Roest beschadiging repareren

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Roest beschadiging repareren

Berichtdoor luukie25 » 20 Mrt 2017, 22:43

Ha allemaal, afgelopen weekend na de winter weer aan boord geweest en alles klaar gemaakt voor het nieuwe seizoen. Heerlijk! Gelijk een mooi moment om jullie expertise raad te plegen.
Vorig jaar heb ik voor de door mij aangelegde gasinstallatie een oude ankerbak opnieuw gebruikt als gasbun. Hierin heb ik een gas laten snijden door het staal naar buiten voor de afvoer. Direct na het maken hiervan heb ik deze voorzien van een aardig aantal primer lagen. Ik heb er toen een huiddoorvoer ingezet. Ik ben echter vergeten deze af te kitten toen. Twee weken later wel gedaan, maar het leed was al geschied. Vocht langs de huiddoorvoer bij het staal gekomen. Er zit een scheur van ca 20cm in de laklaag met daarin enige roestvorming. De rest van het verfsysteem is echter nog perfect. Op een stuk van 30cm breed en 15cm hoog is dus wat werking en roest. Hoe pak ik dit het beste aan? Zowel voor het oog maar ook om erger te voorkomen. Voor goed resultaat zou ik dit stuk voldoende kaal halen, roest verwijderen, uitgebreid (7+3 lagen) opnieuw schilderen en aan het einde polijsten, om zo min mogelijk kleurverschil te krijgen. Maar ik ben bang dat het behoorlijk zichtbaar zal blijven en misschien zijn er wel andere betere oplossingen!

Ik besef mij dat een afbeelding handig zou zijn, ik ben echter vergeten die van de specifieke plek te maken. Onderstaande foto geeft de regio aan (onder de huiddoorvoer). Je ziet ook een horizontale lijn lopen (werking en roestvorming). Zodra ik aan boord ben zal ik een betere foto maken. Bedankt alvast!
Afbeelding
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Roest beschadiging repareren

Berichtdoor elrenegado » 21 Mrt 2017, 10:08

Ik vind dat nogal flink wat roestschade in een jaar tijd.
Maargoed, dat leed is al geschied.

Wat je kan doen,
goed kaal maken en ontroesten,
plamuren, schuren e.d.
En dan de lak opbouwen inderdaad.
Doordat het een staande want is zal het verkleuren van de verf wel meevallen vermoed ik.
Maar je zal altijd wel iets verschil zien denk ik, ook al ga je polijsten.
Je kan natuurlijk ook het hele spiegeltje even overschilderen, tot de hoeken.
Dan zie je zeker geen verschil.

Ik heb onlangs ook een stukje bijgewerkt op de spiegel, geschilderd in navy blauw, en daar was geen kleurverschil te vinden na 2 jaar.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Roest beschadiging repareren

Berichtdoor luukie25 » 21 Mrt 2017, 12:12

Bedankt! Even voor de zekerheid, hetgeen je ziet is de huiddoorvoer. Das dus geen roest. Zodra die los gaat zet ik er een RVS in, maar die was toen even niet op voorraad. Het gaat dus om daaronder. Opzich niet heel veel dus. Jouw aanpak is inderdaad ook mijn idee. Ga ik mij daar in verdiepen.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Roest beschadiging repareren

Berichtdoor Roelof » 21 Mrt 2017, 13:15

Vergeet de binnenkant niet, waarschijnlijk is de verf daar ook aangetast.

Groet
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten