Twijfel over 2-componenten schilderwerk

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2017, 13:05

Afgelopen najaar is ons schip geheel geschilderd door een jachtschildersbedrijf. Volgens de offerte zou dit na stralen en epoxyprimer met 2-componenten lak zijn.
Zelf heb ik geen ervaring met 2-componentenlak maar is het normaal dat er nu al plekken zijn waar roestpuntjes door heen komen?
Is het normaal dat er nu al plekken zijn waar, door het er tegen aanwaaien van het kuipzeil, de primer te zien is?
Is het normaal voor 2-componentenverf dat bij echt uiterst zacht aantikken van een steiger (ik trok het schip terwijl het afgemeerd lag, even om te kijken of ie vrij bleef van het steiger) al tot op het staal zijn lak verliest?
Alvorens ik het jachtschilderbedrijf er op aanspreek wil ik weten of ik wellicht een verkeerde voorstelling van 2-componenten verf had.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor helenakruiser » 09 Mei 2017, 14:42

Hallo , nee , dat is niet hoe het hoort te zijn , wellicht enkele detailfoto,s plaatsen ?


Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2017, 14:55

Zijn niet de beste foto's, zal morgen anders nog wat foto's proberen te maken.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mei 2017, 16:46

Als ik dat schilderwerk zie,is het van een groot pruts gehalte,het is totaal niet glad en zeer slecht voorbewerkt.
2 componenten moet veel langer meegaan 8 tot 10 jaar zijn geen uitzondering,bovendien moetet heel mooi glanzen.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Marie Christina » 09 Mei 2017, 17:20

Die roesstipjes op de railing lijken wel ingewaaid slijpsel.
Dat zou betekenen dat er elders in de ruimte iemand met een roterende staalborstel bezig is geweest terwijl jouw boot geschilderd werd of net geschilderd was.
Dat is zó onprofessioneel dat ik me dat niet voor kan stellen van een jachtschilder, maar tóch lijkt het daar op.

Als ik dan de rest van je relaas lees en de foto's zie. ....
Ik vermoed dat je voor 2K betaald hebt en 1K gekregen hebt.
En gestraald?
Dan zou je niet van die kuilen om de roestplekjes zien zitten.

Hoe heette dat bedrijf?
O.P. Lichter & Zn?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor gewoonmich » 09 Mei 2017, 18:13

Kan zo niet zeggen of het 1 of 2 comp lak is. Je zou eens een in thinner gedrenkt doek op je lak kunnen leggen. Als de lak dan gaat blazen was het geen 2 comp. lak.

Maar om eerlijk te zijn vind ik het lak werk ook niet erg netjes gedaan. Op de foto is het totaal niet strak. Wij hebben zelf onze boot gelakt met 2 comp lak. Deze lak is zo strak getrokken dat het lijkt als of je in een spiegel kijkt.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Wilfried » 09 Mei 2017, 21:43

Roestpuntjes zijn ingewaaid slijpsel
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor gewoonmich » 10 Mei 2017, 06:46

Wilfried schreef:Roestpuntjes zijn ingewaaid slijpsel


Daar lijkt het inderdaad wel op. Deze zou je kunnen verwijderen met oxaalzuur. Wel goed na spoelen met veel water.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Jorisss » 10 Mei 2017, 07:20

Bedankt allemaal voor de reacties. Het bevestigt eigenlijk wat ik zelf al vermoedde.
Die roestpuntjes zitten niet alleen op die ene plek op de railing, maar over de het hele dek kom je ze tegen.
Denk zelf dat er pas na het primeren geslepen en gelast is (er zijn namelijk ook wat las werkzaamheden gedaan) en dat dit lasspetters zijn. Zit namelijk precies in de buurt van het laswerk.
Dit zal dan wel niet geprimerd zijn en te weinig dekking hebben.

De naam van het bedrijf hier vermelden lijkt me vooralsnog niet netjes maar ik kan je verzekeren, dit is niet bij één of ander beuntje of hobby schilder gedaan.
Hadden bewust gekozen voor een wat duurder bedrijf omdat we het graag goed wilde. Bedrijf is al sinds 1977 een jachtschildersbedrijf, dus lijkt mij dat er voldoende kennis en ervaring is.

Ik ga van de week eens met een doek thinner kijken wat het doet, kan dit ook met reinigingsthinner (heb ik nog staan) of is dat niet aggresief genoeg en moet het echt pure thinner zijn (kon dat een tijd terug niet vinden in de bouwmarkt)?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Jorisss » 10 Mei 2017, 11:08

Hier nog wat foto's die ik vanochtend genomen heb;

Onthechting op de railing doordat de tenax van de kuiptent er een keer tegenaan gewaaid is;
Afbeelding

Roestplekjes onder de pet;
Afbeelding

Weggeveegd met schoonmaken :shock:
Afbeelding

Roestpit op het dek
Afbeelding

Die roestpitjes kom ik overal tegen, op het dak van het stuurhuis, in de antislip, zijkant van de railing, echt overal. Alsof er ijzerslijpsel in de kwast of verfpot gezeten heeft
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten