Roer

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Roer

Berichtdoor Bert10 » 15 Mrt 2017, 15:21

Hallo,

Ik heb het roer van onze Doerak 850 OK vorig jaar enigzins aangepast om de werking met name bij achteruitvaren te verbeteren. Zowel de hoogte (+ 10cm) als de lengte (+5 cm) heb ik aangepast. Nu ervaar ik bij hogere toerentallen enige trillingen in het roer, dat was er voorheen niet. Ik wil daarom het roer nogmaals aanpassen. Mogelijk is de ruimte tussen boot en bovenkant roer nu te klein (is na de aanpassing 5 cm, was 10 cm). Of het roer is nu te lang?
Mijn vragen: 1. hoeveel ruimte moet er overblijven tussen onderkant boot en bovenkant roer?
2. wat zijn de gevolgen als het roer verlengd gaat worden? Kan dat (theoretisch) onbeperkt?
Graag jullie meningen / ervaringen.
Alvast bedankt.

Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: Roer

Berichtdoor Roelof » 15 Mrt 2017, 17:15

Hallo Bert,

Experimenteren met een roer kan, maar een goed werkend roer is afhankelijk van een aantal factoren zoals snelheid, roer oppervlakte, balans verhouding (positie van de roerkoning tov het roer enz.

Over het algemeen geld:
1) hoe minder speling tussen roer en schip, des te beter de werking van het roer. Houdt er wel rekening mee dat het roer ook vrij moet blijven als het in de maximale roerhoek staat.
2) het roer kan niet ongelimiteerd naar achteren worden verlengt. dit vergroot het roermoment (kort gezegd: hoe langer het roer des te meer kracht moet je geven om te sturen bij gelijkblijvende snelheid)

3) een roerballans van 20 % / 80% = 1/5e lengte voor de roerkoning / 4/5e lengte achter de roerkoning is gangbaar, dit kan worden verhoogt tot 25% / 75%.
Hoe meer een roer naar voren geballanceert is, des te lager wordt het roermoment en effectiever je stuurt omdat er meet schroefwater op het roer komt.
Pas wel op dat je niet teveel naar voren balanceert, dan kan het stuurwiel zomaar uit je handen slaan en het schroefwater het roer volledig omdrukken.

Heb je gecontroleerd of overmatige speling top het roer zit, dit zou trillingen kunnen veroorzaken.
Als je een foto van je roer plaatst, praat het iets makkelijker.

Aanvulling:
Ik las het bericht nog even terug en zag dat ik het achteruitvaren gemist had.
Het stuurgedrag tijdens achteruitvaren is lastig te beinvloeden, soms kan het idd door het roer naar achteren te verlengen maar hier is geen vast gegeven voor.
Veel is afhankelijk van de form van het onderwaterschip, hoe sterk de boot reageerd op het wiel effect van de schroef, windvang enz.

Er wordt wel eens gezegt dat je tijdens het achteruit varen andersom moet denken: het roer moet je dan beschouwen als de boot en de boot als het roer.
Wat daarvan waar is weet ik niet, bij mij gaat het in elkgeval niet op: onze boot reageerd bijna niet op het roer tijdens achteruitvaren en is altijd onvoorspelbaar.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Roer

Berichtdoor varg » 15 Mrt 2017, 22:58

Roelof, een balansaandeel van meer dan 19% geeft een grote kans op een 'zelfstandig' roer. Een roer dat zelf bepaalt hoe er gestuurd gaat worden. Ook gaat er dan makkelijk een trilling in het roer optreden, het roer wordt gevoeliger voor de altijd wat nerveuze aanstroom vanaf de schroef. Bij een schilingprofiel kan het balansdeel wel wat groter worden gekozen, dit komt dan doordat het laatste deel van een dergelijk roer meer druk verzorgd.
@Bert...een plaatje van de situatie zou de zaak een stuk duidelijker maken!
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Roer

Berichtdoor Roelof » 16 Mrt 2017, 02:57

@ Arnold
Ik neem jouw expertiese onmiddelijk over.
Omdat experimenten met roeren vaak lastig zijn ivm droog gaan voor een eventueel herstel heb ik voorafgaand aan mijn reaktie informatie ingewonnen bij de roeren leverancier van de werf waar ik momenteel werk,deze kwam met genoemde waarden.
Het roer onder onze boot is ooit ook aangepast door aan de voorzijde te verlengen (duidelijk te zien aan het laswerk en afwerking dat het niet standaard is).
Ik ga komend weekend eens meten, ben nu toch nieuwsgierig geworden.

Een shilling roer is in deze natuurlijk meer te vergelijken met een flaproer, welke ook veel verder naar voren (moeten) worden gebalanceert om de druk op de flap te compenseren.
Dat is hier echter niet aan de orde.

@ Bert
als je het roer naar voren wilt ballanceren, houdt dan voor de zekerheid de opgave van Arnold aan.
Dit zal waarschijnlijk een positief resultaat op het sturen geven maar het is niet waarschijnlijk dat het achteruit sturen hierdoor verbeterd.
In deze geldt zeker "beter safe as sorry"

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Roer

Berichtdoor Roelof » 20 Mrt 2017, 20:21

Zoals eerder gezegd, heb het roer nog even nagemeten,
Balans gedeelte (voor de roerkoning) = 11,5 cm / roer achter de roerkoning 33 cm., Hoogte van het roer is 50 cm.
verdeling 1 : 4 (25% : 75%)

Met de opmerking van Arnold in gedachten verklaart dit waarom de boot zo licht stuurt en het roer vanaf ca 20 graden bij vooruit gewoon blijft staan (maar op midscheeps en achteruit slaan niet wegloopt).

Afbeelding

De hoek waaronder de foto is gemaakt geeft een iets vertekend beeld

Groet
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten