de optimaal beste koelwaterslang..??

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

de optimaal beste koelwaterslang..??

Berichtdoor reijmerink » 13 Mrt 2012, 16:34

lui, ik ga de koude kant van mijn koelwatersysteem vervangen, dus tussen de afsluiter en de wierpot. Het rotte van een slang is dat je aan de buitenkant niet kunt zien hoe rot hij is en ik weet niet hoe oud...kan 30 jaar plus zijn, vandaar. Googlen levert uiteraard de bekende Vetus slang met keuring op...verder googlend kom ik lui tegen die het over siliconen slangen hebben die je je leven lang niet meer hoeft te vernieuwen....Ik zou daar niet op zijn terug gekomen als ik me niet herinner dat wolf1 ook ooit hier heeft geroepen..doe mij maar siliconen slang.....DUS..is er nog iets duurzamers dan de bekende Vetus slang..as far as you know..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: de optimaal beste koelwaterslang..??

Berichtdoor sigdock » 13 Mrt 2012, 19:43

Ik gebruik al jaren gewone gepantserde tuinslang, nog nooit enig probleem mee gehad.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: de optimaal beste koelwaterslang..??

Berichtdoor reijmerink » 13 Mrt 2012, 20:03

at sigdock....weet je wat het is waarde sigdock...als mijn boot over tig jaar in andere handen is, met name,naar ik hoop en verwacht, mijn enthousiaste kinderen..het niet leuk is..als ze hier iets moet komen vragen..mijn vader, alias de vorige eigenaar, gebruikte tuinslangen....los van het feit dat ik met een rondje noordholland geen gedonder wil hebben met 30 jarige slangen,,met vriendelijke groeten frits reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: de optimaal beste koelwaterslang..??

Berichtdoor jeroenwd40 » 13 Mrt 2012, 20:51

met een tuinslang heb je ook de kans dat deze dichtklapt door het vacuüm voor de pomp. koelwaterslangen zijn voorzien van een stalen mantel/veer in de slang zodat deze niet dicht kan zuigen.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: de optimaal beste koelwaterslang..??

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2012, 01:41

Gewoon niet te lang nadenken en de bekende transparante slang met RVS spiraal monteren.

(Wolf heeft een uitleg gegeven over zijn ervaringen met silicone slang en die was niet positief)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: de optimaal beste koelwaterslang..??

Berichtdoor sigdock » 14 Mrt 2012, 10:01

reijmerink schreef:at sigdock....weet je wat het is waarde sigdock...als mijn boot over tig jaar in andere handen is, met name,naar ik hoop en verwacht, mijn enthousiaste kinderen..het niet leuk is..als ze hier iets moet komen vragen..mijn vader, alias de vorige eigenaar, gebruikte tuinslangen....los van het feit dat ik met een rondje noordholland geen gedonder wil hebben met 30 jarige slangen,,met vriendelijke groeten frits reijmerink


OK, is duidelijk maar dat kan je ook overwegen om de slangen preventief, zeg elke tien jaar, te vervangen. En tegen de tijd waar jij over spreekt ('over tig jaar') moeten we nog maar zien wat er dan wordt gebruikt.
Overigens gaf ik de suggestie puur gebaseerd op eigen ervaringen en zoals ik ook al aangaf heb -ik- er nog nooit problemen mee gehad. Ook het inklappen van de slang onder een vacuüm heb ik nooit gezien maar dat heeft wellicht te makenmet de capaciteit van de door mij gebruikte pompjes en de dikte van de door mij gebruikte slang. De suggeste van Hans om de vetus-slang te gebruiken is ook prima, het scheelt qua kosten niet eens heel erg veel.
Misschien een raar idee: het deel tussen de aflsuiter en de wierpot is in principe een star deel dus ipv een slang zou je ook de aanleg van een pijp kunnen overwegen.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: de optimaal beste koelwaterslang..??

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2012, 22:38

Een zuigslang moet in principe voorzien zijn van een metalen spiraal, dat is nu gangbaar.
Vroeger gebruikte men de beruchte Turbana ribbel-slangen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten