan niks op aangesloten. Iemand die weet waar deze voor zou kunnen dienen? Er zit daar niks wat een afvoer nodig heeft.
Binnetie
 

Re: Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

Berichtdoor jaccomiranda » 06 Feb 2018, 11:42

Wij hebben de afvoeren van keuken en wastafel op de waterlijn gemonteerd. Nooit meer winter klaar maken en de wasbak loopt altijd mooi leeg.
Ja, je ziet even was sop drijven als de afwas is gedaan. Maar dat is zo weg.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

Berichtdoor peter jansen » 06 Feb 2018, 13:04

Hier ook afvoeren van wasbakken boven de waterlijn. Altijd goed!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

Berichtdoor Roelof » 06 Feb 2018, 13:53

Bij ons ook roestige standpijpen voor toilet water en afvoer wasbak.
Ik maak alles dicht en zit er over te denken om alle afvoeren standaard via de sewage tank te laten lopen.
Dan blijven 2 onderwater aansluitingen met een afsluiter op de huid over: - toilet spoelwater en overboord sewage tank.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

Berichtdoor Binnetie » 06 Feb 2018, 14:01

Wat ik dan even niet snap, hoe kan het dan dat boven de waterlijn de boel niet zo bevriezen? Op het vlak is toch al snel een meter onder water, daar is het water nooit aan het vriezen. Eerder als je op de kant staat.
De afvoer van mijn vuilwatertank heeft een kogelkraan afsluiter.
Binnetie
 

Re: Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

Berichtdoor jaccomiranda » 06 Feb 2018, 16:06

Alles wat omsloten wordt door de lucht (de binnenkant van je schip) kan bevriezen als je niets verwarmd.
Dus juist je afsluiter op het vlak. In het begin van een vorstperiode is het water nog wel warm genoeg om je afsluiter niet te laten bevriezen, maar na een paar dagen ga je toch risico lopen.

Op de kant zet je afsluiter gewoon open, dan zit er niets in de kogel.

Ik heb een T-afsluiter gemonteerd (boven de waterlijn) in de leiding die door de huid gaat. Op dat T-stuk dit een klein pijpje waar ik ff hard kan blazen tot ik het buiten hoor borrelen. Dan sluit ik de afsluiter op het vlak en zo gaat het al jaaaaaren goed.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

Berichtdoor Binnetie » 06 Feb 2018, 17:09

Dank, ik zit even te zoeken maar kan zo niks vinden. Heb je een voorbeeld van die t-afsluiter? Want als je deze zo kunt doorblazen voor het winterklaar maken dat is dat ideaal.
Ik zag ze ook met een nippel om water af te tappen: http://www.saniship.nl/Vorstbestendige- ... verchroomd
Binnetie
 

Re: Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

Berichtdoor jaccomiranda » 06 Feb 2018, 17:28

Dat is een 3-weg kogelkraan/afsluiter.

Ik heb een huiddoorvoer met daarop een normale afsluiter. Daarna gaat er een slang naar de 3-weg afsluiter. Normaal gaat het water rechtdoor naar mijn toilet, maar op de 2e aansluiting zit bovenwater een gardena aansluiting die ik eventueel kan gebruiken voor de dekwaspomp. Maar op de gardena kan ik een slang klikken om eens lekker de boel door te blazen.
Ook voor het drinkwatersysteem gebruik ik hetzelfde principe.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

Berichtdoor Binnetie » 06 Feb 2018, 17:38

Op die manier. Voor mij volstaat die afsluiter in de link denk ik. Aangezien ik verder geen waterbenodigde zaken in de buurt heb.
Binnetie
 

Re: Standpijp dichtlassen, vervangen voor afsluiter?

Berichtdoor Amersfow » 06 Feb 2018, 23:32

ik stop van die schuimrubber buisisolatie buizen in de standpijpen. Het overblijvende water kan daar mooi naar uitzetten. Overigens voor de douche en keuken de afvoer op afschot boven de waterlijn. Die staat dan droog en bevriest niet. Het is een vreselijke vijand dat ijs; heb een geiser bevroren gehad; en twee jaar geleden nog de messing douchekraan op het zwemplateau; ff vergeten de mengkraan ook even naar de andere kant te draaien. Die paar druppels hebben de hele kraan gebarsten; ongelooflijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten