Op plaatsen waar een zeil heeft liggen schavielen tegen de verf, kan idd de verf snel sluiten zodat de primer zichtbaar wordt, ook met 2K verf.
2K verf is erg hard, bij impact kan het eraf knappen in schilvers.
Vanaf een foto durf ik dat niet zomaar te beoordelen.
Zodra ijzer houdend stof neerslaat en gaat roesten, zet het zich vast op de verf: vliegroest.
Dit wrijf je niet zomaar weg.
Dit stof kan ver dragen door de lucht.
Zo zet ik m'n auto bij m'n werk (scheepswerf) altijd achter gebouwen zo ver mogelijk van de schepen af (hemelsbreed ca 200 meter) maar ik ontkom niet aan vliegroest op de auto.
Af en toe goed schoonmaken met cleaner maar het is een lease auto dus de pijn is anders en m'n werkgever weet er vanaf (werf beleid: parkeren op eigen risico
)
Vliegroest kun je overal en op de meest onverwachte plaatsen aantreffen en hoeft niet altijd in de buurt te ontstaan.
Het zou bijvoorbeeld neergeslagen kunnen zijn toen je aan het varen / overnachten was in de buurt van een industrie.
Probeer (een gedeelte) goed schoon te maken (commodant cleaner, oxaalzuur oid) daarna goed spoelen met water en kijk daarna of de roest puntjes terug komen.
Komt het op dezelfde plaats terug, dan is de verf mogelijk niet goed aangebracht.
Hoe dan ook, zonde dat het gebeurd en het schoonmaken met die agressieve middelen is ook niet goed voor de verf.
Als je een klacht indient bij het bedrijf zullen die zich beroepen op de lange tijd dat de boot reeds buiten heeft gelegen nadat het werk opgeleverd is, vliegroest, invloeden van buitenaf waar ze geen invloed op hebben enz.
Kun je niet ergens een Elcometer lenen om de laagdikte te controleren?
Als het gestraald is geweest moet de minimale laagdikte volgens opgave van de verfleverancier te meten zijn.
Is het structureel te dun dan heb je een goed argument.
Groet,
Roelof