Ardi schreef:En vergeet ook niet dat je te verven oppervlak 3 graden boven het dauwpunt moet zijn.
gr Ardi
Weet je zeker dat het 3 graden boven het dauwpunt moet zijn?
De meeste (maritieme) verven vereisen een dauwpunt van 3 graden of hoger.
Ik ken het genoemde product niet maar als het geen "winter grade" is zou ik uitgaan van een dauw punt van minimaal 3 graden en een staal temp van minimaal 5 graden.
Een ouderwetse methode om het dauwpunt te testen is de "vloeitjes test": een gewoon vloeitje zachtjes over het oppervlak wrijven, blijft het plakken en / of krijgt het een vochtige plek, dan is het te vochtig om te schilderen.
Dit is natuurlijk geen wetenschap maar het geeft bij twijfel over de luchtvochtigheid een goede indikatie.
Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat als de boot buiten staat en het is 24 uur of langer boven de 5 graden (dus ook 's nachts) de staal temp ook 5 graden of meer is.
Verwarmen om de staal temp. omhoog te brengen kan ook maar dan van binnen uit.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten