Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor varg » 20 Dec 2016, 22:43

Ik had een kortsluitkraan dicht bij de stuurpomp (zoals het hoort?). Bij het varen met een helmstok ervaar je dan toch nog een flinke weerstand. heb hem verplaatst tot vlak bij de cilinder, dat veaart een stuk lichter. Als je je helmstok alleen voor nood gebruikt maakt het niet uit, je trek wat harder..., maar als je veel op de helmstok vaart: kraan bij de cilinder!
NB. voordat ik een hoop reacties uitlok: koperen leidingen, netjes gebogen en gebeugeld, van voldoende diameter en officiële hydrauliek vloeistof. Toch scheelt het flink!
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 20 Dec 2016, 23:25

varg schreef:Ik had een kortsluitkraan dicht bij de stuurpomp (zoals het hoort?). Bij het varen met een helmstok ervaar je dan toch nog een flinke weerstand. heb hem verplaatst tot vlak bij de cilinder, dat veaart een stuk lichter. Als je je helmstok alleen voor nood gebruikt maakt het niet uit, je trek wat harder..., maar als je veel op de helmstok vaart: kraan bij de cilinder!
NB. voordat ik een hoop reacties uitlok: koperen leidingen, netjes gebogen en gebeugeld, van voldoende diameter en officiële hydrauliek vloeistof. Toch scheelt het flink!
groet
Arnold

Bedankt Arnold,

Ik heb nu een stuurpomp zonder kleppen (MTP30) en gebruik de kortsluitkraan nooit als ik met de helmstok vaar door de plek waar de kortsluitkraan zit. Bij het sturen van de helmstok draait het stuurwiel dus mee.
Dan kan de bypass kraan dicht bij een nieuwe stuurpomp (een HTP met kleppen) toch niet zwaarder sturen, of wel?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor varg » 21 Dec 2016, 09:57

Correct, als je met geringe kracht zelfs de pomp kan laten meedraaien dan zal het met een kortsluitkraan (zelfde diameter als de leiding) alleen maar lichter gaan. Als je tevreden bent met het 'gevoel' in je helmstok kan je de kraan daar plaatsen waar die uit het oogpunt van veiligheid (snel kunnen reageren) het beste geplaatst kan worden. Inderdaad lijken deze kranen allemaal gemaakt te zijn voor plaatsing in een staalplaat, bij een houten schot kom je altijd aslengte te kort. Een mooie standaard oplossing zou zijn een verdiept liggende metalen cirkel waar de kraan met handel precies inpast en die met een kraagje in je paneel kan worden ingelaten. Helaas heb ik zoiets nooit op de markt gezien. Het voorkomt iig ongewenste bediening van de kraan. (wij hebben een bouvier die de éénhandel motorbediening kon verzetten, schrik je toch elke keer even van)

Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 21 Dec 2016, 10:04

Bedankt voor de bevestiging en het idee van de kraan verdiept aanbrengen.
Wellicht wat groot maar Vetus heeft van die ringen om de stuurpomp verdiept te kunnen plaatsen, daar ga ik eens naar kijken of ik daar wat mee kan. En anders een rvs inbouw bekerhouder, o.i.d.
Er zal vast wel iets te vinden en te bedenken zijn om dat voor elkaar te krijgen. Goeie tip dus!

Grt Joris
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor varg » 21 Dec 2016, 23:01

magnetische gereedschapbak? Afbeelding
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 02 Jan 2017, 16:30

Afgelopen week de bypass met originele kraan ertussen uit gehaald en thuis op mijn gemak eens nader bekeken.
Het betreft een 1/4" kogelkraan met PN40.
Op internet gezocht maar geen exemplaar met verlengde spindel gevonden.
Wel van Heimeier deze;
Afbeelding
Niet in 1/4" en niet in PN40, maar met wat bijwerken van de hendel past deze nu perfect op de originele kogelkraan.
Nu heb ik (denk ik, de praktijk moet het altijd weer uitwijzen) straks genoeg lengte om door het schot te komen.
Lukt dit niet, ga ik hem verdiept plaatsen dmv een rvs bakje. Nadeel is dat dat weer zo groot moet zijn vanwege de lengte van de handel.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 14 Jan 2017, 15:54

Van de week de nieuwe stuurpomp van Vetus binen gekregen (HTP3010RB), wat een desillusie zeg.
Lijkt wel of deze in een achteraf schuurtje gespoten is, zit rotzooi in de lak, sommige plekken slechte hechting of helemaal geen zwart maar slechts spuitnevel.
Het bedrijf waar ik hem gekocht heeft heeft een ander besteld bij Vetus, deze was geen haar beter. Volgens Vetus is de hele serie van deze pompen zo.
Je zou toch verwachten dat zo'n pomp as ie nieuw is eruit ziet of hij gepoedercoat o.i.d. is en niet of ie door hobby Bob in de schuur gespoten is.
Andere mensen dit ook al meegemaakt?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Klaver vier » 14 Jan 2017, 17:47

Ik heb geen ervaring met een nieuwe pomp,maar hey viel mij op dat in onze boot twee vetus mt50 pompen zitten en die hebben ze volgens mij gestraald ,en dan zijn ze wel heel mooi.
Neem tenminste aan dat het niet standaard is.
Wij hebben één pomp die minimaal lekt langs de stuuras,misschien repareren en anders vervangen,maar ik vraag mij af of deze nog geleverd worden.
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 15 Jan 2017, 11:21

Gestraald? Dus die waren blank?
De MTP30 pomp van Vetus die ik had was ook keurig nejes, ik denk gepoedercoat, of iets in die trant.
Vind dit echt een slordig gezicht. Weet even niet hoe ik hier foto's kan plaatsen, kan niet rechtstreeks toch?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor henkvd » 15 Jan 2017, 13:19

henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten