Pagina 1 van 1

water gesmeerde schroefas

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2017, 17:30
door stentor950
Mijn onderwerp sluit aan bij: "water toevoer schroefaskoker met volvo seal".

Afgelopen zomer hoorde ik een piepend geluid, kennelijk afkomstig van het achterste -vet gesmeerde- schroefaslager. Ik moet er dus rekening mee houden dat ik het lager moet gaan vervangen. Ik sta nu voor de keus om het lager te vervangen, en als het tegen zit ook de schroefas.
Ik heb al vaker zitten denken over een water gesmeerde schroefas, en is nu het wel moment aangekomen om dit te gaan doen. Ik heb daarover een vraag.

Ik heb een droge uitlaat.Ik begrijp dat er ergens een slang voor water toevoer van het lager moet komen. Waar komt de aansluiting en hoe pak ik dit aan met een droog uitlaat systeem?

Re: water gesmeerde schroefas

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2017, 23:43
door varg
Een waterschepje, ongeveer 50 cm voor het aansluitpunt op de schroefas, zo diep mogelijk in het water (vorstschade/drijvende planten), kraan, stukje slang, t-stuk met automatische ontluchter direct op het aansluitstukje van je volvoseal.
ontluchter: Afbeelding

Re: water gesmeerde schroefas

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2017, 08:19
door aquanaut
Piepende geluiden zijn meestal niet het gevolg van een te ruime asbus.
Heb je ook last van trillingen en of gerammel vanaf de omgeving van je schroef?

Aquanaut

Re: water gesmeerde schroefas

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2017, 23:39
door stentor950
Piepende geluiden zijn meestal niet het gevolg van een te ruime asbus.
Heb je ook last van trillingen en of gerammel vanaf de omgeving van je schroef?


In koude toestand - dus direct na vertrek- is er geen piepend geluid waarneembaar. Dit ontstaat na pakweg een minuut of vijf, bij toerentallen tussen de 1000 en 1400 toeren (motor toerental). Bij lagere of hogere toerentallen doet het piepende geluid zich niet voor.

NB Ik kan geen overmatige trillingen of rammeltjes waar te nemen.

Re: water gesmeerde schroefas

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2017, 21:46
door Marcel010
Ik heb ook een watergesmeerde seal geplaatst, zit een slangaansluiting op maar die heb ik met een stuk slang in de boot boven de waterlijn gebracht.
Heb kielkoeling en een droge uitlaat.

Als de motor er weer inzit even kijken hoe warm de boel wordt, ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Vond ook in een handleiding van een soortelijke seal dat de slang alleen op watertoevoer moest worden aangesloten bij snelvarende schepen.

Een hele hoop van die zeilboten hebben een Volvo seal en dan heb je helemaal geen wateraansluiting en dat gaat ook altijd prima.

En een waterschepje is er zo bijgemaakt, maar ik denk dat het niet nodig gaat zijn.

Re: water gesmeerde schroefas

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2017, 22:58
door Popeye
Ik heb geen snelvarend schip en wanneer bij mij de schroefas (Vetus) te weinig/geen water kreeg, vaak in ruw water, werd hij heet en begon te piepen. Na aansluiten op de koelwaterleiding na de warmtewisselaar nooit geen last meer gehad.

Groet, Jack.