Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

Berichtdoor Binnetie » 04 Sep 2017, 22:54

Nu het einde van het vaarseizoen een klein beetje begin te naderen, ben ik alvast bezig met een beetje voorbereiding om onze boot te gaan schilderen. Wordt voor mij de eerste keer.
In eerste instantie wil ik het dek en de opbouw gaan schilderen. Mocht het meevallen (wat waarschijnlijk niet het geval is) neem ik de romp boven de waterlijn ook mee.

Ik zal van het schilderproject een apart topic openen in het Projecten forum.

Schilderwerk nu:
Gangboorden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roestplekjes op railing:
Afbeelding

Afbeelding

Achterdek, hier zie je dat vuil zich snel ophoopt:
Afbeelding

Roestplekje bij instap naar de kajuit (erg vergroot):
Afbeelding

De grijze vlekken in de gangboorden lijken mij de plamuurlaag. De verf laat her en der een beetje los als je met een borsteltje schrobt. Met name rond de bevestiging tussen het dek en de railing waar ook snel vuil ophoopt laat het wat los. Afgelopen weekend zag ik in de haven iemand die zijn Doerak geschilderd heeft en dat zag er echt zo mooi uit. Alle randjes waar mooi afgerond. Dit schijnt hij met plamuur allemaal vlak gemaakt te hebben... een plamuur welke ontzettend hard wordt.

De railing is her en der niet strak door verschil in laagdikte maar ook doordat je de onder de verf de lasnaden ziet. Is dit mooi weg te plamuren of doen anderen dit?
De roestplekjes aanpakken: roest helemaal eruit schuren, plamuren, 2 lagen primer en dan aflakken?
Het dek: goed opschuren, her en daar plamuren, primer er op en dan meerdere lagen aflakken?

De opbouw ziet er nog aardig netjes uit, een paar plekjes waar ik naar wil kijken. Maar wil deze direct met het gangboord meenemen om alles in dezelfde kleur te hebben.

Ik kan deze winter in een loods staan waar de ene week schuurweek is en de andere week de schilderweek. Schuren is verplicht met een schuurmachine welke een stofafzuiging heeft (niet zo'n stofbakje).
Ik ben al wat aan het zoeken geweest maar ben er nog niet echt uit.

Schuurmachine:
- Excentrische schuurmachine met stofzuiger aansluiting: Bosch blauw GEX 125-150 AVE https://www.toolnation.nl/bosch-blauw-g ... antie.html
- Delta schuurmachine voor de hoekjes?
- Ga de schuurmachine niet veel gebruiken, de enigste klus voor nu is de boot
- Budget max 250-300 euro voor de excentrische, delta max 150 euro.

Bouwstofzuiger:
- Bouwstofzuiger: Karcher WD 3P https://www.stofzuigerstore.nl/product/ ... d-3-p.html
- Kan ik thuis voor nog wat klusjes gebruiken
- Liefst eentje die inschakelt wanneer de schuurmachine ingeschakeld wordt. Hoeft niet persee.
- Aansluiting voor schuurmachine
- Budget: maximaal 150 euro.

Natuurlijk is er veel meer te koop. Heeft iemand ook een schuurmachine + stofzuiger combi in gebruik?
Ik heb aan huren zitten denken. Omdat ik alleen in de weekenden bezig kan vallen sommige huurders al af (niet op zondag terug kunnen brengen of maandag voor de hele dag betalen). Wat ik zo zag is dat ik per weekend zo tussen de 50-75 euro kwijt ben voor een schuurmachine met stofzuiger. Tussentijds schuren lijkt me noodzakelijk dan gaat het vrij hard met de huurkosten.

Omdat er nog las- en slijpwerkzaamheden aan de boot gaan plaatsvinden, gaat de boot eerst buiten op de wal. Ik kan dan in oktober al beginnen met het grove schuren voordat de boot naar binnengaat.
Binnetie
 

Re: Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

Berichtdoor Roelof » 05 Sep 2017, 01:14

Schilderen is meestal een duur en tijdrovend karwei.
Ga je 1 of 2 componenten schilderen?
2 K is kleur vaster (beter bestand tegen inwerking van UV) en houdt langer maar is duurder en komt nauwkeuriger mbt mengen verhouding en hoeveelheid.
1 K is makkelijker om mee te werken en goedkoper maar is sneller aan een nieuwe schilderbeurt toe. (op onze vorige boot hadden we erg mooi resultaat met Epifanes gemengd met een flinke scheut gekookte lijnolie.
Het vloeit erg mooi en droogt snel.

Losse verf, roest ed goed verwijderen, met een Tercoo haal je alles weg tot kaal staal en je krijgt een mooi ruw oppervlak. Hoe ruwer het oppervlak, de te beter is het anker voor de verf.

Als de bestaande verflaag erg dik is, kan dit gaan scheuren. Als er onthechting tussen de diverse lagen is, is er iets niet goed gegaan tijdens eerdere schilder wzh.
Niet goed schoon, niet goed geschuurd te hoge luchtvochtigheid oid kan de oorzaak zijn.
Reken er in zo'n geval op dat wat nu nog goed lijkt later ook los kan gaan laten.
Verwijderen is in bovenstaande het enigste goede.

Schuren van grote oppervlakken doe ik met een gewone vlakschuurmachine, voor het detail werk heb ik een Multi-tool. Hier kan zowel zo'n driehoek als een ronde schuurschijf op. Nadeel is dat de schuurschuiven redelijk aan de prijs zijn.

Kleine beschadigingen / putjes in de verf op dek (als de rest goed is) kan je plamuren (eerst een goede laag primer, dan plamuur en daarna weer primer) en daarna afwerken met het hele systeem.
Epoxy plamuur is erg goed spul om lasnaden af te werken. Het klinkt waarschijnlijk vreemd maar in het verleden heb ik ook goede resultaten gehad met plamuur van Action. Ook op lange termijn geen onthechting oid.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

Berichtdoor gewoonmich » 05 Sep 2017, 07:04

Ik raad je toch aan, om voor een goed merk schuurmachine en stofzuiger te kijken. Heb destijds alles wat ik nodig had van Festool gekocht. Overigens niet nieuw! Alles via marktplaats. Ik zet altijd een zoekfunctie aan en krijg dan een email als er wat geplaatst wordt wat ik zoek.

Voor de grote vlakken heb ik een Rotex 150. Het is ongelooflijk hoe krachtig deze machine is en hoe snel je er mee schuurt. Ook nog een Delta van Festool gekocht en een stofzuiger. Moet eerlijk bekennen dat ik de grote schuurmachine toch ook veel gebruik voor thuis. Bijvoorbeeld als ik deuren moet schilderen. Het zijn machines voor het leven. Heb geen spijt van deze investeringen.

Schilderen zou ik met een 2comp. verf doen. Onze boot glanst nog na 5 jaar en verf ziet er nog goed uit. Van de Ijssel is nog makkelijk te schilderen ook. Vloeit erg goed uit. Je moet natuurlijk wel de juiste meng verhouding aanhouden.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

Berichtdoor peter jansen » 05 Sep 2017, 07:16

Mijn reactie is ook om goed te investeren in je gereedschap. Festool koop je voor je leven bij goed gebruik. Maar eigenlijk is de eerste stap nog niet genoemd. Het schoonmaken en wassen van de boot voordat je ook maar egrens mee begint. Als je dat niet doet schuur ja al het vuil in je oude lagen en krijg je nooit een mooi resultaat.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

Berichtdoor Klaver vier » 05 Sep 2017, 09:03

Geheel eens met bovenstaande ,als je éénmaal geschuurd hebt met de rotex van festool wil je nooit meer met iets anders schuren
Het verschil is dat je dagen eerder klaar bent
Ook heb je voor de festool een schuurzooltje dat het mogelijk maakt te schuren met schuurschijfjes zonder papier
Dit lijkt een beetje op gordijnstof en gaat nooit vol zitten,daar kan je dus langer mee schuren zonder dat het papier vol gaat zitten.
Wij hebben vorig jaar de romp in de 2k gezet van de ijssel,ik zou niet meer anders willen.
Ik probeer volgend jaar de opbouw te kunnen doen,die staat nog in de 1k.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

Berichtdoor Binnetie » 05 Sep 2017, 09:48

Dank voor de reacties en de informatie.

@roelof, epoxy plamuur. Dat woord zocht ik. Daar heeft hij de Doerak meegedaan. Alles mooi glas en rond. Zo blijft er ook niet van alles achter hangen en het staat gewoon veel mooier.
Ik ben er nog niet uit of ik 1 of 2 componenten doe. Het liefst wil je een zo lang mogelijk goed resultaat en bescherming en dan is 2k voor de hand liggender. De Doerak is ook met Epfanes gedaan, volgens de eigenaar had deze een wat diepere kleur die hem aansprak.

@gewoonmich, tweedehands is veel te krijgen. Maar juist hier ben ik een beetje huiveriger voor het tweedehands aanschaffen van deze spullen.
Als ik wel voor Festool ga (en nieuw) welke modellen zijn dan aan te raden (excentrisch en delta)? Heb me daar helemaal nog niet in verdiept omdat dit merk buiten mijn budget ligt. Ik lees over je Rotex 150. Over Rupus heb ik ook wel gelezen. Heb je ook een Festool stofzuiger?
Binnetie
 

Re: Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

Berichtdoor redmiller » 05 Sep 2017, 10:06

Een rotex van Festool is goed, maar wel duur. Je moet rekenen op ruim 500 euro voor een rotex 150.

Als alternatief voor een stofzuiger zou je ook een Fein Dustex 25 kunnen overwegen. Ik gebruik beide en ervaar geen nadelen van de Fein. Het een 'voordeel' van de Festool is je de systainers kunt koppelen aan de stofzuiger, maar in de praktijk gebruik ik dat nooit. Voordeel van een Fein stofzuiger is ook dat de accesoires goedkoper zijn. Een set (dus met verschillende zuigstukken) koop je voor zo'n 300 euro.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

Berichtdoor Binnetie » 05 Sep 2017, 10:37

Ik zie de Rotex 150 voor zo'n 300-350 op marktplaats. Wel aan de andere kant van het land. Nieuw zitten ze zo rond de 500+ euro, er zijn veel modellen. Maar denk dat dat komt dat de een alleen de schuurmachine is en de andere incl. accessoires en systainers.
De Fein Dustex 25 kost nieuw zo'n €268,-: https://www.toolnation.nl/fein-dustex-2 ... uiger.html
Binnetie
 

Re: Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

Berichtdoor Barracuda » 05 Sep 2017, 10:54

Ik heb op aanraden van een aantal forumleden een Makita schuurmachine gekocht. 750 watt 150mm schijf.
Wat een geweldenaar! Hele dag schuren en geen trillende handen. Ik gebruikhem
In combi met een Einhell stofzuiger die bij de Action in de aanbieding was voor 29,95. Werkt uitstekend!
Gebruikers-avatar
Barracuda
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Nov 2016, 07:36
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Schilderwerk en aanschaf schuurmachine en bouwstofzuiger

Berichtdoor Binnetie » 05 Sep 2017, 11:41

Barracuda schreef:Ik heb op aanraden van een aantal forumleden een Makita schuurmachine gekocht. 750 watt 150mm schijf.
Wat een geweldenaar! Hele dag schuren en geen trillende handen. Ik gebruikhem
In combi met een Einhell stofzuiger die bij de Action in de aanbieding was voor 29,95. Werkt uitstekend!

Welke Makita is dat? De BO6050J is er eentje van 750 watt

Als ik een beetje reken dan wordt Festool (vooral de Rotex) wel erg duur. Als ik er wekelijks/maandelijks gebruik van zou maken dan is het de investering waard.
Nu zie ik bijvoorbeeld ook de Over de Festool WTS 150/7 E PLUS 230, deze is €390,- maar ik zie de verschillen met een Rotex 150 nog niet echt.
Binnetie
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten