Boot poetsen / blaasvorming

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Boot poetsen / blaasvorming

Berichtdoor henkvd » 14 Mrt 2012, 23:47

Blaasvorming kan diverse oorzaken hebben
Ontbreken van hechting op de onderlaag, zoals veel voor komt op verouderde verzinkte ondergrond, de zinklaag gaat na jaren verzepen en de verfgrondlaag hecht niet meer op de verzeepte zink laag, geeft grote blazen die zich kenmerken bij stuk maken doordat de verzinkte (grijze) onderlaag zichtbaar wordt en dikke verf bladers geeft van alle opgebouwde lagen.

En de reeds aangehaalde mogelijkheid van niet verwijderde walshuid.

Blazen door slechte hechting op de ondergrond, mogelijke oorzaken verflaag aangebracht bij foute omstandigheden, zoals te vochtig, onvoldoende ontvet, bij het stuk maken van de blaas te herkenen aan alleen de toplaag die loskomt.

Verkeerd verfsysteem op onjuiste ondergrond, er vind geen hechting plaats.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boot poetsen / blaasvorming

Berichtdoor vuuren1 » 15 Mrt 2012, 00:02

Een foto kan nooit kwaad, mogelijk is er iemand die het ontwerp herkent.

Een walshuid zit aan beide kanten.

De kosten van stralen en in epoxy spuiten van een dergelijk onderwaterschip (alleen het onderwaterschip!) zullen rond de 3500 euro uitkomen.
En pas op met goedkope aanbieders...
Voor alleen het onderwaterschip kaal maken met een Perago schijf ben je zeker een week bezig en moet je wel een goede conditie hebben..
Verder zijn er nog vele verhalen te schrijven over het conserveren van staal.

Ik ben er, na veel ervaring van overtuigd dat een passende aankoopkeuring eigenlijk altijd broodnodig is om lijken in de kast te voorkomen.
Helaas leven veel bootkopers in een roze wolk en vinden dat niet nodig (het kost geld).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen / blaasvorming

Berichtdoor mvmierlo » 15 Mrt 2012, 17:34

Hier de foto
Afbeelding
Heb net de boot in zijn nieuwe haven gelegd vandaar ook de foto.
Dat geld ga ik nu even niet uitgeven, dat verdien ik graag terug met een week of wellicht 2 zwoegen met een perago :)

Net wel even gehad over de plaat, en de man van de werf noemt het zwarte plaat, maar volgens hem is de walshuid er wel af, hij wijt het aan de vele verschillende lagen en verschillende soorten plamuur die hij is tegengekomen.

En qua aankoop keuring ben ik het helemaal met je eens, een van de vele lessen die ik inmiddels geleerd heb.
Verwacht de komende maanden nog maar wat meer vragen, want ik ga het complete electrische systeem vervangen, is 1 puinhoop en ik heb ook nog wat dingen te doen (preventief) aan de indenor motor.
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen / blaasvorming

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mrt 2012, 23:24

De boot komt mij zo niet bekend voor.

Zwarte plaat is zwarte plaat en verder niks.
Leuk verhaal van de werf..
Ik weet niet wat die werf van staal weet, je moet het gewoon even testen (zoals eerder omschreven).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten