Afsluiter op de huid

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Klaver vier » 01 Jul 2017, 22:13

Dat was in onze schottelboot heel mooi bronze flens afsluiter rechtsreeks op het vlak gebout,in het vlak zat gewoon een dikke tegenflens gelast
Kon dus nooit kapot vriezen,er zat misschien 3 cm water onder
Binnen een aftapper net boven de afsluiter,mooier kon bijna niet.
In de boot nu heb ik een heleboel standpijpen zelfs zonder afsluiters,was op de schottel dus veel mooier
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor varg » 01 Jul 2017, 22:22

Ik had natuurlijk gelijk wijlen Henk Bos moeten raadplegen: alle antwoorden, begrijpelijk en uitputtend: https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 20m-35.pdf
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor aquanaut » 01 Jul 2017, 22:28

Marelon heeft geen verdere voordelen voor normale staalbouw anders dan de corrosie bestendigheid en misschien wel wat beter bestand tegen vorst.
De prijs zal er echter aan bijdragen dat hij nooit commercieel zal worden toegepast zonder noodzaak.
De huidige commerciële bouw (seriematig gebouwd) haalt het liefst het type doorvoeren en kranen zoals Allpa en Vetus ook verkopen, welke in grote getalen worden geproduceerd in het oostblok en Turkije.
Kranen die in de normale maten nog geen 10tje inkoop kosten en van allerbelaberste kwaliteit zijn.
Helaas is met de invoer van CE de schuifafsluiter (met een handwiel) definitief verbannen.
CE eist echter niets mbt tot materiaal kwaliteit of wanddikte, als de kraan maar 'in 1 beweging' is te sluiten is het goed.
Schepen die aan zout water worden blootgesteld moeten bronzen doorvoeren hebben in plaats van messing ivm het gevaar dat het zink verdwijnt.
Hierdoor worden doorvoeren 'glashard' en broos.

Vaak is ook het bronzen fitwerk zwaarder uitgevoerd als hun messing soortgenoot.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Klaver vier » 01 Jul 2017, 22:44

Ik heb net het hele verhaal van Henk Bos gelezen,ik wist niet dat er zoveel mis kon gaan.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Roelof » 01 Jul 2017, 23:10

Interessant, alle voors en tegens van div afsluiters en huid doorvoeringen.
Ik had eigenlijk in gedachten om schotflenzen in de huid te lassen zoals Klaver vier / René beschrijft.
Schotflenzen in div maten is geen probleem maar ik kon eigenlijk niet een geschikte afsluiter vinden, vandaar dat ik de getoonde afsluiter heb besteld om het eens te bekijken.

Als er iemand een leverancier weet hoor ik het graag maar wel open bronzen afsluiters, geen vlinderklep met rubber zitting.
BVD

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor varg » 26 Feb 2018, 00:10

Even weer wat leven in dit oude topic blazen: is er ondertussen iemand die ervaring heeft met de hefboom-schuifafsluiters van saniship?
ben benieuwd.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor bas » 11 Apr 2018, 09:43

Speurend op het forum kwam ik op dit topic.....

Is er al een ervaring bekend met de schuifafsluiters waar het allemaal mee begon?
Had zelf het idee om ze te installeren als noodafsluiter op de gasolietanks.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Klaver vier » 11 Apr 2018, 11:23

Bas ik zou geen schuifafsluiter in een brandstof tank zetten,ik ben bang dat dat gauw gaat lekken op de pakkingdrukker.
Bij onze boot zit er gewoon een kogel afsluiter tussen,zins kort zelfs 2 nog geen ellende mee .
Ook in de kogelafsluiters zit een groot verschil in kwaliteit,ik heb ze wel zwaar uitgevoerd.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor bas » 11 Apr 2018, 11:50

Wat bedoel je precies met de pakkingdrukker?

Ik zoek nog iets voor noodafsluiter op de tank, zal dus in principe altijd open staan. De rest doe ik idd met kogelkranen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Klaver vier » 11 Apr 2018, 12:09

De pakkingdrukker is de moer onder de bedieningshendel,nou is het waarschijnlijk iets anders bij de afsluiters die voor in het topic getoont worden,maar bij een gewone schuifafsluiter zit er onder de draaiknop een zeskantige moer dit is de pakkingdrukker,als je deze moer vaster zet wordt de pakking vastergeklemt waardoor hij niet kan lekken langs de spindel en daardoor ook zwaarder gaat draaien net als het gallant van je boot.
Dat gedeelte met de pakkingdrukker zou volgens mij gaan lekken als je deze voor brandstof gaat gebruiken.
Gr René
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten