Hydraulisch stuursysteem

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Hydraulisch stuursysteem

Berichtdoor Bejakruiser » 14 Mrt 2012, 23:40

Wie kan of wil mij advies geven over een nog aan te schaffen hydraulisch stuursysteem? Ik heb nu een kabel besturing maar omdat ik de gehele boot aan het restaureren ben wil ik over gaan naar hydraulisch. Niet omdat dit niet voldeed maar meer omdat ik de kabels niet achter door het slaapgedeelte van de kinderen wil hebben lopen.
Wat ik graag zou willen weten is welk merk jullie zouden adviseren. Of welke juist niet.

Ik hoor het graag.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Hydraulisch stuursysteem

Berichtdoor Bejakruiser » 16 Mrt 2012, 00:26

Niemand ervaring met hydraulische stuursystemen of maakt het weinig uit welk merk je kiest?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Hydraulisch stuursysteem

Berichtdoor Wim Niessen » 16 Mrt 2012, 02:22

Ik heb mijn kettingbesturing met assenstelsels vervangen door Vetus spul. Waarom Vetus? Omdat ik 25% korting kreeg op pompen, cilinder en andere toebehoren en dat scheelde behoorlijk.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Hydraulisch stuursysteem

Berichtdoor Stylerider » 16 Mrt 2012, 10:14

Ik heb ook Vetus hydraulische besturing genomen. 20% korting op Vetus catalogusprijzen is zowiezo standaard (waar ik het koop).
Ik ben eigenlijk achteraf niet erg tevreden over Vetus, de informatie is zeer gebrekkig, de onderdelen zijn (ook meet korting) duur en slecht. Kleppen, slangen etc. kun je van betere kwaliteit en veel goedkoper kopen bij een bedrijf voor landbouwmechanisatie. Ze geven ook goed en duidelijk advies, en ze hebben alles behalve stuurpompen. Die zou ik dus van Vetus kopen.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Hydraulisch stuursysteem

Berichtdoor Bejakruiser » 16 Mrt 2012, 11:05

Wim heb jij die ervaring ook met Vetus of bevalt deze jou goed? Ik was altijd in de veronderstelling dat Vetus op zich wel goed is.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Hydraulisch stuursysteem

Berichtdoor fox4you » 16 Mrt 2012, 22:04

Ik vaar naar tevredenheid met een systeem van Lecomble & Schmitt maar er is voor de afstandsbediening ook een Vetus EHP in het systeem opgenomen.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Hydraulisch stuursysteem

Berichtdoor Wim Niessen » 16 Mrt 2012, 22:14

Bejakruiser schreef:Wim heb jij die ervaring ook met Vetus of bevalt deze jou goed? Ik was altijd in de veronderstelling dat Vetus op zich wel goed is.


Een week na installatie van het stuursyteem - dubbele besturing - legde mijn motor het loodje dus ervaring heb ik verder niet. Wel met het installeren en ik vind inderdaad de uitleg van Vetus onnodig ingewikkeld en hier en daar onduidelijk of onvolledig.
Het ontluchten heeft mij vele uren gekost en nog twijfel ik of ik dat goed heb gedaan.
Als ik nu aan mijn stuurwiel binnen draai komt er een vreemd geluid uit de pomp. Geen idee wat dat is of wat de oorzaak is.
Misschien weet iemand hier dat?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Hydraulisch stuursysteem

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mrt 2012, 23:38

Bejakruiser schreef:Wie kan of wil mij advies geven over een nog aan te schaffen hydraulisch stuursysteem? Ik heb nu een kabel besturing maar omdat ik de gehele boot aan het restaureren ben wil ik over gaan naar hydraulisch. Niet omdat dit niet voldeed maar meer omdat ik de kabels niet achter door het slaapgedeelte van de kinderen wil hebben lopen.
Wat ik graag zou willen weten is welk merk jullie zouden adviseren. Of welke juist niet.

Ik hoor het graag.


Na een paar omzwervingen van goed bedoelende merken zijn we uiteindelijk toch bij Vetus blijven hangen.
Ze bieden een ruime keuze in hun systemen en de prijzen zijn niet verkeerd.

Onze ervaring:
Neem altijd een pomp met ingebouwde terugslagkleppen.
De kunststof slang werkt prima (koper leiding en hun koppelingen niet altijd).
Beter is de dure hoge druk hydraulische slang, maar feitelijk niet nodig.
Het is betrouwbaar gebleken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hydraulisch stuursysteem

Berichtdoor Bejakruiser » 17 Mrt 2012, 00:18

Bedankt iedereen voor het advies.
Dan ga ik denk ik maar voor Vetus. En inderdaad met terugslagkleppen erin. Ik meende eerst dat dit alleen bij dubbele besturing noodzakelijk was maar schijnbaar is het ook om geen tegendruk te voelen van de schroef?

@Wim, wat jij hoort is waarschijnlijk nog lucht in de pomp.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Hydraulisch stuursysteem

Berichtdoor Stylerider » 17 Mrt 2012, 01:05

Pompen met ingebouwde terugslagkleppen zijn mij door Vetus afgeraden. Ze raden aan om bij een dubbele besturing een kleppenblok zo dicht mogelijk bij de cilinder te plaatsen om zodoende het drukhoudende gedeelte zo kort mogelijk te houden. Dat klinkt op zich aannnemelijk. De preciese werking van het dubbele kleppenblok is me nog steeds onduidelijk, Vetus geeft daar na meerdere pogingen geen antwoord op helaas. Ik heb het zo geinstalleerd en het werkt in ieder geval uitstekend.
De slangen vanaf het kleppenblok naar de cilinder heb ik vervangen door echte hydroliek slangen, ook goedkoper dan die Vetus plastic flut slangetjes.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten