(handbediende) ankerlier

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: (handbediende) ankerlier

Berichtdoor Blacktoppie » 11 Jun 2017, 21:56

Marie Christina schreef:Is het een overweging om het anker gewoon helemaal weg te halen, Roelof?
Ik denk dat je voorschip een heel stuk opknapt qua looks zonder anker en -lier.

Mij boot en anker zijn van hetzelfde kaliber als het jouwe en ik heb mijn anker gewoon in het voorondertje liggen.
Voor op de kop zit een teflon ankerrolletje. Dat is alles.
Het anker eruit halen is echt geen enkel probleem.
Rustig naar je toe halen, wachten tot de neus van de boot er recht boven hangt, rukje geven en hij is er uit.
Gewoon op de hand.
1 keertje lukte mij dat niet, toen heb ik hem even belegd en is de schipperse over het anker heen gevaren.
Toen was hij er zo uit.

Het is maar een overweging. Een bekijk - het - eens - van - de - andere - kantje.



Dat was precies wat ik bedoelde.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: (handbediende) ankerlier

Berichtdoor De Waalschokker » 11 Jun 2017, 22:54

Marie Christina schreef:

"...Is het een overweging om het anker gewoon helemaal weg te halen, Roelof?
Ik denk dat je voorschip een heel stuk opknapt qua looks zonder anker en -lier.

Mij boot en anker zijn van hetzelfde kaliber als het jouwe en ik heb mijn anker gewoon in het voorondertje liggen.
Voor op de kop zit een teflon ankerrolletje. Dat is alles.
Het anker eruit halen is echt geen enkel probleem.
Rustig naar je toe halen, wachten tot de neus van de boot er recht boven hangt, rukje geven en hij is er uit.
Gewoon op de hand.
1 keertje lukte mij dat niet, toen heb ik hem even belegd en is de schipperse over het anker heen gevaren.
Toen was hij er zo uit.

Het is maar een overweging. Een bekijk - het - eens - van - de - andere - kantje.r
...."


Blacktoppie schreef:

"...Dat was precies wat ik bedoelde..."

Euh Blacktoppie ik heb maar de essentie uit uw reacties gelicht om het niet oeverloos lang te maken ;)
Ik vind dat dit een scheepje is waar een anker (mits netjes opgehangen) er alleen maar "scheepser" op wordt en wel precies omdat het niet het klassieke dertien in een dozijn model (of type schip) is.
Maar goed ieder zijn heug en meug :D
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: (handbediende) ankerlier

Berichtdoor Blacktoppie » 12 Jun 2017, 07:39

Jep.. smaken verschillen :lol:
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: (handbediende) ankerlier

Berichtdoor varg » 12 Jun 2017, 09:04

10 ton, 10 meter, geen ankerlier...ophalen duurt met een hand-ankerlier te lang en je krijgt de modder er slecht af. Ik heb 2 ankers die ik goed kan mannen (de zwaarste is 25 kg, maar ik gebruik meestal een lichter dreg-ankertje). Vooral in iets dieper water.... met een liertje is je anker al los, maar duurt het nog tijden voor je het aan boord hebt. Als je in je eentje bent is dat lastig, lig je al die tijd te verwaaien.
Arnold
Laatst gewijzigd door varg op 12 Jun 2017, 20:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: (handbediende) ankerlier

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jun 2017, 17:14

Blacktoppie schreef:Ik snap sowieso het nut van een ankerlier voor een relatief licht anker niet(misschien mn leeftijd, tillen gaat nog goed)

Laat je max 12 kg nodig hebben voor die boot dat is toch wel te tillen
Arco

Als je een ankerlijn gebruikt wel ja, bij een ankerketting (zoals getoond) wordt het toch wel een ander verhaal .....

Stel je ankert in een zandput van 20m, sta je wel even een kilo of 60-70 op te hijsen....

Een beetje krachttraining kan geen kwaad, maar er zijn grenzen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: (handbediende) ankerlier

Berichtdoor kajoe » 12 Jun 2017, 18:07

ik mag toch hopen dat je bij 10 meterlijn ook nog een voorloper hebt van een redelijke lengte ketting ,anders ligt die spijker er wel vlot uit als je geankerd bent en er staat wat meer wind of stroom .
het gebeurt niet vaak maar stel dat je pech krijgt op de waal en je moet het anker er uit gooien met 10 meter lijn dan ga je volgens mij fiks aan de haal .
nou heb ik niet zoveel ervaring met ankeren met een jachtje ,maar wel met schepen van tussen 450 ton en 2800 ton op de rivier en op de zeeuwse stromen .en als we bij dat soort schepen er een meter of 10 -20 ketting voor gooide kon je best goed aan de haal gaan ,onze remedie liet zoveel ketting steken tot het anker goed hield, bij het langzaam achteruit varen ,en dus ook met kop voor ankeren lieten we hem lopen tot het anker pakte.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: (handbediende) ankerlier

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jun 2017, 23:44

varg schreef:10 ton, 10 meter, geen ankerlier...ophalen duurt met een hand-ankerlier te lang en je krijgt de modder er slecht af. Ik heb 2 ankers die ik goed kan mannen (de zwaarste is 25 kg, maar ik gebruik meestal een lichter dreg-ankertje). Vooral in iets dieper water.... met een liertje is je anker al los, maar duurt het nog tijden voor je het aan boord hebt. Als je in je eentje bent is dat lastig, lig je al die tijd te verwaaien.
Arnold

Daarom heb ik een elektrische ankerlier die ik gewoon van binnenuit kan bedienen .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: (handbediende) ankerlier

Berichtdoor Blacktoppie » 13 Jun 2017, 07:48

R.C.Grootveld schreef:Als je een ankerlijn gebruikt wel ja, bij een ankerketting (zoals getoond) wordt het toch wel een ander verhaal .....

Stel je ankert in een zandput van 20m, sta je wel even een kilo of 60-70 op te hijsen....

Een beetje krachttraining kan geen kwaad, maar er zijn grenzen


Heb je weer gelijk in. Een ketting heb ik niet aan boord ik gebruik zo,n ankerlijn met lood erin in combinatie met een britany anker 10kg tot nog toe altijd goed gegaan ook op de stroom op de lek.
Heb ook nog een 8kg britany met loodlijn achterop en die houd uit ervaring ook altijd goed in bijvoorbeeld een zandput, al ligt de boot dan ook vaak met zn neus in de kant.

Maar goed we dwalen af.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: (handbediende) ankerlier

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2017, 09:34

Blacktoppie schreef:Een ketting heb ik niet aan boord ik gebruik zo,n ankerlijn met lood erin in combinatie met een britany anker 10kg tot nog toe altijd goed gegaan ook op de stroom op de lek.

Dat bedoel ik, bij mij ligt er ca 60m ketting in de ankerkluis....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: (handbediende) ankerlier

Berichtdoor Roelof » 14 Jun 2017, 07:53

Allemaal bedankt voor de reacties.
Dat geeft weer veel stof om over na te denken ;)

- Lange ketting handmatig binnenhalen is een tijdrovende / zware klus, dan een ketting voorloper en een lange lijn
- Anker opbergen en als het nodig is handmatig ophalen (maar ik heb geen vooronder met een luik aan dek)
- Als het anker netjes geplaatst is krijgt de boot een "scheepser"uiterlijk (toch een kettingpijp lassen)
- Elektrische lier plaatsen (hoe vaak gebruik je een lier, is het de kosten waard?)

Overal valt wat voor en wat tegen te zeggen.

Ik ben nog niet begonnen in in de slaaphut dus is er nog genoeg tijd om eea te overdenken.
Het zal ook van het (restant) budget afhangen maar komend jaar gaat de boot helemaal uit elkaar om het vochtprobleem en schilderwerk aanpakken.
Dit doen we natuurlijk maar 1 keer om er daarna voor altijd klaar mee te zijn.
Zodra het relevant wordt, wordt het een item in m'n topic.

Nogmaals bedankt

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten