Owatrol Cip vraagjes

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Owatrol Cip vraagjes

Berichtdoor Berend Bootje » 21 Mei 2017, 18:08

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels druk bezig met het opknappen van mijn roeibootje. Ik ben begonnen met Owatrol C.I.P. om roest buiten de deur te houden. Ik heb daar nog 2 vraagjes bij.

Kleine inleiding:

Ik heb de bodem (binnenkant) kaal gemaakt met een komborstel op een accuboormachine en verfkrabbers. Dat ging als een tierelier en daarna heb ik er 1 laag owatrol c.i.p. op gezet. Ik had het geheel niet afgedekt en je raadt het al, het ging regenen. De keer daarop kwam ik dus terug bij de boot en stond er een laag water op de verse laag c.i.p. Ik kon daarna de laag owatrol er zo afwrijven. Is dit normaal (in die zin: klopt het dat owatrol of überhaupt een primer zo van het staal af te wrijven is, als het nat heeft gestaan?).

Tweede vraag: vandaag ben ik weer bij de boot geweest en zag ik dat er oppervlakkige roest op het deel dat onder water heeft gestaan. Is ook dit logisch? Ik heb namelijk ergens gelezen dat met owatrol behandeld staal (hoe licht ook) niet snel meer roest. Ik denk dat het water de laag owatrol zo verzwakt heeft, dat het zijn werking heeft verloren. Kan dat kloppen?

Hierbij een foto: Afbeelding

Ik ga nu eerst de buitenkant opschilderen, dan de kap en zeil er terug op en dan de bodem aan de binnenkant opnieuw strippen en weer in de owatrol zetten zodat regen geen invloed meer heeft.

Bedankt voor jullie input!
Berend Bootje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 15 Mrt 2017, 10:29
ligplaats: Brabant
info:

Re: Owatrol Cip vraagjes

Berichtdoor Marie Christina » 21 Mei 2017, 20:27

Ik zou de boel in een rustconverter zetten.
Dat roest écht nooit meer.

Primers zijn niet "waterdicht".
Zeker niet als de primer nog niet uitgehard is.
De functie van primer is een schakellaagje vormen tussen het materiaal en de lak.
Regendruppels van een buitje die weer weg kunnen lopen of snel weer opdrogen zullen niet al te veel schade aanrichten.
Komt de primerlaag echt onder een laagje water te staan dan dringt het water er gewoon door heen en zal het niet meer goed hechten.
De meeste primers moeten binnen 24 - 48 uur de deklaag hebben.
Langer dan dat en er zal zich op zijn minst vuil aan de primer gehecht hebben.
Maar water in de vorm van regen of dauw zal er dan ook door heen gaan dringen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Owatrol Cip vraagjes

Berichtdoor luukie25 » 21 Mei 2017, 20:39

Ik heb goede ervaringen met Owatrol. Het probleem daarmee is wel dat het behoorlijk langzaam droogt. Pas na 72 uur is het volledig uitgehard bij mij. Soms meng ik het door de primer van Epifanes, soms doe ik het puur. Maar ik kan mij dus voorstellen dat het gewoon nog niet klaar was toen het begon te regenen. Ik kan het ook zo afvegen als ik te vroeg ben. Als de voorbereiding goed is moet het opzich goed komen...
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Owatrol Cip vraagjes

Berichtdoor Berend Bootje » 23 Mei 2017, 13:24

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie input. Jullie hebben me overtuigd. Ik twijfelde namelijk al een beetje aan de kwaliteit van owatrol, terwijl ik daar juist heel veel positieve dingen van heb gelezen (doe altijd veel onderzoek voordat ik iets koop). Roest omvormer heb ik wisselende berichten over gelezen, daarom niet voor gekozen.

Dan lag het dus inderdaad aan het te vroeg en volledig onder water komen van de primer.

Voorbereiding was verfkrabber, komborstel op boormachine en daarna vuil eraf vegen en ontvetten met universol. Voorbereiding was dus goed, durf ik te zeggen.

Ik ga eerst de buitenkant nu aflakken, zodat de kap erop kan en dan kan het na het verven onder het dekzeil drogen en gebeurt er niks mee.

Thanks all!
Berend Bootje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 15 Mrt 2017, 10:29
ligplaats: Brabant
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten