Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 23 Jan 2017, 13:18

Ben zo ver dat ik het systeem kan gaan vullen en ontluchten.
Nu staat er aan boord van de boot een jerrycannetje van 2,5 liter hydraulische stuursysteem olie van Vetus (ISO VG 15).
Deze is aangebroken en stond al aan boord toen wij 4 jaar geleden het schip kochten. Er is nauwelijks iets uit.
Kan ik deze gebruiken, of kan die hydraulische olie achteruit gaan als deze lange tijd bewaard wordt?

Afbeelding
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 26 Jan 2017, 12:49

Vanochtend het systeem gevuld en ontlucht, werkt super met de kraan onder het stuurwiel, de druk die je nodig heb om het roerblad te kunnen bewegen met de kraan open is nu zelfs nog minder dan voorheen zonder gebruik van de bypass kraan en de pomp zonder terugslagklep.
Vind wel dat de nieuwe pomp veel geluid maakt, vooral een piepend geluid bij draaien. Iemand die weet hoe dit komt en hoe dit op te lossen? Wellicht nog lucht in het systeem???
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 09 Aug 2017, 19:58

Piepende pomp is omgeruild door Vetus voor een nieuwe. Deze piept niet.
Heb wel het volgende. Systeem is nu meerdere keren ontlucht en bijgevuld. Tijdens draaien geen klokkende geluiden o.i.d. meer.
Tijdens stilliggen en langzaam varen draait het stuurwiel licht.
Echter bij meer toeren en dus een hogere snelheid is na wat langer varen (langer dan een half uur) het stuurwiel bijna niet meer te verdraaien zo zwaar gaat het.
Wat kan dit zijn? Zou het kunnen dat de stuurcilinder (Vetus MTC52) te licht is voor het aangehangen roerblad?
Het lijkt ook wel of er hydraulische olie gewoon uit de ontluchtingnippels wordt geperst. Na het varen zit er altijd wel wat olie bij de nippels. Deze zitten echt heel goed aangedraaid met de steeksleutel, daar kan het niet aan liggen.
Zou het nog kunnen dat de olie zo uitzet doordat de leidingen door het motorruim lopen, dat sturen daardoor zwaar gaat?
Wie heeft een idee/oplossing?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Klaver vier » 09 Aug 2017, 21:16

Heb je éën pomp of meerdere pompen?
Gr René
Klaver vier
 

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Klaver vier » 09 Aug 2017, 21:36

Nog even een toevoeging ik dacht dat ik het al vertelt had ,maar ik ben van de olie lekkage af
Op de bovenste pomp had ik behoorlijk olie lekkage,ik dacht dat het langs de spindel kwam,maar dat was helemaal niet zo
Op de bovenste pomp zit een ontluchtings gaatje daar kwam het uit,de olie zet namelijk behoorlijk uit
Nu heb ik de vulplug er uitgehaald en daar een reservoir op aangesloten,en geen olie lekkage meer
Ik had hierdoor een behoorlijke olie vlek in mijn teakdek,van alles geprobeerd om deze weg te krijgen,ontvetter thinner en nog wel een paar dingen
Toen kreeg ik een tip,gebruik eens remmen reiniger,dat heb ik er op gespoten en dan komt de olie omhoog en kan je die wegdeppen met keukenrol,gaat echt goed,vlek is bijna weg
Gr René
Klaver vier
 

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 09 Aug 2017, 21:40

Klaver vier schreef:Heb je éën pomp of meerdere pompen?
Gr René

Één pomp.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Klaver vier » 09 Aug 2017, 22:02

Dan is het wel belangrijk dat die pomp zelf kan ontluchten,zit daar wel een vuldop met een gaatje in?
Het is mij namelijk tegen gevallen hoe erg de olie uitzet,zie bovenstaande
Gr René
Klaver vier
 

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 09 Aug 2017, 22:28

Nee, zit een dichte vuldop op omdat er een expansietankje aan de achterkant aangesloten zit.
Maar als ik hoor van jou dat die olie zo ontzettend uitzet, zou mij niks verbazen als dat het probleem is.
Vandaar ook dat het na pakweg een half uur tot uur varen steeds zwaarder gaat.
Snap alleen niet hoe dat dan kan, zou de beluchte deksel van dat expansietankje niet goed werken?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Klaver vier » 10 Aug 2017, 08:29

Joriss bij mij zie je na een hele dag varen dat het pijl on het tankje iets hoger wordt,er zit zo'n doorzichtig potje op.
Ik heb hem op de vuldop aansluiting zitten.
Maar of hij er nu achterop of bovenop zit moet niet uitmaken.
Ik weet natuurlijk niet of het bij jouw daar in kan zitten,maar je kan de deksel van het potje er ook tijdelijk even aflaten,dan weet je zeker dat hij ontlucht
Maar ik ben bang dat er iets anders aan de hand is
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 10 Aug 2017, 09:32

Ja, vraag me alleen af WAT er dan aan de hand is.
Of de roerdruk is te groot voor de cilinder (wie kan dat voor me uitrekenen) of de olie zet teveel uit doordat de leiding door de motorruimte loopt, of....??? Zeg het maar.

**update** Vraag me af of de deksel van het expansietankje wel goed belucht. Herinner me dat bij het vullen en ontluchten de tweede en derde keer er een soort vacuum verbroken werd bij het losdraaien van de dop...
Ga de dop eens iets los draaien, kijken of het probleem dan opgelost is.
Wel raar dat een nieuw tankje niet goed zou ventileren....
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten