Boiler probleem deel 2

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Klaver vier » 09 Aug 2017, 08:50

Meer druk krijg je door een zwaardere pomp te monteren
Wat het geluid betreft,ik heb het nog nooit gehoord.
Als een mengkraan dicht staat,waar denk je dan dat hij lucht vandaan haalt?
Een gesloten kraan kan toch geen lucht toevoegen.
Lucht kan er alleen in als je ergens een lek hebt,door een dichte leiding kan geen lucht
Warm water kan ook niet tegen de druk van koudwater in,de koudwater druk is immers normaal gesproken hoger,en er zit bovendien in je inlaatcombinatie een terugslagklep.
Water is dus éénrichtingsverkeer
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Aug 2017, 09:59

Er is maar één ding wat de druk opbouwt, en dat is je hydrofoor.
Aangezien alles na dat ding in open verbinding met elkaar staat, is de druk overal het zelfde agv de wet van de communicerende vaten. Natuurkundig gezien is het dus uitgesloten dat er koud water je warm water circuit terecht komt.
Een terugslag ventiel zal dus niets oplossen.

Ik (en zo te zien ben ik niet de enige) die van mening is, dat je het moet zoeken in de relatief lage werkdruk waardoor het waterniveau in je boiler te laag is er er daardoor bij het aftappen water wordt meegesleurd.

Hoe de druk te verhogen (zoals gezegd, mijn hydrofoor levert bijna het dubbele) zul je of de drukschakelaar op je hydrofoor anders af moeten stellen (zo dat kan) of een andere hydrofoor gebruiken.

Gezien je symptomen, wordt er ergens lucht meegezogen en dat kan alleen uit je boiler.
Als er ergens een lek zou zitten, zou je dat moeten merken.
Het hele systeem staat immers onder druk, gestuurd door de drukschakelaar op je hydrofoor en het drukvat daarvan.
Er vanuitgaande dat je zo'n systeem hebt natuurlijk
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Klaver vier » 09 Aug 2017, 11:48

Niet iedereen heeft een hydrofoor dan zou je het toch in de pomp moeten zoeken
En met communiserende vaten heeft het niets te maken,het staat immers onder druk,dan gaat het communiserende verhaal niet op.
Kortom de meningen zijn weer erg verdeeld,maar wat we wel eens zijn is dat een terugslagklep niets oplost.
Het zou mij niks verwonderen als het mengventiel de boel in de war schopt,die zou ik er eerst uitgooien de boiler heeft immers een thermostaat wat moet je dan nog mengen?
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor elrenegado » 09 Aug 2017, 12:13

dat mengventiel is zeker nuttig.
op motorwarmte word het water een graadje of 85 a 90.
dat ventiel mengt dan koud erbij als het water TE warm is.

ik heb geen echte hydrofoor idd.
maar een shurflow pomp en shurflow drukvat van 1.4 bar.

meer druk zou ik eigenlijk niet willen....
je kan nu al de kraan niet echt vol aanzetten zonder de boel nat te spetteren.

ik zal die boiler eens schuin omhoog houden en de ontluchting opendraaien om te kijken of er idd lucht in zit..
dit heb ik al eens eerder gecheckt, maar dan met de boiler in normale positie, er kwam toen geen lucht uit.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Klaver vier » 09 Aug 2017, 18:27

Eerst zeg je dat je de watertemperatuur op de boiler kan regelen nu zeg je je kan niet zonder mengventiel.
Als je motor temperatuur 85 graden is wordt het drinkwater dit nooit,dit blijft altijd kouder
Als je water te warm wordt waar ik helemaal niet bang voor ben,meng je toch gewoon koud bij op de mengkraan
Ik ben wel benieuwd hoe het straks opgelost wordt
Gr René
Klaver vier
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Aug 2017, 21:33

Boilerwater neemt vrijwel de temp van het koelwater/olie aan, dus zal rond de 90-95 graden zijn.
Bij mij staat de termostaat (voor het 220V element) op max.

Hoe heter het water van de boiler, hoe minder je nodig hebt om de juiste gebruikstemperatuur te krijgen en dus hoe langer je met de inhoud van je boiler doet.

En dat kan wel eens handig zijn, als je eens 2 dagen aan een Marrekriteplek wilt liggen of zo.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Klaver vier » 09 Aug 2017, 21:57

Ben het heel ver met je eens Rob,maar een motor temperatuur van 95 graden is echt te hoog
Als je een boiler in een huis installatie hebt moet het cv water minstens op 80 graden zijn wil je het drinkwater op 65 graden krijgen
Het is immers een voorraad vat waar alleen maar een spiraal met warm water van 90 graden doorloopt dus niet zo heel veel warmte overdracht.
Ik vindt het altijd link om een dergelijke boiler te veel af te laten koelen ( bacterién )
Door mijn werk heb ik veel boilers gesloopt,en altijd schrik ik weer van de vuiligheid die er in zit,morgen ga ik er weer één van 120 liter weg halen.
Wij hebben een geiser niks geen voorraad en altijd warm water.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Aug 2017, 23:39

Klaver vier schreef:Ik vindt het altijd link om een dergelijke boiler te veel af te laten koelen ( bacterién )
Door mijn werk heb ik veel boilers gesloopt,en altijd schrik ik weer van de vuiligheid die er in zit.

Ik heb de mijne eruit gesloopt,en heb hem thuis voor de aardigheid eens effe helemaal gesloopt.
Op basis van wat ik toen zag,komt er geen nieuwe boiler weer in.
Een RVS ketel, met een soort van vreemde aankoek aan de wanden, zat erin.
Het leekt alsof de ketel aan de binnenkant rood verroest was.
Voor leidingwater lijkt me dat een vreemd iets.
Noordvaarder
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor elrenegado » 10 Aug 2017, 09:18

Klaver vier schreef:Eerst zeg je dat je de watertemperatuur op de boiler kan regelen nu zeg je je kan niet zonder mengventiel.
Als je motor temperatuur 85 graden is wordt het drinkwater dit nooit,dit blijft altijd kouder
Als je water te warm wordt waar ik helemaal niet bang voor ben,meng je toch gewoon koud bij op de mengkraan
Ik ben wel benieuwd hoe het straks opgelost wordt
Gr René


Ik zeg niet dat ik niet zonder mengventiel kan,
Hij kan er evt af, maar handig is het niet.

Daarnaast zal het water indien ik het op de motor opwarm zeker wel een graadje of 80 a 85 worden hoor,
misschien niet met 2 uurtjes varen, maar zeer zeker wel als je 4 uur of langer vaart.

Je heb op de boiler zelf een thermostaat instelling,
maar die is enkel en alleen voor het verwarmen op 220v.

Het mengventiel bezit ook een thermostaat,
Als je dus na het varen de warm water kraan open zet komt daar 80 graden uit de boiler, dat ziet ie, en mengt er dan koud bij.

En het afkoelen van die boiler is niet echt een risico,
daarna warmt hij weer op tot boven de 60 graden, dus dood de bacteriën weer.
Drinken doen we het niet, voor koffie e.d. is er altijd een kleinere voorraad vers water.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Aug 2017, 10:51

Klaver vier schreef:Ben het heel ver met je eens Rob,maar een motor temperatuur van 95 graden is echt te hoog
Als je een boiler in een huis installatie hebt moet het cv water minstens op 80 graden zijn wil je het drinkwater op 65 graden krijgen
Het is immers een voorraad vat waar alleen maar een spiraal met warm water van 90 graden doorloopt dus niet zo heel veel warmte overdracht.
Ik vindt het altijd link om een dergelijke boiler te veel af te laten koelen ( bacterién )
Door mijn werk heb ik veel boilers gesloopt,en altijd schrik ik weer van de vuiligheid die er in zit,morgen ga ik er weer één van 120 liter weg halen.
Wij hebben een geiser niks geen voorraad en altijd warm water.
Gr René

Goed, die 95 mag dan wat hoog genoemd zijn, exacte waarde weet ik niet.
Daarbij is mijn machien olie gekoeld, dus ik sluit niet uit, dat die met een wat hogere temp. werkt, zal de volgende keer eens kijken wat hij aangeeft.
Daarbij 80, 85, 90 etc. maakt niet zoveel uit.

Wat die bacterien in relatie tot afkoelen betreft: Daar zie ik het probleem niet van in
1: Boilerwater moet je sowieso niet drinken (wij drinken sowieso niet uit de tank)
2: Zodra het water die temp heeft, zijn de bacterien wel dood en die komen echt niet tot leven als het water weer afkoelt.
Legionella in je koudwatertank zijn wat dat betreft een veel groter risico, want dat water kan bij sommige schepen wel eens aardig warm worden.
Om over het vullen maar te zwijgen met water wat een dag onder een steiger heeft 'gestaan'.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten