Beja,
Isoleren is o.a. -vertragen, dus is een zwaar geisoleerde boot in de zomer een plaag omdat de isolatie de warmte in de boot houdt.
Ventilatie rooster zijn nuttig, maar er zal altijd condens optreden als het binnen warmer is dan buiten.
Het glas bier op het terras wordt immers optimaal geventileerd omdat het buiten staat..
Popeye,
Een huis is niet van staal en op het gebied van condensvorming (en corrosie) niet vergelijkbaar.
Isoleren met losse platen is in een huis geen probleem, dat werkt als isolatie prima.
Daarbij is een binnenmuur afgesloten van het interieur.
Hetzelfde op een boot isoleert ook maar geeft damptransport van warm naar koud en zal het staal nat worden (dat zie je meestal niet).
Jeroen,
Tempex platen zijn gevaarlijk in geval van brand.
Je kan het veiligere alternatief best tussen de spanten stoppen en simpel rondom afkitten. Ik zou geen tape nemen omdat dat op termijn ongemerkt loslaat.
Algemeen:
Een stalen boot isoleren is een vak apart waar vele werven (door onkunde) aan voorbij gaan.
Het simpel opvullen tussen scheepshuid en betimmering met glas- of steenwol platen is helemaal fout.
Daardoor gaat een boot ook zo muf ruiken..
In de basis doen wij het bij een nieuw schip als volgt:
- Het gestraalde staal behandelen met 300 micron epoxy primer.
- Het staal beplakken met een gesloten cel isolatieplaat vanaf 10 mm.
Roest is dan nooit een optie en de reden om in de basis niet al te dik te isoleren is dat de boot op warme zomerdagen in de nachten niet te warm blijft.
Daarbij blijft de boot fris ruiken omdat het materiaal een gesloten cel structuur heeft en geen vocht op kan nemen.
In geval van een luchtverwarming halen we 100% lucht van buiten omdat het relatief droog is.
In een situatie waarbij een schip voor bewoning wordt gebruikt adviseren we uiteraard anders om energie te besparen.
De basis blijft dan wel de epoxy primer en de verlijmde isolatieplaat.