Welke boegschroef

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Welke boegschroef

Berichtdoor helenakruiser » 09 Apr 2017, 11:21

Het gaat er dan toch van komen , een boegschroef . Nu alleen nog uitzoeken welke , het liefst een stille . Kwaliteit staat voor ons voorop , Cupa ? Sidepower ? Vetus ?...Wij hebben werkelijk geen idee . Wellicht dat jullie ervaringen willen delen .

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor quichot » 09 Apr 2017, 12:06

Echt een stille kun je vergeten, althans als het ook nog een beetje betaalbaar moet blijven. Hoe minder overbrengingen hoe minder lawaai. Een van de redenen dat ik voor Cupa koos. Ook die hoor je, maar hij giert niet zo. Je kent dat wel, dat echte boegschroefgejank.
Voor wat het waard is: die van mij heb ik sinds 2002, en ik heb er -afkloppen!- nog nooit wat mee gehad.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Apr 2017, 16:42

Zodra er een plek vrij is in de loods,waar mijn boot is gestald,komt er ook een boegschroef in mijn boot.
Ik heb gekozen voor een Sidepower,omdat bij een CUPA alles in de buis zit,ook de motor.
En ik een joekel van een pijp onder mijn boot,een Doerak kreeg.
Ook het feit dat Watersportservice Noord bij mij zeer gunstig uit de bus kwam qua prijs.

CUPA:
Voordeel :
Weinig inbouwhoogte,dus weinig verlies van binnenruimte.
Nadeel :
Is motor kapot,dan moet de boot uit het water.
Je bent bij een 40kgf al een buis nodig met een binnendiameter van 27,3 cm.
Sidepower:
Voordelen:
Inbouw buisbinnendiameter is meer dan helft kleiner,namelijk maar 12,5 cm.
Nadeel:
Motor staat op de buis,dus meer ruimteverlies aan de binnenzijde,echter motor kan in alle standen geplaatst worden.
Is motor defect,daarvoor hoeft de boot niet uit het water gehaald worden,wat takel kosten met zich meebrengt.
Noordvaarder
 

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Roelof » 09 Apr 2017, 22:20

@ Noordvaarder:
Dat je de inbouw maat van de buis wilt beperken vindt ik logisch, zeker als de motor in alle standen kunt plaatsen.
Mbt motor kapot vraag ik mij af, hoe vaak gaat de motor kapot?
Je gebruikt een boegschroef maar een paar keer kortstondig tijdens het manoeuvreren en de motor is beveiligt tegen overbelasting.

Het lijkt mij dat een boegschroef door rond drijvend vuil en waterplanten wat naar binnen getrokken wordt eerder een probleem kan krijgen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Apr 2017, 00:01

Roelof schreef:Het lijkt mij dat een boegschroef door rond drijvend vuil en waterplanten wat naar binnen getrokken wordt eerder een probleem kan krijgen.
Groet,
Roelof

Dat probleem geld ook voor een CUPA,
Dus daarin is er geen verschil.
Echter voor mij gaf de doorsnee van de buis in principe de doorslag.
En het verschil tussen het kostenplaatje wat DoerakSneek ervoor moest hebben om een CUPA in te bouwen,was gewoon het dubbele van wat ik nu kwijt ben.
Daar komt bij,als je een "bakker" in eigen dorp hebt,is het niet goed dat je elders je brood koopt,tenzij.
In mijn geval was hij ook nog zeer concurrerend.
Inmiddels ligt mijn roer bij hem,en die wordt ook door hem aangepast.
Noordvaarder
 

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor elrenegado » 10 Apr 2017, 09:18

helenakruiser schreef:Het gaat er dan toch van komen , een boegschroef . Nu alleen nog uitzoeken welke , het liefst een stille . Kwaliteit staat voor ons voorop , Cupa ? Sidepower ? Vetus ?...Wij hebben werkelijk geen idee . Wellicht dat jullie ervaringen willen delen .

Vriendelijke groet


Ik heb vorig jaar bij drinkwaard een 55kgf craftsman in laten bouwen.
Je hoort hem uiteraard wel, maar het klinkt niet als zo'n grindbak.

na inbouw heb ik de tunnel en omliggend staal beplakt met ontdreuningsmatten (bitumen) en daaroverheen armaflex, dat scheelde zeker nog een 20% van het geluid.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten