Boot poetsen / blaasvorming

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Boot poetsen

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mrt 2012, 01:26

mvmierlo schreef:Even wat duidelijkheid scheppen.

Blazen zitten op de romp, welke net nieuw geverft is dit ga ik eventueel aanpakken aan het einde van het seizoen.
A : Dit omdat ik niet zeker weet of ik het schip ga houden
B : Om te kijken hoe de rest van het schip zich houd en zoals genoemd de oorzaak achterhalen en kijken of we het kunnen repareren of dat we het systeem volledig opnieuw gaan opbouwen.
Waarschijnlijk als ik het ga doen het laatste, dan weet ik 100% zeker wat ik erop heb gesmeerd en dat het dan ook gewoon goed is.

Maar dit was niet het onderwerp van mijn topic.

De opbouw van het schip (kajuit ) is nog niets aan gedaan en zoals gezegd wel toe aan een optische opknapbeurt.
Ik weet ook niet wat voor een lak hier op zit (complete geschiedenis van het schip is onbekend) En zoals ik al zei ik weet niet of ik het schip ga houden.

Kortom lak onbekend, en die wil ik ophalen.
Als ik mij goed geinformeerd heb hier op het forum wordt het dan schuren een interim coat ertussen en dan aflakken of poetsen.

Ik snap dat uw advies voor 100% goed is maar mijn doel is nu optisch netjes varen dit seizoen met zo min mogelijk werk, daarna zien we wel verder. Poetsen lijkt mij minder werk echter ik heb geen ervaring dus vandaar dat ik hier ten rade ga.


Gezien je reacties heb ik toenemend de indruk dat je geen enkele ervaring hebt m.b.t. dit soort problemen.
Kennelijk heb je iets bijzonders met een -interimcoat- maar al eerder is medegedeeld dat er geen tovermiddelen bestaan.
Dit wordt niks..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor mvmierlo » 09 Mrt 2012, 11:21

@vuuren1

Ik geef vanaf het eerste moment en ik herhaal mezelf meerdere malen dat ik inderdaad geen ervaring heb.
Ik vraag om tips / hulp / ervaring.
Ik schtets mijn situatie beginpunt uitgangspunten en het doel wat ik wil bereiken.

Met alle respect maar waarom benader je me nu zo negatief met je opmerking "dit wordt niks" ?

Ik weerleg niets wat je zegt, ik stel alleen vragen om je beter te begrijpen en dus ervaring en kennis op te doen, volgens mij het uitgangspunt van een forum als dit toch ?

Ik heb niets met een interim coat, ik lees alleen overal (o.a. epifanes product brocure) dat als je niet weet wat je originele verflaag is je er niet zomaar een ander product op kan smeren, ik val wellicht in herhaling omdat er een vraag niet wordt beantwoord welke ik stel.

Maar bottom line, ik stel een vraag over hoe een boot te poetsen en krijg vervolgens een compleet andere discussie, dat was absoluut niet mijn uitgangspunt.

Nogmaals ik heb inderdaad geen ervaring en wil graag hier kennis en advies opdoen.
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor buldog » 09 Mrt 2012, 11:47

Nou pak dan die poetsmachine ,bus commandant ,pakje maizena, blik wax , en ga aan de gang!!!
OPGELOST
Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor mvmierlo » 09 Mrt 2012, 12:20

buldog schreef:Nou pak dan die poetsmachine ,bus commandant ,pakje maizena, blik wax , en ga aan de gang!!!
OPGELOST
Henk


Je hebt ook helemaal gelijk .. thanks .. topic aangepast :D
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor vuuren1 » 13 Mrt 2012, 00:57

mvmierlo schreef:@vuuren1

Ik geef vanaf het eerste moment en ik herhaal mezelf meerdere malen dat ik inderdaad geen ervaring heb.
Ik vraag om tips / hulp / ervaring.
Ik schtets mijn situatie beginpunt uitgangspunten en het doel wat ik wil bereiken.

Met alle respect maar waarom benader je me nu zo negatief met je opmerking "dit wordt niks" ?

Ik weerleg niets wat je zegt, ik stel alleen vragen om je beter te begrijpen en dus ervaring en kennis op te doen, volgens mij het uitgangspunt van een forum als dit toch ?

Ik heb niets met een interim coat, ik lees alleen overal (o.a. epifanes product brocure) dat als je niet weet wat je originele verflaag is je er niet zomaar een ander product op kan smeren, ik val wellicht in herhaling omdat er een vraag niet wordt beantwoord welke ik stel.

Maar bottom line, ik stel een vraag over hoe een boot te poetsen en krijg vervolgens een compleet andere discussie, dat was absoluut niet mijn uitgangspunt.

Nogmaals ik heb inderdaad geen ervaring en wil graag hier kennis en advies opdoen.


Als ik schrijf dat het -niks wordt- heb ik al even meegelezen en kom ik tot de trieste conclusie dat het -niks wordt-.
Dat is een heel erg kort antwoord n.a.v. een indruk die ik inmiddels heb.

Ik ben derhalve inmiddels van mening dat je dit probleem niet op kan lossen omdat je blazen niet kan wegtoveren met een poetsmiddel of een bepaalde coating.
Ieder zijn vak en ook jij en ik kunnen niet op alle wapens meester zijn.

Hang dit verhaal maar boven je bed..

NB.
Het is niet mijn bedoeling om negatief over te komen maar als ik na enige tijd bemerk dat het -niks wordt- ben ik daar open over.
(ik kan je in alle bescheidenheid melden dat ik enige praktijkervaring heb)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen [OPGELOST]

Berichtdoor mvmierlo » 13 Mrt 2012, 09:22

@vuuren1
Wellicht maak ik het hele verhaal niet duidelijk, tevens ik stel je advies JUIST op prijs om zelf zo goede praktijk ervaring op te doen.


De blazen zitten ook op de romp en niet op de bovenbouw, het poetsen ging over de bovenbouw waar dus geen blazen op zitten. Wat de bovenbouw betreft neem ik trouwens wel je advies ten harte, daar gaat binnenkort een schuurmachine op en ga ik opnieuw aflakken.

Bootje ligt inmiddels weer in het water, en ik ga even kijken hoe de nieuwe lak zich voor de rest houd dit seizoen, maar mijn vermoeden is dat ik er niet onderuit ga komen als ik dit bootje ga houden er aan het eind van het seizoen er een week vrij voor moet gaan nemen om de hele romp kaal te trekken en het systeem opnieuw op te bouwen. (Die week heb ik nodig om hem kaal te halen opbouwen van nieuw systeem trek ik meer tijd voor uit maar doe ik over een aantal weken door wat ochtendjes vrij te nemen en laag voor laag op te bouwen en te schuren)

Dit heb ik al eerder gedaan op mijn kajuit bootje anderhalf jaar geleden , met een prima resultaat. Deze staat nu volledig in de 2componenten lak en vertoond nog steeds geen problemen.

Met het risico om compleet of topic te gaan stel ik je toch nog even de vraag, in geval van blazen en gezien de geschiedenis van dit bootje ( er is een hoop aangerommeld en totaal niet duidelijk wat er nu precies gedaan is qua verfwerk) wat adviseer je, compleet kaalhalen of terugschuren ?
Voor mijn gevoel is kaalhalen het snelst en levert me dat het beste eindresultaat op, en kan ik tevens meteen zien wat de staat is van de romp.

Ik hoop mezelf nu wat duidelijker gemaakt te hebben, maar het blijft tekst dus soms komt het anders over dan de bedoeling, maar ik ben me er terdege bewust van dat ik geen wondermiddel ga vinden wat even mijn probleem op gaat lossen.
Ik zoek derhalve dus ook advies van mensen die hier ervaring mee hebben.
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen [OPGELOST]

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2012, 01:13

Je weet inmiddels dat ik je voor werk wil behoeden waar je niet beter van wordt.

In beide gevallen (opbouw en romp) moet je er achter komen wat de ondergrond is.
Mogelijk is het casco ooit gescopeerd (dan is er een zinklaag opgespoten).
Dat geeft na de 10 en 30 jaar blazen en vereist een specifieke aanpak.

Het -normaal- behandelen zonder kennis van zaken kan dan resulteren in nieuwe blaasvorming.
Als je blazen hebt dan moet je die open maken en is of de hechting tussen verflagen niet goed, of je ziet roest, of je ziet een dof grijze ondergrond.

Kaalhalen lijkt een simpele oplossing, maar dan nog is het zaak om te weten wat je waar op gaat smeren (en onder welke condities).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen [OPGELOST]

Berichtdoor mvmierlo » 14 Mrt 2012, 11:15

vuuren1 schreef:Je weet inmiddels dat ik je voor werk wil behoeden waar je niet beter van wordt.


Jup, en dat is ook precies wat ik zoek :)

vuuren1 schreef:In beide gevallen (opbouw en romp) moet je er achter komen wat de ondergrond is.
Mogelijk is het casco ooit gescopeerd (dan is er een zinklaag opgespoten).
Dat geeft na de 10 en 30 jaar blazen en vereist een specifieke aanpak.


Romp is op een aantal plekken tot de plaat al kaalgehaald ivm problemen voor het schilderen en daar kwam een zwarte gekleurd plaat onder vandaan, kleur was dof zwart maar niet grijs (helaas geen foto's van genomen)
Boot is zeker 30 jaar oud en lijkt me nu na jouw beschrijving niet gescopeerd, maar dat zal ik dan idd eerst nog nader moeten bepalen.

vuuren1 schreef:Het -normaal- behandelen zonder kennis van zaken kan dan resulteren in nieuwe blaasvorming.
Als je blazen hebt dan moet je die open maken en is of de hechting tussen verflagen niet goed, of je ziet roest, of je ziet een dof grijze ondergrond.

Kaalhalen lijkt een simpele oplossing, maar dan nog is het zaak om te weten wat je waar op gaat smeren (en onder welke condities).


Ok het is me nu duidelijk, en alvorens de boel helemaal kaal te halen zal ik dus eerst beter moeten gaan onderzoeken wat die blazen heeft veroorzaakt.
Dank je voor je tijd en je advies.
Ik weet dat de romp terug is geschuurd, op sommige plaatsen compleet tot op het staal vandaar dat ik weet dat dit een zwartkleurige staalplaat is, maar wat er verder voor lagen op zitten is me op dit moment niet duidelijk.
De kale plekken zijn geplamuurd en weer overgeschilderd, maar ik ben niet vaak genoeg gaan kijken om te bepalen of de blazen op de plamuur plekken zitten of ergens anders zijn ontstaan.

Heb de romp laten doen door de werf, en ben goed ziek van de onstane blazen.
Advies van de werf was nu te water gaan en aan het einde van het seizoen weer eruit en de blazen wegwerken, maar ik vermoed dat dit ook mede te maken heeft met de beperkte tijd / ruimte die ze hebben.
Vandaar dat ik ook hier even advies kom opdoen en beslagen ten ijs kan komen wanneer we de problemen gaan verhelpen.
Heeft me een flinke duit gekost, en mocht het nu straks blijken dat de blazen door een fout van de werf zijn ontstaan wil ik ze wel aanspreken op het feit dat ze die problemen moeten verhelpen.

Wellicht klinkt dit een beetje ontevreden, maar ben verder uitermate tevreden over de werf, en ook zei kunnen fouten maken dus daar komen we vast wel uit, maar mede door jouw informatie kan ik nu het een en ander beter beargumenteren.

Opbouw wil ik zelf gaan doen maar ook hier heb ik nog wat voorwerk te doen dus alvorens er zomaar wat op te gaan smeren, zodra ik meer weet open ik weer wel een ander topic.

Nogmaals bedankt !
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen [OPGELOST]

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mrt 2012, 22:19

Als je de plaat echt kaal haalt en dan blauw/zwarte plaat tegenkomt is dat staalplaat waar de walshuid nog opzit.
De walshuid is een oxydelaag die ontstaat bij het warmwalsen in het productieproces van de staalplaten en moet er af.
Het is een oxyde met een andere uitzettingscoëfficient dan staal die dus onder invloed van wisselende temperatuur eerst barst en dan los komt.
Vroeger liet men het er af roesten (zgn. uitroesten) en tegenwoordig wordt de plaat gestraald.
Soms werden er zuren gebruikt om het er sneller af te laten roesten.

Als de walshuid niet is verwijderd is dat het ultieme recept om jaren lang problemen te hebben met het conserveren van een boot.
Iedere keer zal er weer een deel loslaten en krijg je blazen of valt de coating (+ walshuid) er gewoon af.

Ik ken deze hopeloze ergernis van dichtbij (en van vroeger).
Je kan de walshuid er zelf wel afkrijgen met een Perago schijf maar dat is vuil werk, duurt lang en alles moet weer met coatings en lakken worden opgebouwd.
Probeer eens een stukje totdat je grijs staal tegenkomt, dan weet je wat er loos is.
Met een schrapper, komborstel en soms zelfs met een slijptol lukt het niet (het is keihard).
Stralen is de beste optie.

Is het een werfgebouwde boot en zo ja, hoe oud en welk merk?

Is de werf die de boot nu onder behandeling heeft niet met vergelijkbaar verhaal gekomen?
Als het inderdaad zwarte plaat is en de werf herkent het bekende fenomeen niet dan zou ik even verder kijken..
Hopelijk heb ik het mis (ik moet het hebben van tekst en heb de boot dan ook niet gezien).

nb. Ik heb de titel van het onderwerp iets aangepast naar de actuele situatie dan hoef je straks geen nieuw topic te beginnen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen / blaasvorming

Berichtdoor mvmierlo » 14 Mrt 2012, 23:16

Ik voel hem al aankomen maar de term zwarte plaat herken ik nu je hem gebruikt.
Die walshuid zit deze ook aan de binnenkant van de boot, daar kan ik nu nog wel prima bij, dus daar kan ik met gemak wel een stukje kaalhalen en kijken wat ik tegenkom

Waarschijnlijk zegt het niets dat de vorige laklaag de blazen niet had ? Deze was gewoon lelijk geworden omdat de boot bijna een jaar lang naast de kant heeft gelegen die recent opnieuwe gestraat was en er een hoop los zand tussen de stootwillen en de lak is gaan schuren (zaten een hoop doffe plekken precies waar de willen zaten).

Ik heb geen idee wat het exact kost maar laten stralen gaat waarschijnlijk wel dik in de papieren lopen voor een boot van 8 meter neem ik aan, dan moet ik nog maar eens goed nadenken of het me dat wel waard is.
Ben niet vies van een beetje werk, en om een week uit te trekken om hem kaal te halen, dus dat zou ook nog een overweging kunnen zijn.

Maargoed we zullen het gaan zien, maar nogmaals wat jij hier nu beschrijft komt aardig overeen wat me verteld is en wat ik gezien heb.
Zal het morgen ook nog even vragen, ga hem morgen naar zijn vaste ligplek brengen dus kom ik nog even op de werf.

De man waar ik de boot van heb gekocht kon me helaas niet vertellen waar de boot gebouwd is, hij is uit 1974 dat is enige wat ik weet.
Is er een manier hoe ik er zelf achter kan komen ? Ik zie vaak genoeg soortgelijke boten varen, maar ze zijn nooit exact identiek dus waarschijnlijk zegt een foto ook niets.
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten