Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifouling?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifouling?

Berichtdoor Berend Bootje » 01 Jun 2017, 19:22

Hallo allemaal,

Afgelopen week had ik een tegenvaller. Ik zat in het laatste stadium van het verven van mijn sloepje. Ik was de bodem met een verfkrabber aan het afkrabben, toen ineens de boot langzaam begon vol te lopen. Balen! Een haarscheurtje liet water binnen en daardoor kon ik overnieuw beginnen. Alles voor niks!

Ik kan de boot nu gratis laten stralen via familie, superfijn! Daarna gaat hij naar de lasser om de slechte delen te laten vervangen. Hierna gaat hij compleet in de 2 componenten verf.

Ik heb gekozen voor:

- 2 lagen Nelf Nelfapox universele primer
- 2 lagen Classic Antifouling van Hempel (onder en net boven de waterlijn)
- 2 lagen Nelf Lakverf 2DN (boven de waterlijn).

Ik heb me laten vertellen door 2 webwinkels dat de kwaliteit van Nelf erg goed is (vergelijkbaar met De IJssel en Hempel), maar omdat ze niet aan marketing doen, zich richten op de beroepsvaart en groot ingekocht (met korting) kunnen worden op een aantrekkelijk prijsniveau zitten. Ik heb er vertrouwen in. Vandaag ook contact gezocht met Nelf en keurig te word gestaan. Bovenstaande aanpak was volgens Nelf de beste oplossing voor mijn bootje. Denken jullie daar hetzelfde over?

2 vragen die ik nog heb;
1. Hoe brengen jullie de grens tussen aflak laag en antifouling aan? Ik bedoel: mag de antifouling de aflak wat overlappen (lijkt mij niet onverstandig) of moet hij echt heel precies afgeplakt worden zodat ze precies op elkaar aansluiten (lijkt mij kwetsbaarder voor water dat ertussen kruipt)

2. Moet ik speciale tape gebruiken voor 2 componenten verven of voldoet gewone schilderstape?

Alvast bedankt weer!
Berend Bootje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 15 Mrt 2017, 10:29
ligplaats: Brabant
info:

Re: Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifoul

Berichtdoor Klaver vier » 01 Jun 2017, 21:35

Berend waarom antifouling boven en onder de waterlijn
Volgens mij is het gebruikelijk de antiefouling tot ruim boven water te houden en dan er boven de waterlijn,dan hoef je ook niet bang te zijn voor eventueel inwatering
Antiefouling boven de waterlijn lijkt nergens op.
Twee componenten verf mag niet continu onder water,daar is het niet geschikt voor.
Het is prima af te plakken met gewone schilders tape
Succes met schilderen
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifoul

Berichtdoor broekie » 01 Jun 2017, 21:49

Je hebt het over een sloep. Dus we hebben het niet over grote hoeveelheid. Dus mijn advies is om voor een systeem te kiezen. De verschillende materialen zoals primer en lakken zijn dan op elkaar afgestemd. Ga geen dingen door elkaar heen gebruiken als je iets goedkoper uit kan zijn. Als je de luxe hebt om te stralen, zet er dan een goed systeem op.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifoul

Berichtdoor Berend Bootje » 01 Jun 2017, 22:14

Hi René,

Ik denk dat ik verkeerd uitgelegd heb. Wat ik voor ogen heb (zoals het nu ook op mijn bootje zit) : het deel dat onder water ligt gaat uiteraard in de antifouling. Dan steekt er nog 30 centimeter boven water uit, daarvan is 10 centimeter antifouling en 20 cm aflak. Dat 10 cm antifouling deel wil ik ook nu weer in de antifouling zetten. Daarmee kopieer ik het systeem dat er nu ook op zit. Hier zie je een foto wat ik bedoel: https://ibb.co/iPXkXa

Wat ik bedoelde: bij het schilderen wil ik het bovenste deel (de aflak) eerst schilderen en later de antifouling. Moet ik deze precies laten aansluiten middels heel precies afplakken of moet de antifouling de aflak wat overlappen?

Bestaan er trouwens ook kwasten voor 2 componenten aflak?
Laatst gewijzigd door Berend Bootje op 01 Jun 2017, 22:38, in totaal 3 keer gewijzigd.
Berend Bootje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 15 Mrt 2017, 10:29
ligplaats: Brabant
info:

Re: Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifoul

Berichtdoor Berend Bootje » 01 Jun 2017, 22:19

Hallo Broekie,

Ik heb juist gebeld met Nelf en zij adviseren deze set up. Dus dan moet het goed zijn toch? De antifouling van Hempel heb ik gekozen omdat de antifouling van Nelf meteen 5 liter is. Daar kan ik 5 sloepen van doen. Dat is ook zonde toch? En die kwam ook goed uit de test.
Berend Bootje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 15 Mrt 2017, 10:29
ligplaats: Brabant
info:

Re: Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifoul

Berichtdoor Marie Christina » 01 Jun 2017, 22:34

Nelf is prima, en hun advies ook.
Niks mis mee.
En ja, 2 component moet je wel met een speciale roller aanbrengen.
Kan effe niet op de naam van die dingen komen.
Maar Google is your friend.
Even 2 componenten rolletje ofzo intikken.
(Waar ik nu dus even te lui voor ben. :mrgreen: )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifoul

Berichtdoor Berend Bootje » 01 Jun 2017, 22:36

Hallo Marie Christina,

Bedankt voor je input! De rollers heb ik al (voor 2 componenten), vroeg het me ook af voor kwasten. Ik denk alleen dat je een kwast gebruikt voor 2 componenten verf na gebruik, kunt weggooien. Dus ik overweeg gewoon wat goedkopere kwasten voor de hoekjes.
Berend Bootje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 15 Mrt 2017, 10:29
ligplaats: Brabant
info:

Re: Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifoul

Berichtdoor Marie Christina » 01 Jun 2017, 22:54

Oh Ja. Kwasten. ... (Lezuhh, Menno. .. :oops: )
Als het echt alleen voor de hoekjes is zou ik ook voor goedkope kwasten gaan. Die van de Action voldoen dan wel.
Dat enkele losse haartje haal je dan wel weg.
Moet je grotere vlakken schilderen dan zou ik toch wat eurootjes per kwast meer besteden.
Zal je een hoop ergernis schelen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifoul

Berichtdoor peter jansen » 02 Jun 2017, 07:19

Zowel de rolletjes als de kwasten met witte punten van de action kunnen tegen 2 comp. Verf. Niet de schuim rollertjes maar de vachtrollers moet je hebben. Prima resultaat!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Eerste keer totaalonderhoud; producten en vraag antifoul

Berichtdoor broekie » 02 Jun 2017, 08:36

Klinkt goed allemaal.
Ben geen verf expert, dus daarom zeg ik altijd dat men niet zelf moet improviseren met deze lakken.
AF is minder spannend, die kun je van meerdere fabrikanten kiezen.
Bij mij zit er de AF die ik via forum lid Huibers heb. Is tot nu toe prima spul.

Ik heb vorige week IJssel 2-comp. verwerkt met de witte action kwasten.
Geen probleem.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten