Raamrubbers

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Raamrubbers

Berichtdoor PARO » 31 Mrt 2017, 17:38

Schippers, ik ga mijn raamrubbers vervangen. Ik lees dat de zwarte rubbers langer meegaan dan de grijze, klopt dat. Ik zie ook dat de opening voor de pees 6 mm is maar dat de pees 8 mm is. Heb ik dat goed gelezen?
Indien iemand goede adressen heeft voor de aanschaf van raamrubbers dan hoor ik het graag.
Groetjes C
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Raamrubbers

Berichtdoor henkvd » 31 Mrt 2017, 20:57

Je hebt goed gelezen de pees is breder anders sluit hij niet op, verder bestaat er een nog bredere pees als 1 van de sponning maten te groot is om het rubber nog verder uit te zetten, die moet je zeker niet hebben als de sponningmaten kloppen. zwart blijft langer mooi dan grijs dat klopt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Raamrubbers

Berichtdoor pleysant » 31 Mrt 2017, 22:26

Als je de pezen erin zet,laat ze dan een stuk te lang,niet gelijk op lengte afsnijden.
Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Raamrubbers

Berichtdoor JerryR » 31 Mrt 2017, 22:31

Hier ook pas weer alles vervangen. http://Www.puttyflex.nl heeft ze geleverd had eerder ervaring met ze. Maandag avond besteld woensdag opgehaald ivm afbreken tent had ik wat haast ermee.

Super fijne verkoper.

Zwart gaat op een gegeven moment afgeven heeft grijs minder last van. Grijs gaat een beetje wit uitslaan.

Kijk goed naar je maten. Zowel staal als raamdikte, maar ook naar de hartmaat van je rubber. Als deze minder is dannzitten je ramen niet goed opgesloten en als het te veel is zijn je ramen te groot. (Of sponning te klein,.kan ook natuurlijk)

Ik heb dit keer alle randjes ingetaped met aluminium tape zodat het water niet continu je mn verf nat houdt tussen het rubber. Ben benieuwd of de levensduur van de randen erop vooruit gaat.

Pees en raamsponningen smeren met spuitbus zuurvrije vaseline (even zoeken naar bus met slangetje) dit werkt perfect en geeft niet zon zooi. Probeer geen zuurhoudede smeermiddelen te gebruiken. De pees zelf hoef je niet te smeren.

Weet niet of je het eerder hebt gedaan maar zorg voor een goede pezentrekker.

Succes
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Raamrubbers

Berichtdoor Noordvaarder » 31 Mrt 2017, 22:50

Een goede pezentrekker.
Afbeelding
Hierbij geleid je de pees via het handvat .
Noordvaarder
 

Re: Raamrubbers

Berichtdoor PARO » 01 Apr 2017, 10:07

Thanks, hiermee kan ik al een eind op weg. Grijs zal het worden denk ik, want zwarte strepen op de lak is ook niet mooi en indien ze mochten bestaan zou ik witte rubbers prefereren. Bedankt.
Ervaring heb ik niet maar zal mij voorzien van lexaan mocht er een ruit breken want bij mij zit er gewoon glas in.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Raamrubbers

Berichtdoor JerryR » 01 Apr 2017, 20:46

Zorg dat je met zn 2e bent wel zo makkelijk.

Bovenstaande pezentrekker is perfect heb ok ook.

Rubber goed strak in de sponning drukken. Vervolgens met een scherpe tang afknippen (plintenschaar werkt prima en is gelijk mooi recht) met iets overlengte 2cm ofzo dan drukt de naad goed tegen elkaar.

Hou de naad bovenin, daar zit meestal je dakrandje.

Vervolgens met vaselinespray de sponning waar het raam in komt invetten. En die van de pees alvast. Niet te weinig en je kunt met staafje de boel even verdelen.

Raam beetpakken met een zuignap werkt het fijnste, vervolgens eerst de onderzijde in het rubber zetten en dan met de pezentrekker (achterste pikje) het rubber rondom om het raam wippen. Als je een hoek hebt die minder is als 90 graden in die hoek beginnen. Alles met beleid bij goed ingesmeerde rubbers werkt dit zonder schade aan de rubbers.

Als het raam rondom erin zit dan de pees door de trekker heen schuiven ook door het oogje het oogje inbhet rubber steken en het eerste stukje even met de hand erin drukken vervolgens met de trekker de pees erin trekken. De pees met je andere hand voor de trekker goed begeleiden en lichtjes erin drukken. Dan zou hij er zo in moeten vliegen zonder al te veel kracht op de trekker te zetten.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb overgebracht, je krijgt er vanzelf handigheid in.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Raamrubbers

Berichtdoor MARC33 » 01 Apr 2017, 21:55

Ipv de pezentrekker gebruikte ik een ring sleutel 8 .steek de rubber door het sleutel gat 8 mm . Steek de ronde ringsleutel even haaks in de pezenspleet ,draai de sleutel 90 graden ,gebruik wat afwasproduct en schuif de sleutel vooruit en druk met het andere hand de pees op zijn plaats . Niet te vlug vooruit . Regelmatig even terug naar achter zodat je de pees even terug uit zijn rek neemt .zeker niet op einde niet zomaar afsnijden . Pees krimpt !
Succes
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Raamrubbers

Berichtdoor Klaver vier » 02 Apr 2017, 09:07

De pezentrekker op de foto is super,ik leen hem altijd van mijn schoonvader
Heb geprobeerd er zelf één te kopen,maar kon er geen één vinden,wel een plastic ding van veel mindere kwaliteit
Het zou ook wel gaan met een ringsleutel,maar de pezentrekker maakt het wel veel makkelijker zeker ivm draaien van de pees.
Wat de uitleg betreft prima,maar als je een goeie maatvoering hebt zo min mogelijk glijmiddel gebruiken anders heb je er meer last als gemak van
Erg belangrijk is naat rubber boven,liefst aan elkaar geplakt en naat pees onder.
Het lijkt moeilijker als dat het is,ik deed het altijd samen met mijn vrouw en dat ging perfect
Succes er mee
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Raamrubbers

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Apr 2017, 12:07

JerryR schreef:Vervolgens met vaselinespray de sponning waar het raam in komt invetten. En die van de pees alvast. Niet te weinig en je kunt met staafje de boel even verdelen.
..... vervolgens eerst de onderzijde in het rubber zetten en dan met de pezentrekker (achterste pikje) het rubber rondom om het raam wippen.

Ik zou geen vaselinespray nemen,want dan blijft het vettig.
Een beetje zeepsop is beter.
Zie de volgende uitleg om ramen te plaatsen in rubbers:
http://gorubber.nl/index.aspx?page=montage2
Wat dat achterste pikje betreft,moet je daar mee oppassen,want een glasruit breek je op die manier heel gemakkelijk.
Beter is een ouderwetse startkoord van een motor in de rubber te leggen,en dan trek je de rubber zo om de ruit.
Of een daarvoor bedoelde stukje gereedschap kopen.
Eerst de ruit wel in de onderste rubber leggen.
Bij lexaan,eerst de snijkant afbramen,want anders is deze ruit te scherp,en kun je beschadiging aan de rubbers op lopen.
Glasruiten hebben niet voor niks afgeronde hoeken.
Wat betreft het plaatsen met een 8mm steekringsleutel,zou ik niet doen,omdat je dan weinig grip op de sleutel hebt.
Ook is dat zeer vermoeiend voor een hand.
Als je de aanschaf van een peestrekker zoals de voorgaande foto te duur is, ze kosten rond de 30 a 40 euro,dan kun je beter de volgende nemen.
https://www.autogereedschap.com/a-26360 ... r-midlock/
Er staat peestrekker,het is echter een peesduwer,want je trekt hem er niet in,maar je duwt hem erin.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten