Anti fouling of niet

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Anti fouling of niet

Berichtdoor Sixdanny » 14 Mrt 2012, 08:24

Hey lui,volgende week wordt mijn stalen bootje ( 10 x 3) tot aan de waterlijn gestraald, nu ben ik van plan om als onderlaag Zinga ( www.zinga.be ) te gebruiken en als eindlaag koolteerepoxy nu is mijn vraag geeft het dan nog zin om op de koolteerepoxy nog antifouling te zetten? Bedankt voor het meedenken.
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: Anti fouling of niet

Berichtdoor sigdock » 14 Mrt 2012, 09:46

De overweging van Zinga kan ik me voorstellen maar waarom koolteerepoxy? Dat is toch iets uit een (ver) verleden waar inmiddels al betere varianten voor beschikbaar zijn? Los daarvan: koolteerpoxy is een beschermende laag maar heeft geen anti-aangroei eigenschappen. Als je aangroei wilt beperken dan is een AF dus wel nodig.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Anti fouling of niet

Berichtdoor fox4you » 14 Mrt 2012, 09:58

Een zinklaag op een boot aanbrengen lijkt voor de korte termijn goed te werken maar op de langere termijn geeft het ptoblemen.

vuuren1 schreef:Mogelijk is het casco ooit gescopeerd (dan is er een zinklaag opgespoten).
Dat geeft na de 10 en 30 jaar blazen en vereist een specifieke aanpak.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Anti fouling of niet

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2012, 22:48

Anti fouling is tegen de aangroei en verder niets.

Even bij dat Zinga gekeken, maar het gaat op allerlei constructies en kennelijk niet onder schepen..
Koolteerepoxy is antiek en verboden.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er voor blank gestraald staal bekende en beproefde oplossingen zijn?
Pak gewoon een productlijn uit de beroepsvaart dat is uitstekend (en die gebruiken geen zink als staalconservering).

-beter goed afgekeken dan slecht zelf bedacht-
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten