Pagina 2 van 3

Re: Stalen boot

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2017, 17:35
door Marie Christina
Neuh.
Ook geen golfbrekers.
Berghouten zijn het ook niet echt.
Tuurlijk vangen deze vleugels een eventuele klap op.
Maar dat is meer omdat ze er toevallig zitten.

Maar een berghout is toch echt wat anders.
Die zit op het breedste stuk van de huid (van bnb gezien) en is er voor ontworpen om klappen op te vangen.
Zie het als de vinnen boven de achterlichten van een Amerikaanse jaren' 50 bak.
Je kan van alles verzinnen, maar uiteindelijk zitten ze er omdat het mooi lijkt.

Re: Stalen boot

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2017, 17:59
door Klaver vier
De vinnen op de foto zitten wel erg ver naar voren gemonteerd,normaal zitten ze opzij achter en vangen de eerste klap op bij aanleggen
De vinnen er af halen zou ik zeker niet doen,dan kan maar zo de zijkant van de boot gaan bobbelen,het geeft de zijkant veel meer sterkte.
Ook heb je veel minder gauw een kras op de boot omdat ze een beetje uitsteken
Ik kan het mis hebben maar volgens mij heten ze berghout.
Gr René ( klaver vier)

Re: Stalen boot

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2017, 18:04
door henkvd
Berghout is de rand rondom meestal op hoofdek hoogte. hier zou je dan kunnen spreken van een 2e berhout, weg halen is denk ik niet zo handig, geeft de nodige langssterkte voor doorgaans toch al licht gebouwde casco's

Re: Stalen boot

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2017, 18:13
door Klaver vier
Helemaal met Henk eens
Gr René

Re: Stalen boot

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2017, 18:50
door broekerhaven
Zitten er geen scheepsbouwers hier die dit kunnen ophelderen? ;)

Re: Stalen boot

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2017, 19:28
door Roelof
Klaver vier schreef:De vinnen op de foto zitten wel erg ver naar voren gemonteerd
Gr René ( klaver vier)


Idd, de boot is een keer verlengt geweest, het stuk achter de vinnen is er dor een voorganger bij aan gezet.
Het overstekende dek en de vinnen maakten het soms wel lastig om fenders op de goede hoogte op te hangen.
Groet,
Roelof

Re: Stalen boot

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2017, 19:46
door Roelof
Een link naar een ouder topic over hetzelfde onderwerp
viewtopic.php?f=2&t=1858&hilit=vinnen#p25850

Groet,
Roelof

Re: Stalen boot

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2017, 20:59
door Marie Christina
henkvd schreef:Berghout is de rand rondom meestal op hoofdek hoogte. hier zou je dan kunnen spreken van een 2e berhout, weg halen is denk ik niet zo handig, geeft de nodige langssterkte voor doorgaans toch al licht gebouwde casco's

Dat zullen ze wellicht een beetje doen, maar verstevigingen zo dicht bij de kim zijn weinig effectief.
Zulke verstevigingen bestaan uiteraard wel,heten langsspanten en worden doorgaans aan de binnenkant aangebracht .'

Re: Stalen boot

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2017, 22:20
door Roelof
Afbeelding
1= berghout: Een massief halfrond 60 mm op hoofddek niveau.
2= een zogenaamde "rubbing bar": Een zelfde massief halfrond 60 mm vlak boven de kimgang op tanktop niveau.

Ik vermoed dat de functie van de "rubbing bar" vergeleken kan worden met de vinnen waar het topic over gaat: op laag niveau een permanente (stalen) stootrand om te voorkomen dat de scheepshuid in geval van scheef vallen of tegen een scheef lopende kade niet beschadigt wordt, het is ook een versteviging.

Voor zover ik correct ben voorgelicht worden alle structurele langs verbanden meegerekend voor de langsscheepse sterkte, inwendig en uitwendig, onder en boven de waterlijn.

Groet,
Roelof

Re: Stalen boot

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2017, 00:14
door Basher
Waarom zouden ze die dingen nou "aanloopijzers" noemen ?? :oops: