Anodes

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Anodes

Berichtdoor MARC33 » 01 Mei 2017, 23:15

Mijn anodes zijn nog normaal van vorm en grootte .
Er hangt kalk op .
Mag dit zo blijven of moet de kalk zo goed mogelijk weggesleten worden zodat je terug materiaal ziet . ?
Op mijn roer ( alu blad met inox draaias ) zitten 2 ronde anodes . De vastzettingsbout is gebroken en ze zijn losgekomen .
Is het de bedoeling dat ze bevestigd worden op het blote materiaal en afgekit worden ? Geen grondverf tussen beide .
Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Anodes

Berichtdoor Roelof » 01 Mei 2017, 23:35

Vaar je op zout of zoet water?
Zoet water = Aluminium anodes
Zeewater = zink anodes
Als de anodes niet slijten is er iets niet goed.
De bout kan misschien zijn afgebroken omdat de anodes niet goed werkten en waardoor de bout als anode (tov de roer koning) is aangetast.

Ik wil geen reclame maken maar hier staat een duidelijke uitleg
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... zIU4n46NBg

Niet afkitten dus
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Anodes

Berichtdoor Marie Christina » 02 Mei 2017, 07:27

Dat "kalk" zie ik op veel anodes op de boten op de wal in mijn jachthaven.
Dat lijkt mij de oxidatie te zijn en dus een teken dat ze het doen.

Kit of verf aan de buitenkant van de pootjes kan geen kwaad.
Het beschermd de pootjes tegen corrosie.
Zolang de binnenkant van de pootjes maar niet geschilderd zijn.
(En de anode zelf al helemaal niet.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Anodes

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Mei 2017, 14:04

MARC33 schreef:Er hangt kalk op .
Mag dit zo blijven of moet de kalk zo goed mogelijk weggesleten worden zodat je terug materiaal ziet . ?

Laat maar gewoon zitten,want als je dat weghaald met een roestborstel bv,kan er metaaldeeltjes achterblijven van de borstel,dat een negatieve werking heeft.
Op mijn roer ( alu blad met inox draaias ) zitten 2 ronde anodes .
De vastzettingsbout is gebroken en ze zijn losgekomen .

Op een Alu roer zou ik GEEN alu anodes plaatsen,maar een magnesium anode,want met een alu anode loop je de kans dat je roer eraan gaat,ipv de anode.
Als de alu anode iets meer chroom bevat(legering),is je roer de klos ipv de anode.
De anodes bevestigen met een stalen bout,niet zijnde een RVS bout.
De bouten het liefst vastlassen aan de romp.
Roelof schreef:Vaar je op zout of zoet water?
Zoet water = Aluminium anodes
Zeewater = zink anodes
Als de anodes niet slijten is er iets niet goed.

Bovenstaande wordt vaak gehanteerd ,maar klopt feitelijk niet.
Alleen Zoet water=Magnesium anodes
Wisselend Zoet en Zout water,ook brak water=Aluminium anode
Alleen zout water=Zink anode
Het niet slijten van de anode kan komen doordat ze aan RVS bouten vast gemaakt worden.
Noordvaarder
 

Re: Anodes

Berichtdoor Beemer » 02 Mei 2017, 14:21

[/u][/quote]Het niet slijten van de anode kan komen doordat ze aan RVS bouten vast gemaakt worden.[/quote]

Oeps, bij mijn stalen schip zitten de anoden vastgeschroefd op RVS draadeinden die aan de romp zijn vast gelast. :o
Kun je dat svp toelichten waarom dat een probleem is? Moet ik dit gaan veranderen?
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Anodes

Berichtdoor Georges » 02 Mei 2017, 14:32

Bij onze polyester romp zitten er al 34 jaar zinkanodes op RVS bouten, de bouten zijn wel allemaal verbonden naar de aardplaat en onze anodes werken prima ze worden iedere 2 jaar vervangen wegens bijna volledig weg.
Op een stalen schip zou ik ook niet met RVS werken omdat je dan reeds een potentiaalverschil (twee verschillende metalen onder water, vooral op zout = een accu) veroorzaakt.
Type anodes zoals Noordvaarder al aangaf gebruiken.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Anodes

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Mei 2017, 15:12

Beemer schreef:Oeps, bij mijn stalen schip zitten de anoden vastgeschroefd op RVS draadeinden die aan de romp zijn vast gelast. :o
Kun je dat svp toelichten waarom dat een probleem is? Moet ik dit gaan veranderen?

RVS geleid slechter dan gewoon staal.
En je maakt dus je anodes vast een edeler metaal,dan je romp van het schip zelf is.
Van edel(romp) naar non edel zou het er als volgt uit moeten zien.
Romp=staal,dan de bout ook van hetzelfde soort,en dan de anode die past bij het water waarin je vaart.
Bij jou is het is, Minder edel(staal)- hoog edel(rvs) - laag edel(aluminium).Verkeerde volgorde dus.
Qua geleiding is het, Staal=50 - RVS=22 , Aluminium=237.
Die RVS moet er tussen uit.
Het stroompje dat van de boot afkomt moet naar het minst edele metaal,dus de anode,maar die komt bij jou een hoog edel metaal tegen,dat ook nog eens veel slechter geleid dat gewoon staat, 50% minder namelijk,om vervolgens uit te komen bij een zachte metaalsoort dat zich moet "opofferen" voor de boot.
Nog beter is de anode direct vastlassen( via de strip ) aan het schip.

@George.
Het gaat hier in dit draadje om een stalen boot.
Noordvaarder
 

Re: Anodes

Berichtdoor MARC33 » 02 Mei 2017, 15:17

Hoi Allemaal
bedankt voor de reacties

De anodes zijn er en blijven gebruikt .
Waarom geen RVS bout gebruiken om de 2 ronde anodes op het roer te bevestigen , is de vraag nu ?

tussen roerblad EN anodes is het material blank en blijft zo ,juist ?

Moeten ze rondom rond nu wel of niet afgekit worden .

Ik lees dat er zijn waar de anodes op 2 jaar opgebruikt zijn ! Goed kan dat toch niet zijn .Moet je dan is niet verder uitzoeken waarom ze zo vlug opgebruikt worden.?

Ik lig heel weinig aan de stroom in de jachthaven dit alleen om de eventuele lopende stroom niet te hebben

Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Anodes

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Mei 2017, 15:39

MARC33 schreef:tussen roerblad EN anodes is het material blank en blijft zo ,juist ?
Moeten ze rondom rond nu wel of niet afgekit worden .


Anodes afkitten?
Waar zou dat dan voor nodig moeten zijn?
Niet afkitten,niet teren, niks.
Noordvaarder
 

Re: Anodes

Berichtdoor Roelof » 02 Mei 2017, 22:58

MARC33 schreef:Ik lees dat er zijn waar de anodes op 2 jaar opgebruikt zijn ! Goed kan dat toch niet zijn .Moet je dan is niet verder uitzoeken waarom ze zo vlug opgebruikt worden.?

Marc


Anodes moeten verslijten, het zijn opofferings anodes, 2 jaar is op zichzelf niet vreemd.
Als een anode niet langzaam verslijt, is er iets niet goed en heb je kans dat een ander metaal ongewild opgeofferd wordt, bv jouw roerblad of een stalen romp.
(Zie de uitleg van Noordvaarder mbt RVS bouten op een stalen romp).

Niet kitten, dan wordt de anode geïsoleerd van romp en kan hij niet werken (geen overdracht van "stroom").
In de link staat beschreven dat je met een multimeter kunt meten of er niet teveel weerstand is tussen de anode, de romp en roer(koning).
Kit zou extra weerstand geven.

@ Noordvaarder
Idd magnesium anodes, wel eens van gehoord maar niet meer aan gedacht, ook geen ervaring mee.
Worden deze veel toegepast?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten