Vervuiling en roest door koelkast op gas?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Vervuiling en roest door koelkast op gas?

Berichtdoor Roelof » 04 Jul 2017, 07:18

Zoals elders beschreven ben ik bezig met het volledig opknappen van onze boot.
Afgelopen week hebben we het meubilair aan de zijde van de koelkast gedemonteerd (SB).
Achter de koelkast en bank zaten slordige stroken Rockwool (min of meer) losjes tegen de huid.

Tegen de huid zaten allemaal zwarte "bolletjes", erg droog en bros.
Afbeelding

Afbeelding

Je veegt het er zonder kracht zo vanaf, maar onder deze vervuiling is het staal aangetast, ziet er uit als pitting op het onderwaterschip
Afbeelding

Afbeelding

Hoe verder van de koelkast, des te minder van deze zwarte vervuiling maar wel over de hele lengte en hoogte van de bank en koelkast meubel.
Aan zowel BB als SB is er ernstige lekkage geweest via de ramen en het dak waardoor de wand betimmering verrot is gegaan, het verschil is dat aan BB de betimmering met een dun laagje kurk rechtstreeks tegen de huid zat (dit was tijdens het slopen nog steeds nat), SB dus een poging om te isoleren met rockwool wat tijden het weghalen niet nat was.
Aan BB is de huid na het na het ontroesten gewoon gaaf, aan SB dus boven staande pitting.

De vorige eigenaar gebruikte de koelkast altijd op gas, de afvoer waren de standaard aluminium pijpjes van Electrolux tussen de koelkast e huiddoorvoer.
Zou de vervuiling en interen van het staal veroorzaakt kunnen zijn door lekkage van rookgassen afvoer?
Ik heb zoiets nog nooit eerder gezien maar als mijn vermoeden waar is, is de koelkast dus een tikkende tijdbom geweest.

Ik ben nieuwsgierig of iemand exact kan zeggen wat hier gebeurt is.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vervuiling en roest door koelkast op gas?

Berichtdoor Klaver vier » 04 Jul 2017, 08:18

Het lijkt wel of de koelkast het heeft veroorzaakt,maar dan zou volgens mij de schoorsteen gelekt hebben
Schoorsteen gassen is vuile troep hoor,en des te hoger het rendement hoe vuiler de gassen,dit klinkt misschien raar,maar de schoosteen pijpen van een hr cv ketel zijn niet voor niets veel dikwandiger uitgevoerd als van een oude cv ketel.
Ik zou nooit een koelkast op gas willen hebben,worden dacht ik ook al niet meer verkocht.
Zitten er geen leksporen op de schoorsteen pijp.
Geef mij maar een compressor koelkast,ik heb al zoveel ellende gehoord met die gas dingen.
Gr Renë
Klaver vier
 

Re: Vervuiling en roest door koelkast op gas?

Berichtdoor Roelof » 04 Jul 2017, 08:28

Idd, een koelkast op gas is achterhaald en ivm (uitlaat) gas lekkage ook potentieel levens gevaarlijk
Een nieuwe compressor koelkast staat inmiddels klaar, deze gaat gewoon op het boordnet met 12 V z'n werk doen.
Tussen de koelkast en de huiddoorvoer zat een aluminium pijpje, deze viel weg toen ik de koelkast uit het meubel trok, de huiddoorvoer is brandschoon vanbinnen.
Ik zal de uitlaat van de koelkast nog eens beter gaan bekijken.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vervuiling en roest door koelkast op gas?

Berichtdoor elrenegado » 04 Jul 2017, 09:01

waren die "bolletjes" niet gewoon een soort schimmel ? of oude lijmresten waar eens de rockwool op vast heeft gezeten ?
Wellicht verkeerde lijm gebruik die het verflaagje heeft aangetast en zo wat is gaan roesten ???
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vervuiling en roest door koelkast op gas?

Berichtdoor quichot » 04 Jul 2017, 09:42

Rookgassen van gastoestellen zijn corrosief, zo simpel is het.

Ik ben zelf jarenlang 'gelover' geweest van de gaskoelkast. Die was immers onafhankelijk van het boordnet en putte bij langer stilliggen je accu's niet uit, was mijn redenering.
Nu heb ik sinds twee jaar een compressorkastje, gewoon op 230v via een sinusomvormer (samen nog veel goedkoper én zuiniger dan een 12v-kastje!), gevoed door zonnepanelen, en besef ik dat ik dat tien jaar eerder had moeten doen.

Ik voorspel je dat je je compressorkastje alleen al terugverdiend op het gasverbruik van het gaskastje. Het zijn sluipverbruikers. Vroeger deed ik een dag of 12 a 14 met een gasfles, waarop ook wordt gekookt en gedoucht. Nu, geloof het of niet, doe ik met één fles ruim vijf weken!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vervuiling en roest door koelkast op gas?

Berichtdoor Roelof » 04 Jul 2017, 10:03

elrenegado schreef:waren die "bolletjes" niet gewoon een soort schimmel ? of oude lijmresten waar eens de rockwool op vast heeft gezeten ?
Wellicht verkeerde lijm gebruik die het verflaagje heeft aangetast en zo wat is gaan roesten ???


Oude lijmresten niet, ze hadden geprobeerd de rockwool met grote stukken dubbelzijdig kleefband vast te zetten.
Schimmel kan ik niet beoordelen maar zo ziet het er niet uit.

Hier foto's van de uitlaat van de koelkast, een gammel ding maar niet zwart uitgeslagen het zou misschien kunnen dat rookgassen tegen de huid zijn gaan condenseren maar nogmaals, het is een veronderstelling.

Afbeelding

Afbeelding

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vervuiling en roest door koelkast op gas?

Berichtdoor De Waalschokker » 04 Jul 2017, 10:11

Roelof schreef:Tegen de huid zaten allemaal zwarte "bolletjes", erg droog en bros.
Afbeelding

Afbeelding




Groet,
Roelof


Hey Roelof zijn het geen "isimo"bolletjes (ik weet 123 niet hoe dat in Nederland heet :? ) zoals bij mij aan boord tegen een deel van de romp gekleefd ?
Ik heb in een topic van jou (projecten geloof ik) daar een foto van geplaatst.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Vervuiling en roest door koelkast op gas?

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Jul 2017, 13:11

Zo erg ziet het er bij mij in de ruimte waar de koelkast staat,niet uit.
Maar ik heb wel iets van,"waardoor komt het dat die ruimte vuil is achter de koelkast".
Ik ga die ruimte dus nu ook even beter inspecteren.
Bedankt voor de tip.
Noordvaarder
 

Re: Vervuiling en roest door koelkast op gas?

Berichtdoor Roelof » 04 Jul 2017, 18:25

@ Waalschokker
Ik denk dat je dit https://www.pelckmans.net/images/articl ... -55344.jpg bedoelt.
polystyreen bolletjes, verkrijgbaar in verschillende kleuren.
Er wordt idd mee geadverteerd voor div doeleinden oa isolatie toepassingen.
Dat is het niet, het is onregelmatig van vorm en structuur en met zachte druk verpulvert het tussen m'n vingers.

@ Noordvaarder
Werkt jouw koelkast op gas?
Daar zou ik zsm vanaf stappen ivm de veiligheid.
Ik neem aan dat hij ook op elektra gezet kan worden, veilig en als je bang bent dat de huishoud accu leeg gaat zou je kunnen overwegen om hem op de boegschroef te zetten.
Dan kan het gebeuren dat je moet vertrekken zonder BS maar de HH accu houd het langer vol.

(In een een ander topic heb ik dit onlangs ook opgemerkt, op onze vorige boot zat het zo. Hebben er nooit problemen mee gehad.)

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vervuiling en roest door koelkast op gas?

Berichtdoor varg » 04 Jul 2017, 21:09

De vervuiling op de wand lijkt erg op het gebruik van waterkit waarmee dun krukplaat wordt vastgekleeft. Na een tijdje (onder invloed van condens, zeker ook van de koelkast) laat de kurklaag los. De waterkit blijft over. Lastig te verwijderen bruin & hard spul. Heet water met soda en geduld lost het op.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten