plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

Berichtdoor Lily Alden » 08 Nov 2017, 10:05

Wij zijn sinds afgelopen zomer eigenaar van deze kruiser. Type Hirondella kruiser
Aangezien ik een aantal jaren als jachtschilder heb opgedaan ga ik deze boort zelf aan pakken.
Mijn bedoeling is dit in enkele fases te gaan doen.
Zoals je op de foto`s kunt zien is de boot nodig toe aan een nieuw likje verf.
Alleen zit ik heel erg in twijfel.
De boot is destijds in de Sikkens gezet 1 component.
nu zou ik graag zelf er 2 componenten op willen zetten.
Dat zou betekenen dat er een schakellaag tussen moet vanwege het risico van het oplossen van de 1 component.
Toch verschillen de meningen daarover en beweren dat als de 1 component al heel oud is het niet noodzakelijk is dat persee een schakellaag tussen te zetten.
Nu is het zo dat ik een kleur heb gezien waar ik verliefd op ben geworden en die heel graag op onze boot zou willen hebben. De IJssel Ral 1013 parelwit

Ik ga hier mijn stappenplan neerzetten en hoop meningen te kunnen delen met andere leden

stap 1 schoon en vetvrij maken
Stap 2 schuren tot de harde onderlaag sikkens
stap 3 Epifanes Marine primer aanbrengen 1 of twee laag. dat zal afhangen van de onderlaag.
stap 4 plamuren met epifanes epoxy filler
stap 5 plekken die geplamuurd zijn nogmaals primeren met marine primer.
stap 6 als alles goed is uitgehard en in acht genomen droog tijden aangehouden is en opgeschuurd is.
stap 7 het aanbrengen van De IJssel double coat 2 componenten voorkeur twee lagen.

ik hoop een beetje een redelijk beeld is hoe ik dit wil gaan aanpakken en hoop dat er tips en adviezen komen hoe het anders beter zou kunnen.
Lily Alden
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Nov 2017, 20:17
Woonplaats: Harkema
ligplaats: Eastemar
info:

Re: plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

Berichtdoor Klaver vier » 08 Nov 2017, 12:07

Ik denk dat je het helemaal goed aanpakt
Temperatuur is heel erg belangrijk
Wij hebben de romp in het voorjaar gedaan ( erg mooi geworden) het enigste wat wij fout hebben gedaan is de tweede laag op het berghout,deze hebben wij te kort op elkaar aangebracht waardoor deze is gaan blazen op twee plaatsen
Als het te kort op elkaar gebeurd is de verf niet goed uitgedampt en kan doordat de tweede laag erover zit ook niet meer uitdampen met een blaas als gevolg
2 componenten de ijssel is echt super mooi.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

Berichtdoor Lily Alden » 08 Nov 2017, 12:50

Bedankt voor je reactie. om de beste kwaliteit er uit te halen moet je niet te haastig werken inderdaad.
De juiste omstandigheden en structureel werken zijn zeker van belang en moet men niet onderschatten.
Ik hoop dat het mij lukt in twee weken tijd, wil namelijk een verwarmde loods afhuren en is de bedoeling volgend jaar de dekken,gangboorden en de reling te doen.
Als het erg meezit misschien nog een enkel laagje over de romp.
In fase twee denk zo twee jaar later ben is de bedoeling de ramen eruit , nieuwe erin met nieuwe rubbers.
Opbouw nieuw verfsysteem erop,zelfde behandeling als in fase 1
Ook de romp,biezen,waterlijn en onderwaterschip opnieuw in onderwaterschip opnieuw in de antifouling.
Patrijspoortje zullen denk ik ook aan vervanging nodig zijn in die tijd om de puntjes op de i te zetten.

kortom genoeg te doen nog. en bovendien flink sparen
Lily Alden
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Nov 2017, 20:17
Woonplaats: Harkema
ligplaats: Eastemar
info:

Re: plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

Berichtdoor Klaver vier » 08 Nov 2017, 13:46

Wij hebben 4 weken in de loods gelegen,ik denk dat twee weken erg kort is
Onze boot is 11,60 meter lang
Nou heb je wel het voordeel dat de boot in een verwarmde loods ligt.
Wij moesten ook nogal wat demonteren,zoals strippen om de gangboorden weghalen en het anker plus anker achterplaat.
Eigenlijk hebben wij wat meer gedaan als de romp,ook de opstaande kanten van de achterkajuit, en de platen onder de reling van de achterkajuit.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

Berichtdoor Lily Alden » 08 Nov 2017, 14:20

ook een fijne klus zo te lezen . maar wat je zegt twee weken is aan de korte kant,ik gok er beetje op dat twee weken te doen is aangezien ik heel wat in een uur kan doen. enigste nadeel is dat dat je zit met droogtijden, vooral als het gaat om de laatste twee laklagen waar 48 uur voor staat en, ook de plamuur word voorgeschreven als je het over wilt schilderen met 2 componenten het bij voorkeur 48 uur in acht neemt kwa droging.
Daarom zit ik ook in twijfel de romp ook nog een laagje te geven,wat ik in die tussentijd mooi zou kunnen doen.
uit de loods nog een week op bokken en dan in het water.
Lily Alden
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Nov 2017, 20:17
Woonplaats: Harkema
ligplaats: Eastemar
info:

Re: plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

Berichtdoor Rene » 08 Nov 2017, 18:43

Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

Berichtdoor Rene » 15 Dec 2017, 20:30

Ben benieuwd naar de vorderingen.....

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

Berichtdoor Klaver vier » 15 Dec 2017, 21:20

Als hij het in 14 dagen zou doen is hij denk ik al klaar,maar ik geloof daar niet in want ik weet hoeveel werk het is.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

Berichtdoor Rene » 16 Dec 2017, 10:29

Ik ook René, maar was wel benieuwd of hij al een plan had gemaakt.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: plan van aanpak Welk verfsysteem Advies gevraagd

Berichtdoor Klaver vier » 16 Dec 2017, 10:46

Als hij gewoon jouw mooie foto reportage ziet dan snapt hij toch wel dat het onmogelijk is
Ik heb van het voorjaar alleen de romp en de opstaande kanten van de achterkajuit gedaan,toen heb ik ook bijna een maand op de kant gelegen en er elke dag behalve de zondagen aan gewerkt met goed gereedschap,want dat scheelt ook nog heel veel.
Het kan nooit in die tijd als je het tenminste goed doet,je zit ook met de droogtijden en je red het niet met 1 keertje plamuren
Jammer dat hij niet meer reageerd want ik ben erg benieuwd
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten