Een huisairco heeft een buitenunit waar de uit de woning onttrokken warmte tegen de lucht wordt afgezet.
Een scheepsairco heeft dat niet en zet de onttrokken warmte af tegen het buitenwater.
Waar de huisairco dus zo'n ventilator heeft in zijn buitenunit, heeft de scheepsairco een pomp om er buitenwater doorheen te spoelen.
De huisairco heeft in de binnenunit een ventilator die langs de condensor blaast en zo koude lucht de ruimte in pompt.
Bij een scheepsairco wordt de condensor omspoelt door koelvloeistof (anders zou het kunnen bevriezen) deze koelvloeistof pomp je rond door de boot waar hij in fan units komt waar pas de koele lucht de ruimte in gepompt wordt.
Dit wordt gedaan omdat dit laatste systeem een zo goed als drukloos systeem is, zelf kan worden aangelegd en uitgebreid worden.
Daarnaast is dit systeem ook nog te combineren met verwarming zodat je een klimaat systeem kunt maken, je pomp dan alleen geen gekoeld water maar verwarmd water door het systeem.
Bij een tekort aan buitenwater kan de compressor bevriezen, heb je al gecontroleerd of dit systeem niet vervuild is?
Ter indicatie wordt er meestal geadviseerd om de uitlaat van de zeewaterkoeling boven de waterlijn uit te laten komen.
Aquanaut