raamrubbers

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

raamrubbers

Berichtdoor JOHAN » 12 Mrt 2012, 16:17

hallo allen,ben de boven bouw aan het schilderen maar zit steeds te knoeien op de raamrubbers.erna schoonmaken gaat ook niet erg makkelyk nu myn vraag ;ik zie veel boten waar de rubbers geverft zyn[zwart,zilver],als je de eigenaar erom vraagt is het antwoord dat het mooi staat,is inderdaad zo.by my aan boord van myn werk wordt altyd voorkomen dat verf op rubbers komt i.v.m. uitdrogen ,barsten van rubber.zyn er mensen hier op forum die er ervaring mee hebben ,en zo ja,wat voor verf.vrgr johan.
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Re: raamrubbers

Berichtdoor buldog » 12 Mrt 2012, 17:48

JOHAN,
Raamrubbers zijn goed te verven,
Tegen het barsten moet je aan de lak solutie van simsom (bandenplak) toevoegen goed roeren en aanbrengen.
Wel in 1 keer opmaken het kan niet tezamen bewaard worden.
Zilverlak cq aluminiumlak die je kan verdunnen met thinner is er geschikt voor.

Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: raamrubbers

Berichtdoor mvmierlo » 12 Mrt 2012, 23:14

Heb mijn opbouw in het najaar voorzien van nieuwe raamrubbers, de oude waren wel geveft en compleet vergaan.
Geen idee of dit door de verf kwam er was er ook 1 niet geverft, en deze was aanzienlijk beter dan de andere (was wel zelfde type dus ik vermoed even oud).

Heb er geen verstand van maar kan me zo voorstellen dat niet iedere verf goed is voor het rubber, en gezien bovenstaande ervaring.

Tevens houdt ik naar aanleiding van dit verhaal de rubbers van mijn eendje (2cv) uit 1964 ieder jaar bij met prima resultaat.
Ik ben van plan dit ook te doen met de raamrubbers op mijn bootjes, dat lukt niet als je ze geschilderd hebt.

Nog even snel wat gegoogled, talkpoeder / silicone spray en insmeren met glycerine wordt veel geadviseerd om je raamrubbers zacht en soepel te houden.
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: raamrubbers

Berichtdoor fox4you » 13 Mrt 2012, 10:02

mvmierlo schreef:talkpoeder / silicone spray en insmeren met glycerine wordt veel geadviseerd om je raamrubbers zacht en soepel te houden.

Silicone en zeker de silicone spray moet je absoluut niet gebruiken
Misschien goed voor je rubbers maar silicone resten zijn een ramp als je later nog eens je boot wilt schilderen.
Vooral spray waait alle kanten op dus je buren zullen dan ook blij met je zijn.

Je raamrubbers schilderen, insmeren is toch prutswerk want je kunt niet zien hoe het staal er onder de rubbers aan toe is en je opbouw schilderen behoort toch net als het vervangen van je raamrubbers tot het groot onderhoud.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: raamrubbers

Berichtdoor MARC33 » 13 Mrt 2012, 13:58

Johan ,

Vind dat als iemand zijn rubbers heeft mee geschilderd nogal lax overkomt .Het is veel eenvoudiger door de rubbers er even uit te halen bij herlakken .De boel mooi onderhouden ,herlakken enz... en nadien her plaatsen van rubbers ( na de rubbers goed afgewassen te hebben ).
Mijn rubbers hebben er 5 jaar op gezeten en gaan er nu uit om alles te ontroesten( het weinige er is ) en nadien de kajuit te herlakken .

Mijn ervaring wil ik even meegeven . Allé mijn eerder gemaakte fout .Ik had rubbers gekocht met de juiste openingen .Dikte plaat en dikte ruit .
Ik vond dat de rubbers niet echt goed afsloten tegen de kajuit ( na plaatsing ) . Ik had uiteraard de dikte van de grondverf en de afwerkingslak niet mee gerekend met gevolg dat de rubber open bleef staan .Groen vorming en water tussen rubber en kajuit met veel kuiswerk tot gevolg en hier en daar een lek .

Ideaal moment om dit nu in staat te brengen .Heb 3 ruiten van de 6 reeds gedaan en het resultaat mag er zijn.
Wanneer ik de boot kuis doe ik extra attentie om de rubbers soepel te houden met een zachte zeep .
weinig of geen problemen mee .
Succes
Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: raamrubbers

Berichtdoor JOHAN » 13 Mrt 2012, 15:58

ok bedankt voor tips.aan vervangen denk ik niet,rubbers zien er goed uit.maar ik bedoelde meer om de verf resten te verwyderen of over te verfen,maar dat is dus geen goed plan.ik ga een testje doen met banden zwart[gebruik ik ook weleens voor klassieke bromfietbanden].vrgr johan.
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Re: raamrubbers

Berichtdoor mvmierlo » 13 Mrt 2012, 19:07

fox4you schreef:Silicone en zeker de silicone spray moet je absoluut niet gebruiken
Misschien goed voor je rubbers maar silicone resten zijn een ramp als je later nog eens je boot wilt schilderen.
Vooral spray waait alle kanten op dus je buren zullen dan ook blij met je zijn.
.


Wellicht domme opmerking, maargoed zo steek ik nog wat op, maar als ik mijn boot overschilder duik ik er toch echt eerst met een schuurmachine op, m.a.w. dan ben ik toch die overtollige silecone resten ook kwijt ?
Tevens kun je ipv sprayen het ook netjes doen door het spul op een doek op te brengen en zo je rubbers bij te houden.

Ik merk op mijn oldtimer dat mijn rubbers doordat ik ze bij houd soepeler blijven en derhalve beter blijven afsluiten, lijkt me dat dit voor een raamrubber niet anders is.
Maar nogmaals ik kan het mis hebben.
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: raamrubbers

Berichtdoor fox4you » 13 Mrt 2012, 21:42

Met schuren krijg je het er absoluut niet af.
Nog beroerder is het dat als jij langs je ramen aan het schuren bent en dan ook nog een stukje dak mee neemt dat dan de silicone moleculen ook op het dak terecht komen.
Er zijn speciale middeltjes (Silicone Remover) om het te verwijderen maar dat geeft geen garantie dat echt alle silicone resten weg zijn.
Het is in ieder geval een klote klus om de silicone echt kwijt te raken.
Er is zat op internet over de problemen met silicone en schilderwerk te vinden.
Als het tijd wordt om jouw oldtimer eens over te laten spuiten dan moet je maar eens aan de betreffende spuiter melden dat er silicone op jouw oldtimer is gesmeerd.
Veel boot eigenaren zijn doe het zelf schilders en komen er pas achter dat er silicone resten op hun bootje zit als ze aan het afschilderen zijn.
Kraters en visseoogjes in de lak is het gevolg en ook behoorlijk balen.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: raamrubbers

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2012, 01:35

Silicone zal meer nadelen opleveren dan de zeer tijdelijke voordelen..
De waarschuwing van Fox4u is helder en klopt helemaal.

Los van het feit dat ramen in rubber inmiddels antiek zijn is het op termijn altijd een probleem.
In een vorig leven verving ik ook raamrubbers en monteerde e.e.a. met kit in de sparing die contact met het staal had.
Het overschot kwam naar buiten en dat haalde ik weg. Verder was er geen enkele mogelijkheid meer voor vocht tussen staal en rubber.

Het oxideren van raamrubbers is een normaal proces.
Hoe verser het rubber hoe langer het meegaat..
Helaas liggen raamrubbers inmiddels lang op de plank omdat de omzet nogal is teruggelopen.

Het lakken van rubber wil niet omdat lak hard wordt en zal gaan barsten.
Met ca. de helft zilverpaint i.c.m. witte lak wil het heel aardig lukken en barst het niet.

Eigenlijk blijven het uiteindelijk lapmiddelen en hebben ramen in aluminium profielen het gewonnen.
(maar ook dat is niet zaligmakend...)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: raamrubbers

Berichtdoor mvmierlo » 14 Mrt 2012, 11:21

Dank voor het ontkrachten van mijn foute aanname.
Behoedt me weer voor veel gedoe.
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten