Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schilderen)

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schilderen)

Berichtdoor Binnetie » 04 Okt 2017, 20:32

Onze boot is uit het water en het opknappen kan beginnen.
DISCLAIMER: Dit is mijn eerste echte grote klus aan de boot, vergeef me eventuele domme vragen of niet-logische antwoorden :) Misschien dat andere mensen later ook wat aan dit topic hebben

Afbeelding

Het zwarte vlekje op de boot is een blaadje.
Op dit moment staat de boot buiten omdat er nog wat las- en slijpwerkzaamheden moeten gebeuren (de koelpijpen gaan eraf)
Ik wil alvast gaan beginnen met het schuren van de railing (moet toch met de hand) en het dek. Op afroep gaat de boot naar binnen, hier is schuren met een alleszuiger verplicht.

Jullie hebben in een ander topic al wat foto's van de huidige situatie gezien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn stappenplan (deze is nog niet compleet en ga ik aanvullen met eventuele tips):

Wassen en daarna ontvetten
Wassen doe ik met een nog aan te schaffen bootshampoo, het ontvetten kan met St Marcus gedaan worden? Afdrogen doe ik met oude handdoeken

Roestplekkjes schuren en plamuren
Ik twijfel of ik deze zou gaan uitschuren met schuurpapier (met de hand) of met een Perago schijf (1 of 2 schijven).
Na het uitschuren zo snel mogelijk plamuren (volgens International moet dit binnen 4 uur).
Ik wil de lasnaden van de railing ook rond proberen te plamuren, deze ga ik daarom ook kaalmaken. Moet op het staal eerst een primer voordat er geplamuurd wordt. Ik lees namelijk verschillende verhalen?

Producten: Schuurpapier, evt Perago schijf, epoxy plamuur, plamuurmessen, handschoenen, veger om schuurstof te vegen of alleszuiger om op te zuigen.

Als dit klaar is dan wil ik verder gaan met het schuren van het dek/gangboorden en de opbouw. De opbouw ziet er nog goed uit, ik verwacht dat ik hier alleen maar wat hoeft te schuren + enkele plekjes bij te werken. Maar dan kan ik al gaan aflakken. De onderliggende verf, lijkt me bijna zeker 1 component. Tenminste ik heb blikjes International Super Gloss HS aan boord gevonden.

Schuren
Na alles bijgewerkt te hebben ga ik alles schuren. Om vervolgens alles schoon te maken en weer te ontvetten.

Producten: Gehoorbescherming, gezichtsbescherming

Schilderen/aflakken
Afhankelijk van de keus of ik voor 1 component of 2 componenten ga, ben ik bij 2 componenten een primer nodig. Wat is voor een beginner aan te raden, 1c of 2c?
Bij 2 componenten moet ik eerst een primer aanbrengen, bijvoorbeeld International Interprotect, maar ik weet zo niet of deze over een 1 componenten verf heen kan.
Tussen de lagen door zal ik nog licht opschuren met korrel 400.

Klopt dit zo een beetje? Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen, vind het allemaal heel spannend maar lijkt me erg leuk om hier mee bezig te zijn. Gelukkig krijg ik af en te wat hulp dat ben ik hard nodig.
Mocht het uiteindelijk klaar zijn en ik heb nog tijd over dan pakken we de romp aan, deze nog helemaal goed. Een romp schuren van een 10 meter lange boot, hoe lang duurt dat ongeveer? Ik schat het in op 1 volle dag, maar heb geen idee of dit reëel is.
Binnetie
 

Re: Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schildere

Berichtdoor Klaver vier » 04 Okt 2017, 21:50

Binnettie volgens mij heb je precies door hoe het moet.
Wat betreft 1of2 component,dan is 1 component makkelijker
Ik zou altijd tussendoor primeren.
Wat de romp betreft ik schuurde hem in 4 uur helemaal rond,maar wel met een rotex van festool, boot 11,60 meter.
De lastige stukken in de opbouw zitten o,a bij de staanders van de preekstoel en de andere railing die staan namelijk nietop het boeisel maar er net binnen daardoor krijg je van die rottig te schuren hoekjes die erg ophouden om mooi glad te krijgen.
Volgens mij is zo,n target ook nog geschopeerd dit geeft nog wel eens blazen na het verven,is lastig te bestrijden
Alleen daarvoor al zou ik hem in de 1 component zetten
Succes met de klus
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schildere

Berichtdoor Binnetie » 05 Okt 2017, 09:48

Bedankt voor je reactie Rene.
De vorige eigenaar zei dat de boot gemoffeld is? Bedoel je dat met geschopeerd?
Met tussendoor primeren, bedoel je primerlaag na het schuren voor de eerste laag aflak?

Ik zie her en der wel barstjes rond de bolders, bij de lasnaden.
Het klopt wat je zegt, de railing staat binnen een ronde rand, dat zie je ook op de foto's hier blijft altijd veel vuil achter zitten. Nu bijvoorbeeld bladeren, als je die weghaalt dan komt er ook nog veel zand achter weg.
Bij het afspoelen of regenen loopt al het water langs de ronde rand en achter de paaltjes van de railing langs. Als ik dit allemaal rond en dicht ga maken dan gaat het water meer door de gangboorden bedenk ik me net (nu loopt het dus langs de rand en heb je minder last van natte voeten.

Ik heb gisteren contact gehad met Internationaal, er is een mooie handleiding van hun op de site maar deze kon ik niet meer vinden. Ze hebben aangegeven dat de site vernieuwd is en dat ze me een nieuwe handleiding toesturen via e-mail. Deze zal ik dan delen.

Advies is dus eigenlijk om voor 1 component te gebruiken?
Binnetie
 

Re: Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schildere

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Okt 2017, 12:57

Binnetie schreef:De vorige eigenaar zei dat de boot gemoffeld is? Bedoel je dat met geschopeerd?

Om het een beetje mooier te laten klinken,of uit ontwetendheid , heeft de vorige eigenaar denk ik gezegd,dat het ship "gemoffeld" is.
Maar zelf denk ik,dat het niet gemoffeld is,want dan moet de temperatuur om dat te doen,nog hoger zijn dan bij poedercoaten.

Scoperen gebeurde veel meer.
Scoperen is gewoon verzinken,maar dan niet in een bad,omdat het ding dat gescopeerd moet worden,er doodgewoon niet in paste.
Ze deden dat d.m.v een spuitpistool waardoor een zinken draad liep,door deze te verhitten zodat het vloeibaar werd,en d.m.v. perslucht werd dan het zink op het metaal gespoten.
Daarbij moest de ondergrond goed schoon en vetvrij zijn.
Het scoperen gebeurde veel bij een chassis die onder een chem tankoplegger zat,het "karretje" in de volksmond.
Later kwamen er RVS chassis,en werd het scoperen overbodig.
In feite kun je dus zeggen,dat scoperen verzinken is,gedaan in een spuiterij.
Noordvaarder
 

Re: Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schildere

Berichtdoor Klaver vier » 05 Okt 2017, 16:44

Was het maar waar dat hij gemoffeld was,dit is namelijk wel heel mooi.
Geschopeerd is misschien niet de juiste benaming maar je begrijpt wat ik bedoel,is als het ouder wordt vaak een groot nadeel i,v,b, met blaasvorming in de verf.
En ook een belangrijke rede om de boot 1 component te schilderen.
2 componenten vindt ik wel veel mooier maar is veel moeilijker bij te werken bij krassen of lichte schade en dat heb je maar zo.( ik spreek uit ervaring)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schildere

Berichtdoor Binnetie » 10 Okt 2017, 09:12

Bedankt voor de opheldering.
Afgelopen weekend aan het voorbereiden geweest. Ik heb tweedehands een steiger over kunnen nemen. Dat werkt erg gemakkelijk. We hebben de boot grondig schoongemaakt en geschrobt. Hiermee kwam al veel verfsnippertjes her en der los. Vooral bij de raamrubbers waarvan je denkt dat ze schoon zijn kwam veel rommel weg. We hebben de boot daarna alvast winterklaar gemaakt omdat hij naar binnen gaat volgende week en we dan niet meer met de watertank kunnen morsen. Een paar blaasjes heb ik opengemaakt en daar zat wat roest onder, dit moet behandeld worden. De Tercoo singel disc werkt erg goed, als je deze lichtjes op de railing zet dan ben je direct alles kwijt, het lijkt wel alsof er een hele deuk in is geslepen.

We hebben zondag een beetje van de railing kunnen schuren. Dit met schuurlinnen op korrel 80 (misschien iets te grof), daarna met korrel 180 er nog even overheen. Nu zag ik op de datasheet van de de ZF primer dat deze niet gebruikt mag worden op 1 componenten verf, foutje van de leverancier. De verflaag is niet geheel weggeschuurd. Gewoon grondig opgeschuurd en daarna glas gemaakt. Volgens de leverancier kan het wel gebruikt worden, maar het voelt niet goed.
Voor mij een dilemma, als ik of safe wil dan zou ik voor een 1 component verfsysteem moeten gaan?

Het schema welke ik van International heb ontvangen voor 1 componentsysteem: https://drive.google.com/file/d/0B37JpJ ... 1ja28/view
Schema in jpg:
Afbeelding

Afbeelding

Omdat de bestaande verflaag alleen ruw opgeschuurd wordt (roest wordt verwijderd, geprimert, geplammuurd en weer geprimert), denk ik prima met dit schema uit te komen:
1. 1 laag Yacht Primer - gehele dek en opbouw
2. roestplekken met watertite epoxyplamuur
3. 1 laag Yacht Primer - gehele dek en opbouw
4. OPTIONEEL: 1 laag Pre-Kote
5. aflakken, opbouw met 2 lagen Super Gloss HS en dek met 2 lagen Interdeck

Stap 4 is optioneel of gewoon verplicht? Er zit natuurlijk al een verflaag op.
Op de site van Internationaal zijn ook producten voor de professional te koop: https://international-yachtpaint.com/nl ... -waterline hoe moet ik dat zien. Zijn deze kwalitatief beter of kan ik beter bij de producten voor de doe-het-zelver blijven?
Doe je het dek eerst aflakken en daarna met Interdeck de antislip delen aanbrengen?
Binnetie
 

Re: Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schildere

Berichtdoor Klaver vier » 10 Okt 2017, 14:16

Ik zou de verf voor de proffesional nemen als je die gewoon kan krijgen al mag je deze officeel niet verwerken.
Moet volgens mij altijd beter zijn.
Iedereen kan toch schilderen proffesional of amateur.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schildere

Berichtdoor Binnetie » 10 Okt 2017, 15:21

Daar zit wel wat in.
Als ik kijk naar de primers, dan kan volgens de technische datasheet de Interprotect Professional niet over 1 componenten verf. Voor de Interprime 820 primer kan ik dat niet vinden. In hoeverre spreek je nog van een 1 compontenverflaag als deze met korrel 80 geschuurd is?

Via de professionele producten zou ik kunnen starten met:
Primer
Interprime 820

Plamuur
Interfill 830

Primer
Interprime 820

Aflak
Supergloss HS voor de opbouw en Interdeck voor de gangboorden en de delen waar ik antislip wil hebben.

Mensen die het ook zo gedaan hebben?
Binnetie
 

Re: Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schildere

Berichtdoor Marie Christina » 10 Okt 2017, 20:13

Ik gebruik ook Interprime primer en plamuur alsmede Supergloss.
Bevalt me allemaal prima.
Wat me in de loop der jaren wel opgevallen is is dat je de supergloss echt aan moet brengen in de voorgeschreven condities.
Vooral te warm vindt Supergloss niet fijn. (Volle zon), dan vloeit het veel minder.
Een lekker warme (graadje of 20 -22) bewolkte dag. Dan is het gewoon een genot om met die verf te werken.

De primer en plamuur vind ik ook heerlijk.
Brengt zichzelf haast aan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Dek en opbouw opknappen (repareren, schuren en schildere

Berichtdoor Binnetie » 10 Okt 2017, 20:31

Primer en plamuur die zichzelf aanbrengen daar hou ik van. Heb ik minder te doen :D
Even serieus, goed om te lezen dat de producten je bevallen. Ik twijfel nog wel om 1c of 2c te gaan doen.
Wat ik las van 1c is dat het zo'n 2-4 jaar meegaat en 2c 5-7 jaar. Of dit klopt weet ik niet. Zolang heb ik nog geen boot.
Binnetie
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten