--Opgelost-- Isolatie

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

--Opgelost-- Isolatie

Berichtdoor Bejakruiser » 04 Mrt 2012, 20:54

Ik ben bezig met groot onderhoud, en ben nu zo ver dat ik weer aan het opbouwen ga. Achter het platfond, rondom de ramen en achter de beschieting heb ik nu de keuze tussen wel of niet isoleren. Hoe het zat was niet goed, er zat een soort piepschuim (blauw?) achter maar met veel open ruimtes, dus veel vocht. Om het geheel dampvrij te krijgen zal met de bestaande intimmering niet te doen zijn. Dit zal op diverse plaatsen niet mogelijk zijn. Vandaar de vraag wat nu het beste zal zijn: wel isoleren met de kans op een niet geheel dampdichte laag. Of niet isoleren maar alleen ventileren? Of een combinatie van beide, dus isoleren en ventileren maar zonder dampdichte laag.

De boot is 10,5 meter en zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor weekeindjes of 1a2 weken vakantie. Dus niet om te wonen.

Ik denk zelf aan een combinatie van beide. Dus wel isoleren maar geen dampdichte laag. En daarom dus zorgen voor voldoende ventilatie.
Laatst gewijzigd door Bejakruiser op 08 Mrt 2012, 21:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor BB motor » 04 Mrt 2012, 21:14

Een onderwerp met heel wat meningen, je moet je afvragen waar je de winst uit wil halen met isoleren.
Tegen warmte of koude is de isolatie laag dikte meestal ver onvoldoende om effectief te zijn, tel je daarbij op dat indien slecht aangebracht, met onvoldoende ventilatie roest door condens een groter probleem is dan de isolatie zelf.

Als je dan zo als je aangeeft al moeite hebt om een sluitende damp dichte laag aan te brengen lijkt gezien het gebruik alleen in het vaar seizoen een keuze om helemaal niet te isoleren geen slechte keuze zou kunnen zijn.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor vuuren1 » 05 Mrt 2012, 00:47

Het is zeldzaam dat er serieus over -juist- isoleren word nagedacht..
Op een eerder forum heb ik daar al heel wat over neergezet.

Het is inderdaad simpel:
Of goed isoleren of beter maar niet isoleren.
In alle gevallen moet je de staalplaat zodanig conserveren dat er geen roest op kan treden, dus niet 1 laagje grondverf zoals bij vele boten het geval is.
Buiten koud en binnen warm geeft absoluut condens.
Een plaatje glaswol, steenwol, piepschuim of de minder gevaarlijke vervanger daarvan is geen oplossing, meestal is het middel erger dan de kwaal..

Vocht is hét probleem en de damp in de lucht nestelt zich (zoals bij het koude biertje op een terras) op het koudere oppervlak.
Dat koude oppervlak (romp en kajuit) wordt alsmaar nat. Ook met al die fraaie isolatieplaten die men ergens tussen stopt.
Zolang die materialen niet dampdicht zijn afgescheiden van de leefomgeving brengen ze vaak meer schade toe dan nuttig te zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Mrt 2012, 10:09

Oke bedankt! Alleen hoop ik dat het in de zomer dan niet te warm word binnen. Vandaar het idee om wel te isoleren maar te zorgen voor voldoende isolatie. Maar inderdaad zal die 2,3 cm op te vullen ruimte weinig doen tegen de zon. En daarbij is het rondom enkel glas wat waarschijnlijk voor meer warmte zorgt dan het dak.

Dus dan word het niet isoleren. Nu is het dus zaak om voldoende te ventileren. Mijn idee daarover was om het plafond te voorzien van 2 ventilatieroosters (naar binnen toe), 1 voor en 1 achter. Dan de afwerking rondom de ramen een open verbinding te geven met de ruimte achter het pafond. En de onderkant een open verbinding met de beschieting. De beschieting komt onderin de boot uit welke een open verbinding heeft met de leefruimte. Zou dit voldoende zijn, of kan ik beter van die luchthappers van Vetus op het dak zetten in plaats van de ventilatieroosters? Die vind ik zelf alleen niet zo mooi. Maar dat kan ook even wennen zijn natuurlijk.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor Popeye » 05 Mrt 2012, 11:44

vuuren1 schreef:Zolang die materialen niet dampdicht zijn afgescheiden van de leefomgeving brengen ze vaak meer schade toe dan nuttig te zijn.


Ik heb op andere fora mijn mening daar ook over gegeven, gebruikmakend van mijn theoretische en praktische kennis van het isoleren in de bouw. Ik lees echter verhalen van mensen die isoleren met losse plaatjes tempex achter hun plafonnetje en die kennelijk geen enkele (zichtbare) last van condens hebben.
Tempex neemt geen water op, dus het blijft isoleren, ook als er vocht condenseert tegen het dak van het schip. Stel dat je niet isoleert, dan zal er volgens mij evengoed condens neerslaan op de huid van het schip wanneer het buiten koud en binnen warm is en de relatieve luchtvochtigheid hoog genoeg is. Je zou er even achter moet kunnen kijken. Bij mij aan boord bestaat de huid van de kajuitopbouw uit 10mm hechthout en daar slaat de condens ook op neer in die situatie.
Misschien is het wel het beste om altijd een dampdichte laag toe te passen, of je nu isoleert of niet en al moet je om wat voor reden dan ook door die dampdichte laag heen (lampjes etc.), de rest van het plafond kan de vochtige lucht in ieder geval niet meer langs richting stalen dak.
Goed ventileren is altijd goed wanneer je binnen stookt/kookt en het buiten koud is.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Isolatie

Berichtdoor MARC33 » 05 Mrt 2012, 12:56

We spreken over een stalen motorboot ?
Vermoed dat het bij een polyster-motorboot anders is .
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Mrt 2012, 13:37

MARC33 schreef:We spreken over een stalen motorboot ?
Vermoed dat het bij een polyster-motorboot anders is .
M


Het is inderdaad een stalen boot. Dat had ik er inderdaad bij moeten zetten.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor Popeye » 05 Mrt 2012, 13:39

MARC33 schreef:We spreken over een stalen motorboot ?
Vermoed dat het bij een polyster-motorboot anders is .
M


Polyester geleid de kou volgens mij -net als (hecht)hout- minder goed dan staal, maar geeft uiteindelijk het zelfde effect.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Isolatie

Berichtdoor jeroenwd40 » 06 Mrt 2012, 15:38

Afbeelding

ik heb een zelfde soort plafond waar over gesproken is met de stukken piepschuim ertussen. er komen houten schroten tegenaan. ik neem aan dat met dampdicht bedoeld word dat het echt afgesloten moet zijn van de ruimte. een paar latten met schroten ertegen zal niet dampdicht zijn lijkt me. dus dan twijfel ik of het wel nut heeft om bij mijn nieuwe plafond stukken piepschuim terug te plaatsen. ik kan ook het staal goed conserveren en dan het plafond plaatsen.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: Isolatie

Berichtdoor BB motor » 06 Mrt 2012, 16:42

Damp dicht maken dmv dampdichte folie tussen het isolatiemateriaal en de schroten afwerking, de vraag blijft alleen hoeveel isolatiewaarde heeft naar schatting 4 cm piepschuim (tempex).
Zo te zien zou je nog een laag steen of glaswol aan kunnen brengen, neem er dan 1 met een dampdichte folielaag, kan je de naden afplakken met alu tape.

Denk dan ook na over hoe houd ik het condens van m'n dakluik.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten