ongebruikte kielkoeling

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: ongebruikte kielkoeling

Berichtdoor broekie » 31 Dec 2016, 09:02

Ik ga er twee kranen aanzetten zodat ik ze af kan sluiten en er ook slangen aan kan koppelen.
Ik zal dan eens kijken wat er gebeurd als ik op een kant met een voetpomp druk zet.
De buizen, of een ervan, loopt misschien door tot de bodem van de kiel.
Dan pers ik het er uit.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: ongebruikte kielkoeling

Berichtdoor Klaver vier » 31 Dec 2016, 09:39

Broekie Als het is zo als je zegt,dan is een waterstofzuiger toch veel makkelijker als dat je het er uit gaat persen
Op de pijp die doorloopt tot onder in de kiel de waterzuiger en zuigen maar.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je er een beetje uithaald,want je ziet er niks aan.
Wil je weten of het nog beschermd tegen het vriezen,dan haal je bij een automaterialen zo'n metertje en zuigt een klein beetje op
Of het nog beschermd tegen corrosie kan je volgens mij niet meten en zien doe je het ook niet.
Dus waarom moet het er dan uit?
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: ongebruikte kielkoeling

Berichtdoor broekie » 31 Dec 2016, 13:14

Ik wil eerst weten of er wel wat inzit. Men zegt soms wel eens wat zonder dat zeker te weten.
Ik kreeg nu niet echt overtuigende antwoorden, maar men zei dat er koelvloeistof in zit.
Dan wil ik weten wat er dan in zit. Hoe ziet het er uit en hoeveel, ik bedoel zit de kiel echt vol, enz.

Als ik dat weet kan ik bepalen of er wel of geen verdere actie nodig is.
Ik heb net een hand lenspomp gekocht bij Kniest voor weinig :D
Daarmee zuig ik er eerst eens wat uit.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: ongebruikte kielkoeling

Berichtdoor broekie » 31 Dec 2016, 17:30

Vanmiddag even wezen hobbyen.
Eruit zuigen lukte niet, de 40 mm. buizen die op de kielkoeling zijn aangesloten hebben teveel bochten om er een slang door te krijgen.
Maar de zaak zit wel helemaal vol, ik kreeg er 2 liter bij en toen stroomde het er al weer uit.
Dus ik laat het even zo. Misschien maak ik er nog wel een inspectie gat in, om toch eens de binnenkant te kunnen bekijken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: ongebruikte kielkoeling

Berichtdoor Klaver vier » 31 Dec 2016, 19:40

Broekie nu het tot bovenaan staat kan je meteen makkelijk meten of het koelvloeistof is en of het nog werkt.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: ongebruikte kielkoeling

Berichtdoor broekie » 01 Jan 2017, 10:58

Aan de hand van de positie van de buizen kan ik denk ik zien wat de stromings richting moet zijn.
De uitlaat van de motor (inlaat kielkoeler) zit hoger dan de inlaat van de motor (uitlaat kielkoeler) neem ik aan.
Beide buizen gaan naast elkaar de kiel in, maar 1 buis komt hoger de machinekamer in de andere.
De lage zal de retour naar de motor zijn, dus inlaat motor. De hoger geplaatste de uitlaat van de motor.
Zoals gewoonlijk komen de buizen op beroerde plaatsen de machine kamer binnen.
Dus eerst maar een paar stukken slang zetten om ze binnen werkbereik te krijgen.

Kniest had niet de juiste slang met inwendige diameter van ca. 42 mm. Dus ik kan ze nog niet afwerken.
Zodra ik wat geprakkiseerd heb op de uiteinden, ga ik de inhoud controleren.
Maar misschien is het toch raadzaam een inspectie luikje op de kielkoel ruimte te maken.
Die ruimte is er.

Ben wel blij dat de kiel afgevuld was. Ik ga er wel van uit dat het koelvloeistof is, zoals de werf mij heeft bevestigd.
Dit spul zal behoorlijk oud zijn. Het verzuurd zegt men, maar is dat erg in dit geval? Kun je er iets aan toevoegen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: ongebruikte kielkoeling

Berichtdoor broekerhaven » 01 Jan 2017, 12:04

Verse koelvl. En net zolang toevoegen totdat al het oude eruit is.
dan weet je zeker dat je geen rottigheid aan boord houd.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: ongebruikte kielkoeling

Berichtdoor Klaver vier » 01 Jan 2017, 21:22

Echt een goede oplossing Broekerhaven dan hoef je misschien maar 250 liter toe te voegen,en het kost bijna niks.
En het hoeft ook nog eens een keer geen koelende werking te hebben want het zit er alleen maar in als ballast.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: ongebruikte kielkoeling

Berichtdoor Beemer » 01 Jan 2017, 22:48

Hallo Hans,

Mijn schip heeft ook kielkoeling, dus enige van je vragen hebben ook mij bezig gehouden. Onder mijn gedachten hierover.

Berekening liters kielkoeling
Voor mijn schip heb ik de inhoud wel eens globaal berekend. Onder mijn 12 meter schip met kielkoeling zit een zeer smalle kiel van gemiddeld zo’n 10 cm breed, bij het voorschip 0 centimeter hoog en naar het achterschip oplopend tot zo’n 70 cm hoogte, totale kiellengte circa 5 meter. Inhoud in liters is dan: breedte x halve hoogte x lengte van de kiel (alles in decimeters):1 x ½ x 7 x 50 = 175 liter.
Wellicht dat je aan de hand van foto’s van jouw onderwaterschip ook een globale berekning kunt maken?

Testen vorstbeveiliging:
Mijn schip is ooit afgevuld met water en antivries. Een recente meting met een antvriesmeter gaf aan: goed tot zo’n min 5 graden. Ook heb ik vorige week een halve liter vloeistof afgetapt en in een bakje in de diepvriezer van min 10 graden gezet. Resultaat was een brosse, bevroren massa die met een lepel zo was uit te scheppen. Met de huidige winters ben ik niet bang dat met deze koelvloeistof er een motor zal bevriezen. En mocht het min 20 gaan vriezen dan zou ik simpelweg extra antivries toevoegen. Toevoegen van 'koelvloeistof' bij 'antivries' schijnt geen goed idee te zijn. Overigens ligt mijn schip nu binnen in een vrijwel vorstvrije waterloods :lol: :lol:

Corrosiebestendigheid:
Ik weet niet direct hoe dit te testen. Na de vele jaren in een gesloten koelsysteem verwacht ik hier beslist een soort doodwater/vloeistof zonder enige zuurstof. Net zoals bij het gesloten system van de centrale verwarming thuis. Algemeen wordt geadviseerd een centraal verwarmingssysteem niet te verversen. Over mijn gesloten koelsysteem met gietijzeren motoren maak ik me daarom eerlijk gezegd niet zo druk. Wellicht ligt dit met corrosie-gevoelige motoren wel kritischer :?:.

Leegmaken van de kiel:
Indien nodig dan zou ik dit beslist doen met de waterstofzuiger. Indien noodzakelijk kun je hier nog een dunne ½ duims slang aankoppelen (leegzuigen duurt dan wel wat langer :lol:). Mijn ervaring is dat zuigen hier vele malen beter werkt dan pompen (als pompen al lukt).
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: ongebruikte kielkoeling

Berichtdoor broekie » 02 Jan 2017, 08:43

Hallo Beemer,
Wat je schrijft is ook mijn idee.
Natuurlijk als ik er even voor €750 euro nieuwe koelvloeistof long life in gooi is dat het beste.
Maar daar koop ik liever bier voor. :D
Ik ben al blij dat de kiel afgevuld is, dus de corrosie van binnenuit zal nihil zijn.
De aan- en afvoer buizen staan droog en zijn wat roestig van binnen.
Ik heb geen idee van de inhoud, de werf zei dat er al gauw 250 Liter in zit.
Aan het casco en de kiel kan ik niets afleiden, de kiel is erg dun.
Het volume zal meer in een stuk dubbele bodem zitten.

Oorspronkelijk had de casco bouwer een DAF geplaatst met deze kielkoeling.
Na het stranden van dit project in de afbouw door scheiding, is het casco uiteindelijk aan een werf vervallen.
Die heeft de DAF eruit gehaald (was een gebruikte) en een nieuwe motor gezet op buitenkoeling.
Kiel vol laten zitten en klaar.
Ik denk dus dat om een flinke DAF te koelen je het volume van een paar honderd liter nodig hebt.

Ik moet eerst afsluiters monteren op de open buizen, dan kan ik wat doen.
Misschien slijp ik ze wel in de buurt waar ze in de kiel verdwijnen af, zo dat ik er altijd weer wat op aan kan sluiten.
Ze komen nu op ongemakkelijke plekken uit in de machine kamer.
Winter klusje.
Dan kan ik ook in de kiel kijken met een inspectie camera.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten