Boot poetsen / blaasvorming

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Boot poetsen / blaasvorming

Berichtdoor mvmierlo » 06 Mrt 2012, 21:56

Na een goede verfbeurt van het onderwaterschip en de romp (zien er weer piekfijn uit) gaat mijn (stalen) bootje weer het water in deze week.
Echter ben ik nog wel even aan de beurt voor het dek en de kajuit. Dek ga ik denk ik kaalhalen en opnieuw opbouwen (als ik de zin en tijd kan vinden) maar de opbouw overweeg ik te gaan poesten.

Nu heb ik snel even wat gegoogled maar daar word ik zo 1 2 3 niet veel wijzer van, teveel producten en teveel tegenstrijdigheden.
Kortom ik heb wat vragen.

Het gaat dus om een stalen schip, en de opbouw is geheel wit gelakt, maar de lak is behoorlijk verweerd ,weinig tot geen roest die plekjes pak ik wel aan maar wel dof met doffe zwarte plekken / zweem.
Is dit nog op te halen met poetsen / polijsten of is het gewoon een kwestie van proberen?

Als ik het wil proberen wat zijn dan handige tips, met name wat wel en wat niet te doen.
Voorkeur ligt om het machinaal te doen (het zijn nogal wat vierkante meters).
Zijn er poetschijven op de markt voor op een haakse slijptol, of is dit een absolute no go, en is de aanschaf van een poetsmachine verstandig.

En welke middellen kunt u mij aanraden, gezien ik door het grote aanbod de bomen door het bos niet meer geheel zie staan.
Laatst gewijzigd door mvmierlo op 09 Mrt 2012, 12:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor buldog » 06 Mrt 2012, 22:16

Mijn ervaring is op de ouderwetse manier ,poetsen door middel vaan een echte poetsmachine die begrenst is tot max 1200 toeren.
Schapenvacht gebruiken en poetsen met de groene commandant
De vacht word tijdens gebruik wel vettig,wrijf dan maizena in de vacht en poets daarmee ook het oppervlak na.
Resultaat is dat het geheel vetvrij is en kan dan in de vaste was worden gezet,

Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Mrt 2012, 22:28

Kijk eens op de site van Riwax, die hebben alles wat je nodig hebt. Ook de hulpmiddelen voor op de haakse slijper. Maar deze moet zoals gezegd wel laag in toeren te zetten zijn. Een absolute nogo is in ieders geval zo'n goedkoop poetsding van de Gamma of Heuts.

Ps van Riwax de auto lijn gebruiken, is een stuk goedkoper en hetzelfde spul. Alleen geen bootje op de verpakking...
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mrt 2012, 23:41

Doffe lak ophalen vereist polijsten en waxen.
Dat kan werken, maar is (zeer) tijdelijk omdat de lak open staat en de wax dit moet beschermen.

Beter is om die uren te steken in licht opschuren en opnieuw lakken.
Lakken met goede lak, is niet goedkoop maar je bent er voor meer dan 5 jaar vanaf.
Een Rubbol SB van Sikkens is bv. een goed te verwerken verf die lang mooi blijft.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor mvmierlo » 06 Mrt 2012, 23:52

@vuuren1
Ben ik helemaal met je eens, echter heeft de romp nu alweer problemen in zijn nieuwe lak van wat ik gezien heb is er maar een beetje aangerommeld ergo er zit maar 1 ding op voor dit schip kaalhalen en een nieuw systeem erop. Ik zou hem nu kunnen opschuren en weer kunnen lakken maar dat vereist minimaal een interim coat om ervoor te zorgen dat ik niet weer dezelfde problemen krijg als om de romp Heb ik nu aan bakboord serieuze blazen in en stuurboord is en blijft gewoon strak ik snap er niks van)

Aangezien ik daar nu geen zin / tijd voor heb en niet dit seizoen er voor schandaal bij wil varen lijkt me een weekendje poetsen een prima lapmiddel.

Dan is vervolgens nog de vraag of ik dit schip uberhaupt wil houden, heb het vorig jaar als mijn eerste grote (8meter) schip gekocht en er zit echt een hele hoop werk in en de vraag is of dit mijn ideale schip is.
Prima prijs voor betaald, en al doende leer ik een hoop.

Heb mijn kajuitbootje (6meter) voor in de grachten waar ik wel helemaal verliefd op ben 2 jaar geleden voledig kaalgehaald en opnieuw opgebouwd met epiphanes 2 componenten en ben daar zeer over te spreken maar ik weet ook hoeveel tijd daar in is gaan zitten, dus ik bedenk me nu wel even 2 keer alvorens ik dit schip ook helemaal "goed" in de verf te zetten.

Maargoed als ik goed naar je luister begrijp ik polijsten en dan goed in de wax zetten, polijsten met commadant heb ik gedaan op mijn oldtimers, kan dus blijkbaar ook met bootlak ?
En qua wax iemand nog tips ?
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2012, 00:27

Ik had het niet over kaalmaken, maar over het verschil tussen poetsen en lakken.
Blazen zijn foute dingen en staat volkomen los van poetsen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor mvmierlo » 07 Mrt 2012, 09:15

@vuuren1
Heb ik het mis dan dat als ik het verfsysteem niet ken ik met een interim coat moet gaan werken om juist die blazen te voorkomen ?
Dat is mij verteld en heb ik zo gelezen.

Als u me met zekerheid een product kunt aanraden wat idd alleen even opschuren is en aflakken is dat idd minder werk, maar ik heb uw posts gelezen in andere topics en meen daar uit op te maken dat bij een onbekend verfsysteem het beste een interim coat te gebruiken.

Zoals ik al aangaf ik leer graag, en alle tips zijn welkom
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor vuuren1 » 08 Mrt 2012, 00:40

Het wordt een heel verhaal.

Het minst goede bericht is dat het over blazen gaat, die moeten weg en daar kan je niks mee bereiken door te poetsen of (na opschuren) interimcoat te gebruiken.
Interimcoat is een middel met bepaalde specificaties (zie de product-sheet) en geen tovermiddel.
De oorzaken van blazen in een verfsysteem kunnen veelvuldig zijn en gevolgen bestrijden is nooit goed.
De oorzaak zal vastgesteld moeten worden en pas dan kan je een plan van aanpak maken.

Een interimcoat is m.i. bedoeld om toe te passen tussen een goed één componenten systeem en een daarop aan te brengen twee componenten systeem.

Mogelijk is het casco ooit met een zinkproduct geconserveerd?
In dat geval zal uiteindelijk alles blazen gaan vertonen en vereist dat een specifieke aanpak waarbij uiteindelijk blank stralen de beste optie is.

Zit er roest onder de blazen of is het grijsachtig?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor henkvd » 08 Mrt 2012, 00:48

De symptomen wijzen op mogelijk het volgende probleem:

De zijde met blazen is de zon kant bij normaal afmeren op de ligplaats.
De romp heeft een donkere kleur
Het staal van de romp is voorzien van een zinklaag.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boot poetsen

Berichtdoor mvmierlo » 08 Mrt 2012, 14:10

Even wat duidelijkheid scheppen.

Blazen zitten op de romp, welke net nieuw geverft is dit ga ik eventueel aanpakken aan het einde van het seizoen.
A : Dit omdat ik niet zeker weet of ik het schip ga houden
B : Om te kijken hoe de rest van het schip zich houd en zoals genoemd de oorzaak achterhalen en kijken of we het kunnen repareren of dat we het systeem volledig opnieuw gaan opbouwen.
Waarschijnlijk als ik het ga doen het laatste, dan weet ik 100% zeker wat ik erop heb gesmeerd en dat het dan ook gewoon goed is.

Maar dit was niet het onderwerp van mijn topic.

De opbouw van het schip (kajuit ) is nog niets aan gedaan en zoals gezegd wel toe aan een optische opknapbeurt.
Ik weet ook niet wat voor een lak hier op zit (complete geschiedenis van het schip is onbekend) En zoals ik al zei ik weet niet of ik het schip ga houden.

Kortom lak onbekend, en die wil ik ophalen.
Als ik mij goed geinformeerd heb hier op het forum wordt het dan schuren een interim coat ertussen en dan aflakken of poetsen.

Ik snap dat uw advies voor 100% goed is maar mijn doel is nu optisch netjes varen dit seizoen met zo min mogelijk werk, daarna zien we wel verder. Poetsen lijkt mij minder werk echter ik heb geen ervaring dus vandaar dat ik hier ten rade ga.
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten