Pagina 1 van 3

ongebruikte kielkoeling

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016, 13:21
door broekie
In ons schip zit een kielkoeling die we niet gebruiken.
Er komen twee flinke buizen uit de kiel.
Ze komen uit in de machine kamer en staan open.
De werf zegt dat er koelvloeistof in de kiel zit om corrosie te voorkomen.

Is dit de juiste manier om dit systeem, wat misschien nog wel eens van pas kan komen, te conserveren?

Re: ongebruikte kielkoeling

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016, 14:25
door elrenegado
lijkt mij wel.... mits de KVS niet te oud is,
na een x aantal jaar verliest het wel z'n corrosiewerende werking.

Maar gevuld is beter dan leeg..
Maar dan wel 100% gevuld, zonder lucht.

Re: ongebruikte kielkoeling

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016, 14:40
door broekie
Ik wil er wat vloeistof uit pompen en dat bekijken.
Men zei dat er wel snel 250 Liter in zou kunnen zitten.

Ook een stukje transparante slang op de afgezaagde buizen monteren met een afsluiter.
Dan kan ik de zaak volledig afvullen en controleren.
Als er geen zuurstof bij komt gaat het wel goed denk ik.

Re: ongebruikte kielkoeling

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2016, 12:48
door elrenegado
er kunnen flinke hoeveelheden inzitten inderdaad.
bij mij is het een slordige 150 liter in de kiel, plus de rest van het systeem.


Maar ik begrijp dat de buizen nu open zijn ?
dan klotst het er toch uit bij flinke deining ?

Inderdaad afsluiters erop en afvullen lijkt me het beste.

Re: ongebruikte kielkoeling

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2016, 18:55
door stentor950
Of er veel of weinig KVS in gaat, is erg afhankelijk van het systeem. Als je zoals ik lees twee buizen hebt, die vanaf de motorruimte naar voren lopen, dan schat ik in dat er niet meer dan 20 á 25 liter KVS in gaat. De dikte van de gebruikte buis speelt daarbij ook een rol.

Zelf heb ik een zelfde systeem en heb dit 2 jaar geleden geheel ververst. Ik kwam toen aan 18 liter.

Re: ongebruikte kielkoeling

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2016, 19:18
door Klaver vier
Stentor 950 ik denk dat je niet helemaal goed gelezen hebt,de twee buizen gaan de kiel in en niet als twee buizen onder het schip,daarom de grote hoeveelheid koelvloeistof.
Gr René ( Klaver vier)

Re: ongebruikte kielkoeling

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2016, 20:20
door broekie
Ik heb gesproken met de werf die het schip afgebouwd heeft.
Oorspronkelijk had de bouwer van het casco er een DAF ingezet met deze kielkoeling.
Hij heeft het casco nooit afgebouwd en jaren later heeft de werf het project opgepakt.
De DAF eruit gehaald en een nieuwe Sole SM 105 erin.
Die worden kant en klaar geleverd met natte uitlaat en buitenkoeling.

Volgens de werf zal er wel 250 liter vloeistof inzitten.
Ik wil zekerheid, dus ik ga kijken wat er in zit.
Vandaag bij een vriend met een garage bedrijf eerst maar eens 35 liter gebruikte koelvloeistof gehaald.
Oude jaarsdag naar Kniest om spullen te kopen met 15% korting (tussen 9 en 10) die ik op de buizen van rond 42 mm. kan aansluiten.
Ik maak altijd een lijstje van dingen die ik dan gelijk koop.
Dan wat vloeistof eruit persen/zuigen en kijken wat het is.
Daarna afvullen met de gebruikte koelvloeistof.

Vertrouw ik het niet, maak ik een inspectie luikje op de plek waar de buizen de kiel ingaan.

Re: ongebruikte kielkoeling

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2016, 10:06
door elrenegado
mocht je de boot nog stabieler willen maken,
kan je de kiel ook leeghalen, laten drogen zo goed als het kan, volstorten met iets, en dan luchtdicht aflsuiten.
beter balastpunt ga je niet vinden.

Re: ongebruikte kielkoeling

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2016, 10:16
door broekie
Nee, dat ga ik niet doen.
Je weet nooit waar deze kielkoeling nog goed voor is.
Ik wil hem wel gecontroleerd afvullen, met een zichtbaar niveau in een transparante buis.

Re: ongebruikte kielkoeling

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2016, 21:22
door varg
Bij mijn 10 meter scheepje bevat de kiel een 60 liter kvs.
Ik zuig het eruit met een water(stof)zuiger, dat werkt nog het beste. Voorin (binnen) zit een ontluchtingspunt, als ik dat open zet slobbert hij het laatste beetje er ook uit. Er zitten namelijk schotten (om en om) in een goedgebouwde kiel met kielkoeling om de kvs een wat langere route te geven. Daarom werkt leeg zuigen met een pomp vaak niet zo goed. Leve de waterzuiger!
succes Arnold