Epifanes mono urethaan versus multiforte; wie helpt me?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Epifanes mono urethaan versus multiforte; wie helpt me?

Berichtdoor Berend Bootje » 15 Mrt 2017, 10:54

Hi allemaal,

Zouden jullie me kunnen helpen met wat vragen waar ik mee zit, aub? Ik heb dus een stalen roeibootje die is ontworpen door Dick Bruna :D (zwart, rood en blauw). Ik probeer er nu een wat 'stoerder' bootje van te maken (helemaal zwart) en ben aan het rondkijken voor de juiste verf.

Hij staat nog goed in de lak, maar vind de rode en blauwe kleur echt lelijk en wil ervan af. Ik wil hem (nu) niet in de 2 componentenlak zetten, dat wil ik pas doen als de boot er helemaal uit gaat.

Ik zoek de meest krasvaste, zwarte lak die ook nog een beetje te betalen is. Heel veel lakken die ik in mijn uitvoerige zoektocht ben tegengekomen zijn op alkyd basis. Ik kwam daarbij ook Epifanes mono urethane tegen en Multiforte. Multiforte is eigenlijk een lak voor het dek en de gangboorden, maar kan ook gebruikt worden op de romp. Beiden bevatten ze urethanen en hars-varianten. Deze bleken toch duurzamer te zijn dan de reguliere alkyd lakken. Daarom heb ik deze selectie gemaakt.

Om een lang verhaal niet nog langer te maken:

Welke zouden jullie kiezen; mono urethane (50 euro voor 1,5 liter) of multiforte (50 euro voor 4 liter). Ik neig zelf naar de Multiforte omdat je meer waar voor je geld krijgt, makkelijker kunt bijwerken, multiforte maar iets minder krasvast zou zijn en het lekker snel droogt (mono urethane droogt niet snel las ik).

Enige waar ik mee zit: blijft Multiforte ook mooi en hoe is de glans? De een zegt namelijk dat hij zijdeglans is, terwijl ik ook vaak lees dat hij mat is. Is Multiforte daarbij ook ruw om te voelen, want dat trekt misschien veel vuil aan?

Wil iemand me helpen aub? Ik word van veel verkopers niks wijzer. Ze hebben geen ervaring met beiden en ze zeggen maar wat.

Alvast bedankt!
Berend Bootje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 15 Mrt 2017, 10:29
ligplaats: Brabant
info:

Re: Epifanes mono urethaan versus multiforte; wie helpt me?

Berichtdoor varg » 15 Mrt 2017, 23:16

roeiboot? Multiforte..lekker makkelijk even bijwerken, slijtvast en halfmat geeft snel een strakker resultaat. Kwam trouwens de volgende tip nog tegen van de makers zelf: Voor extra glans kan op 4000 ml Multiforte 1000 ml Epifanes Bootlak blank worden toegevoegd.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Epifanes mono urethaan versus multiforte; wie helpt me?

Berichtdoor Berend Bootje » 15 Mrt 2017, 23:22

Hi Arnold,

Bedankt voor je reactie! Ik kwam die tip van Epifanes ook tegen alleen ik heb er nooit geen acht op geslagen. Nu ik erover nadenk, zou de multiforte met de bootlak een perfecte combi zijn. Top tip!

Nog wat Multi Marine Primer erbij en we kunnen wachten op goed weer!
Berend Bootje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 15 Mrt 2017, 10:29
ligplaats: Brabant
info:

Re: Epifanes mono urethaan versus multiforte; wie helpt me?

Berichtdoor elrenegado » 16 Mrt 2017, 09:54

Ik heb zeer goede ervaringen met de mono urethaan lakken, langzaam drogen vind ik wel meevallen.
Maargoed, voor een roeibootje, en de kleur zwart zou ik voor de multiforte gaan, evt met wat blanke lak erdoor als je zijdeglans wilt
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Epifanes mono urethaan versus multiforte; wie helpt me?

Berichtdoor Berend Bootje » 19 Mrt 2017, 21:22

Hi Steve,

Jij ook hartelijk bedankt voor je uitleg. Heb er veel aan!

Ik weet genoeg.

Fijne zo dag nog!
Berend Bootje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 15 Mrt 2017, 10:29
ligplaats: Brabant
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten