Afsluiter op de huid

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Jul 2017, 01:12

Georges schreef:Waarom niet gelijk naar Marelon, deze kunnen niet meer kapot vriezen en/ of coroderen ...

Als je op het www Marelon ingeeft,is er een discussie op het zeilersforum van 2010,waar ook al ,over deze werd gesproken.
We zijn nu 7 jaren verder,en schijnbaar zijn ze niet van die kwaliteit,dat men die kranen hier veelvuldig gebruikt.
Daar schijnt iemand die kraan te hebben uitgeprobeerd,en die kan er niet voor instaan,dat hij NIET bevriest.
Ze stellen daar letterlijk,dat de kraan zelf niet bevriest,maar het water dat erin blijft staan,kan dat dus wel.
En we weten allemaal dat in plastics,weekmakers zitten,en dat die na verloop van tijd oplossen,en dat dan het produkt zelf kapot barst.
Dat probleem heeft messing niet.
En om eerlijk te zijn,ik heb het filmpje ook effe bekeken,en ik vind het een peptalk a la TelSel,en de verrotte artikelen die daar werden geprensenteerd zullen eerste wel een dag of 5 in de zoutzuur hebben gelegen,want messing afsluiters van 30 jaar oud,zien er niet zo uit,dan wat er in dat filmpje werd getoond.
De waarheid lag daar ver bezijden de werkelijkheid.
Ook het feit dat ze hier alleen worden verkocht door Belship.com en niet door andere reguliere verkopers zoals Allpa en vetus,zegt mij in feite genoeg.
Noordvaarder
 

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Roelof » 01 Jul 2017, 12:59

Het gaat natuurlijk om kapot vriezen of niet.
Dat de vloeistof in de afsluiter bevriest maakt voor een jacht niet zoveel uit, als er zoveel ijs ligt wordt varen toch lastig :shock: .
Zolang de afsluiter maar niet kapot gaat met alle gevolgen van dien.

Ik verwacht dat in de toekomst echt wel meer kunststoffen gebruikt gaan worden voor div. toepassingen aan boord.
Vergelijk het met beroepsvaart:

Lang geleden moesten ballast leidingen van staal zijn, (werden gegalvaniseerd om de levensduur te verlengen en de wanddikte mocht dan ook iets dunner zijn).
Duur, bewerkelijk, zwaar en slijtage gevoelig.

Daarna deed GRP (Glassfiber Reinforced Plastic) z'n intrede, niet slijtage gevoelig, lichtgewicht, makkelijk te monteren maar stijf, je moet met passtukken werken die op bestelling geproduceerd moeten worden, niet impact bestendig en ivm hogging / sagging moeten er om de zoveel meter flex koppelingen en beugels gemonteerd worden.
Kortom, een erg goed product maar arbeidsintensief.

Op de schepen waar ik nu mee werk worden PE leidingen (Poly-Ethyleen / een olie product) ingebouwd voor ballast leidingen en kabel pijpen.
Zeer flexibel, zeer makkelijk te monteren, ligtgewicht, wijzigingen / aanpassingen aanbrengen is in een mum van tijd klaar, het is enorm vorm vast, ook bij mechanische impact, nagenoeg niet slijtage gevoelig en het kan in normale beugels gemonteerd worden
We waren bang voor het hoge uitzettingscoëfficiënt bij temperatuurschommelingen en aanvankelijk stond iedereen er sceptisch tegenover.
Inmiddels heeft het materiaal zichzelf bewezen.

Dit soort innovaties stuit vaak op "koud water vrees" of zoals ik eerder opmerkte "onbekend maakt onbemind".
Hier maak ik mijzelf ook schuldig aan :oops:
Zodra er meerdere mensen / bedrijven de overstap gemaakt hebben en het product de kans heeft gekregen om zichzelf te bewijzen zal Marelon ook gemakkelijker z'n weg vinden in de pleziervaart.

Kunststof mag trouwens niet overal gebruikt worden, in ruimtes met verhoogt brandgevaar (zoals de machine kamer) is het verboden en worden gewoon gegalvaniseerde leidingen gemonteerd.
Dit zou in de jacht industrie ook een issue kunnen zijn.
Afsluiters op de huid zitten verdeeld over de hele boot, bij het toilet, het keukenblok, het motorruim.
Als je uitgaat van het ergste zouden de afsluiters bij brand kunnen smelten en de boot zinken (is de brand wel weer geblust natuurlijk :mrgreen: )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Patrick5 » 01 Jul 2017, 13:34

[quote="Noordvaarder"]
En we weten allemaal dat in plastics,weekmakers zitten,en dat die na verloop van tijd oplossen,en dat dan het produkt zelf kapot barst.

Toch maar even op het www gaan en intypen " technische ruimte zwembaden" en afbeeldingen nemen.
Kom daar beroepsmatig en zie vooral toepassingen van leidingen en afsluiters in kunsstof.
Dat weekmakers verdwijnen is een feit. Dat de toepassingen daardoor zelf kapot barsten zal wel niet. Veel van deze technische ruimtes zitten onder of naast de kuip en dat risico zullen ze echt niet nemen. Het zal ook wel de bedoeling zijn dat de afsluiters vlot dichtgaan, ook al is dit een tijdje geleden dar ze nog bediend werden.

Patrick
Patrick5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 20:19
ligplaats:
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor aquanaut » 01 Jul 2017, 14:33

Noordvaarder, je hebt tegenwoordig een abonnement op het plank misslaan zeker.
"Wat de boer nie kent dat vreet hij niet", omdat ze het niet bij Allpa of Vetus verkopen deugt het niet?
Ik zal je verklappen Bij de Aldi en LIdl wordt geen Coca Cola verkocht.....betekend zeker dat dat niet gedronken wordt.!?

Je loopt in elk topic te schreeuwen of praktijkmensen en theoriemensen, toch kom je elke keer weer met Google, Wikipedia en www aanzetten.
Marelon afsluiters worden al tientallen jaren toegepast op plaatsen waar brons of messing niet toegepast kunnen worden.
Ik vraag me af hoeveel je er ooit hebt gezien, in de hand hebt gehad of in heb gebouwd.
Ik heb een bang vermoeden als je alleen voor de productnaam weer naar WWW moest.

Marelon appendages worden wereldwijd toegepast voor bijvoorbeeld aluminium schepen en zijn door alle classificatie maatschappijen goedgekeurd.

Als je denkt dat messing zo'n fijn materiaal is voor doorvoeren heb ik nog wel een zoekterm voor je WWW: ontzinking
Suc6!

Oh en mijn PB box is al vol dus hoef je niet weer je hele kanonnade hier te posten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Marie Christina » 01 Jul 2017, 17:38

[quote="aquanaut"
Ik zal je verklappen Bij de Aldi en LIdl wordt geen Coca Cola verkocht.
[/quote]
Hihihi.
Net even een verkeerd voorbeeldje.
Dat verkopen ze sinds kort nu net wel
Maar dat doet niet ter zake: I catch your point. ;)

(Enne, tip: Noordvaarder blokkeren in je inbox werkt heel goed. :!: )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor aquanaut » 01 Jul 2017, 18:25

MC,
Bedankt voor deze 2 tips!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor stefan » 01 Jul 2017, 19:59

@ aquanaut + 1 !
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Klaver vier » 01 Jul 2017, 21:18

Ik ben gelukkig niet de enigste die noordvaarder spuugzat wordt,ik lees er al steeds meer,wordt het vanzelf opgelost,want hij lost niks op allemaal bla bla
Gr René,die aan deze man geen woordt meer vuilmaakt
Klaver vier
 

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor varg » 01 Jul 2017, 22:01

Misschien zijn we inderdaad erg behoudend. Als je zoekt vind je ook veel voordelen van marelon. De prijs van een set (huiddoorvoer+kraan+slangtule in 1,5" komt op ongeveer $175,-) ligt wel erg hoog. In de nederlandse staalbouw ben ik ze nog niet tegengekomen, maar wie weet over een tijdje. De gelaste huiddoorvoer (stoompijp met draad) en daarop een bronzen schuifafsluiter zie je bijna nergens in de nieuwbouw toegepast. Het is allemaal een bronzen 'mushroom' doorvoer met daarop een kogelkraan. Wie weet moeten we eens aan andere oplossingen denken. Zeker als je weet dat bijna iedere maatschappij vorstschade uitsluit!
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Marie Christina » 01 Jul 2017, 22:06

Oh ja.
Daar ging het over :mrgreen:
Dank voor het terug op het spoor zetten, Varg.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten