--Opgelost-- Isolatie

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Isolatie

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mrt 2012, 23:15

Beja,
Isoleren is o.a. -vertragen, dus is een zwaar geisoleerde boot in de zomer een plaag omdat de isolatie de warmte in de boot houdt.
Ventilatie rooster zijn nuttig, maar er zal altijd condens optreden als het binnen warmer is dan buiten.
Het glas bier op het terras wordt immers optimaal geventileerd omdat het buiten staat..


Popeye,
Een huis is niet van staal en op het gebied van condensvorming (en corrosie) niet vergelijkbaar.
Isoleren met losse platen is in een huis geen probleem, dat werkt als isolatie prima.
Daarbij is een binnenmuur afgesloten van het interieur.
Hetzelfde op een boot isoleert ook maar geeft damptransport van warm naar koud en zal het staal nat worden (dat zie je meestal niet).

Jeroen,
Tempex platen zijn gevaarlijk in geval van brand.
Je kan het veiligere alternatief best tussen de spanten stoppen en simpel rondom afkitten. Ik zou geen tape nemen omdat dat op termijn ongemerkt loslaat.

Algemeen:
Een stalen boot isoleren is een vak apart waar vele werven (door onkunde) aan voorbij gaan.
Het simpel opvullen tussen scheepshuid en betimmering met glas- of steenwol platen is helemaal fout.
Daardoor gaat een boot ook zo muf ruiken..

In de basis doen wij het bij een nieuw schip als volgt:
- Het gestraalde staal behandelen met 300 micron epoxy primer.
- Het staal beplakken met een gesloten cel isolatieplaat vanaf 10 mm.

Roest is dan nooit een optie en de reden om in de basis niet al te dik te isoleren is dat de boot op warme zomerdagen in de nachten niet te warm blijft.
Daarbij blijft de boot fris ruiken omdat het materiaal een gesloten cel structuur heeft en geen vocht op kan nemen.
In geval van een luchtverwarming halen we 100% lucht van buiten omdat het relatief droog is.

In een situatie waarbij een schip voor bewoning wordt gebruikt adviseren we uiteraard anders om energie te besparen.
De basis blijft dan wel de epoxy primer en de verlijmde isolatieplaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor Bejakruiser » 07 Mrt 2012, 01:04

Hoi Hans, ik ben al een hele tijd aan het zoeken naar geschikte isolatie die een gesloten cel structuur heeft. Mogelijk zoek ik verkeerd maar ik kan het niet gevonden krijgen :oops: Zelfs bij Merford op de site kan ik niets vinden met een gesloten cel strucuur, terwijl ik daar toch al veel gehaald heb voor mijn machine kamer. Behalve dan Merfopol, alleen heeft die een open structuur en daardoor niet geschikt voor dit doel lijkt mij. Heb jij misschien een merknaam of uit wel materiaal de isolatie moet bestaan?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor henkvd » 07 Mrt 2012, 08:58

Geen idee wat Hans gebruikt, voor isolatie doeleinden zie ik nog weleens Armaflex gebruikt worden, een soort van EPDM achtig plaat materiaal, ik weet eigenlijk niet of het de juiste naam van het materiaal is, of dat het alleen zo genoemd wordt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor Popeye » 07 Mrt 2012, 11:36

vuuren1 schreef:Een huis is niet van staal en op het gebied van condensvorming (en corrosie) niet vergelijkbaar.

Het principe wat betreft isolatie en het ontstaan van condens is gelijk, alleen in een geïsoleerde spouwmuur zal het vocht uit de zwakgeventileerde luchtspouw weg geventileerd worden, of het wordt opgenomen door de buitenmuur, die het geleidelijk weer afgeeft aan de lucht.
Hier kun je lezen hoe het werkt bij een schuin dak en hier het verhaal van het platte dak.
Het platte dak en het isoleren daarvan heeft nog de meeste overeenkomsten met de romp van een schip.
Eigenlijk zou je een schip helemaal aan de buitenkant moeten isoleren, maar dat is natuurlijk geen gezicht. Dit is waarschijnlijk het beste alternatief.

vuuren1 schreef:Daarbij is een binnenmuur afgesloten van het interieur.

Wat bedoel je daar mee?

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door Popeye op 07 Mrt 2012, 12:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Isolatie

Berichtdoor Klaas » 07 Mrt 2012, 12:13

hans Ik ben ook nieuwschierig wat je met de uitspraak bedoeld dat het binnenblad niet met het interieur verbonden is.
zet jij nog een voorwand in je huiskamer.
tegenwoordig is de spauw zo geisoleerd dat de warmte inhuis blijft en zo geventileerd dat het vocht door open stootvoegen weg kan.
bij hout skelet bouw wordt de binnen wand zelf geisoleerd en is de spauw kant bekleed met damp open folie zodat het vocht vanuit de wand wel de spauw in kan maar niet de binnen wand in zodat ook dat vocht weg wordt geventileerd in de spauw door de open stoot voegen.
een voorzetwand wordt gebruikt als je goedkoop je vocht probleem wil oplossen, maar is eigelijk uitstel van....... of als je een half steens muur heb.
maar zo werkt dat in een woning muur.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor MARC33 » 07 Mrt 2012, 21:13

schiet me niet af ,he
in de autobranche gebruiken ze een soort matten die ze onderaan tussen mat en koetswerk binnen in de auto kleven . Ze gebruiken dit ook in de deuren .
Dit geeft bij een autodeur stevigheid en geluidsreductie . Sommige zullen dit wel kennen en weten dat die moeilijk te verwijderen is . Het neemt geen water op en is verkrijgbaar in de autoshop . De isoleerwaarde ken ik niet maar het zal zeker iets geven . belangrijk is dat de kleefstof volledig homogeen verdeeld is alvorens de mat te plakken , zodat er geen vocht tussen kan.
Bij de duurdere automerken is deze specie dikker dus zal die beter isoleren .
Benaming ken ik niet echt maar dit zit volgens mij in de lijn van Hans zijn voorstelling .
is maar een voorstel ,hé

mvg
Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor Bejakruiser » 07 Mrt 2012, 21:50

Wees maar niet bang, ik heb geen geweer.
Dat spul noem je antidreun plaat. Dat heb ik hier in het magazijn ook liggen maar of dat er geschikt voor is... Is inderdaad wel dampdicht maar qua warmte isolatie doet het volgens mij vrij weinig. Zorgt er wel voor dat je tijdens een hagelbui het binnen lekker stil houd! :D

Ik heb inmiddels (bij een klant van mij nota bene, zoek je heel internet af...) Armaflex gevonden dus zal dat er voor gaan gebruiken. Moet nu helaas wel het een en ander aan timmerwerk los gaan halen, maar ja als je het goed wilt doen zul je er iets voor over moeten hebben. Het is immers hobby zullen we maar zeggen :roll:


Hans je schrijft vanaf 10mm, bij een boot van 10,5 bij 3 en overal stahoogte met een in verhouding redelijk grote afgesloten leefruimte welke dikte zou jij dan adviseren? De ruimte die ik heb is ongeveer 2,5cm.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor MARC33 » 07 Mrt 2012, 22:17

BJ,
Er is zo een anti dreun MET 2a3 cm isolatie bijgevoegd, dus 1 geheel . Geeft comfort bij een auto ,veerkrachtig vloer . Het zit tussen bodem en zichtbare vloermat .Het is goed werkbaar,snijden ,knippen . Weet niet echt wat de vezels ( isolatie) gaan doen wanneer je dit gaat hangen . Moest ik dit gebruiken voor het dak zou ik tussen de isolatie en de afwerking een luchtspleet laten en wat ondersteunen met latten ( geen luchtspleet tussen buitenplaat en bitumen kant materiaal ).
Denk dat het product met isolatie niet goedkoop is .

Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor Tally » 07 Mrt 2012, 22:44

Volgens mij bedoeld Vuuren ook Armaflex.
Hij heeft in het vorige forum er een hele beschrijving over gegeven.
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor Popeye » 07 Mrt 2012, 23:44

Heb ook eens bij dat Armaflex gekeken. Ziet er veelbelovend uit. Lijkt in eerste plaats bedoelt om condensvorming te voorkomen en niet voor schepen maar als het redelijk goed isoleert zonder condensvorming lijkt het mij ok. Zou wel eens duur kunnen zijn.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten