welke grote boegschroef

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

welke grote boegschroef

Berichtdoor daanbruijel » 18 Mrt 2017, 00:05

Ik wil een boegschroef inbouwen in mijn tjalkje van 14.45 meter. In een bericht, geplaatst door Dhr Quichot van 2012 heb ik daar een mooie oplossing voor gezien. Bedankt!
Mijn vraag aan het forum is hoe sterk de boegschroef moet zijn. Ik zit naar een Sidepower met dubbele schroef aan het kijken met 95Kgf 24V of een een Craftman marine 115 Kgf 24V.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het schip steekt zo'n 50 cm behalve bij de achter scheg waar het 90cm is. het gaat wel on 28 ton.

Al vast bedankt!
daanbruijel
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Mrt 2017, 23:43
ligplaats: Deventer
info:

Re: welke grote boegschroef

Berichtdoor vuuren1 » 18 Mrt 2017, 02:09

95 kgf is voor een dergelijke boot voldoende.
Maar het hangt o.a. af van de plaats waar de boegschroef wordt aangebracht.

Tevens hangt de tevredenheidsfactor af van de eisen/vaardigheden van de schipper.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: welke grote boegschroef

Berichtdoor Amersfow » 18 Mrt 2017, 09:21

Klopt, wij hebben voor onze 14,5m tjalk ook een 95kgf/8pk. Vetus heeft die nog net in een 12v uitvoering. Veel simpeler als de motor op 12v draaid.
Achterlijk sterk, als je niet uitkijkt val je van het voordek als hij aangezet wordt ;-)
https://goo.gl/photos/WUoX1ZUKN38xpARV8
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: welke grote boegschroef

Berichtdoor quichot » 18 Mrt 2017, 09:47

vuuren1 schreef:Tevens hangt de tevredenheidsfactor af van de eisen/vaardigheden van de schipper.

Spijker op z'n kop. Je moet het blijven zien als niet meer dan een praktisch hulpmiddel, en dan juist voor degenen die het varen al goed onder de knie hebben.
Voor platbodems is de oplossing die ik samen met de werf heb bedacht ideaal, omdat je de BS dan zover mogelijk naar voren kunt plaatsen voor het maximale effect. Bijna als een bulbsteven. Doordat de stuwbuis dan noodzakelijkerwijs relatief kort moet blijven heb ik voor de 24v 90kgf eenschroefsoplossing van CUPA gekozen. Bijkomend voordeel is dat je dan geen hoogte in je vrij lage vooronder verliest. Daar heb ik geen spijt van. Je gaat er blij mee zijn!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welke grote boegschroef

Berichtdoor daanbruijel » 18 Mrt 2017, 10:21

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb natuurlijk naar verschillende boegschroeven gekeken. the Exturn van Sidepower wordt mij helaas te duur alhoewel het wel een mooie oplossing zou zijn. Ik zal een naar de Cupa gaan kijken, ik geloof dat Drinkwaard die verkoopt. Nogmaals bedankt.
:-)
daanbruijel
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Mrt 2017, 23:43
ligplaats: Deventer
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten