Pagina 1 van 4

Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2016, 16:47
door Jorisss
Na drie jaar varen afgelopen zomer definitief besloten de hydraulische MTP30 stuurpomp zonder terugslagkleppen hoger te gaan plaatsen op de stuurstand. Ik zit en sta elke keer teveel voorover gebogen met alle pijn in nek en schouders na een dag varen.
- De stuurpomp zit aangesloten met 10 mm koperen leidingen. Deze moeten verlengd worden.
Kan ik hiervoor gewoon 10mm knelkoppelingen gebruiken uit de loodgieters wereld of zijn deze niet geschikt voor hydraulische olie?
- Aangezien er een aangehangen roer achter het schip hangt zit er vlak bij het roer een bypass kraan om zo ook met helmstok te kunnen sturen (eigenlijk overbodig aangezien de stuurpomp geen kleppen heeft). Echter deze zit zó onhandig dat ik die dus ook nooit gebruik.
Nu overweeg ik de pomp zonder kleppen te vervangen door een modernere pomp van Vetus met terugslagkleppen. Naar ik begrepen heb voel je dan de druk op het roerblad niet meer tijdens het sturen. Dan heb ik die bypass kraan dus wel weer nodig.
Kan ik deze ook, in plaats van vlak bij de stuurcilinder, vlak bij de stuurpomp plaatsen? Het lijkt mij zelf om het even waar je in het systeem deze plaatst.
En kan ik zomaar een andere kogelkraan hiervoor nemen? Of gaat dat niet vanwege de hydraulische olie?
Wil hem namelijk bij het stuurwiel door de stuurstand plaatsen en heb dan een kraan met verlengde spindel nodig (schot is 36 mm dik).

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2016, 18:26
door broekerhaven
De knelkoppeling kan je gewoon gebruiken.
de kogelkraan weet ik niet , deze heeft waarschijnlijk teflon afsluitingen erin en weet niet hoe die reageren met hydro olie.

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 15:21
door Jorisss
Bedankt Broekerhaven.

Verder nog iemand die me kan helpen met mijn vragen?

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 15:42
door jaccomiranda
Knelkoppelingen uit de 'bouwmarkt' zijn voor waterdruk geschikt en zijn getest tot 8 bar. Hydraulische besturing heeft meestal meer druk, 60 bar of meer.

Het beste is even langs gaan bij een hydrauliek bedrijf, die hebben zeker de juiste spullen.

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 15:57
door Marie Christina
Inderdaad: zeer zeker GEEN waterleidingknelkoppelingen gebruiken.
Die zijn voor water.
Niet voor olie.
Kan zijn dat ze het houden, maar dat is dan gewoon Oudt Hollandsch geluk hebben.

Luidsprekersnoer voor 220V.
Tuinslang voor dieselleiding.
Slaolie als mengsmering (jazeker, gezien (en geroken)).

Het kan allemaal, maar het GAAT een keer fout.
En dan nog raar kijken?

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 16:28
door aquanaut
Je kunt de kogelkraan het beste zo dicht mogelijk bij de cilinder plaatsen, dit vereenvoudigt het vullen van de installatie en de versoepelt de handbediening.
Neem een kogelkraan met een minimale drukklasse PN50.

Voor de rest sluit ik me bij Jaccomiranda en MC aan, geen materialen toepassen die niet voor de taak zijn.

Slaolie als mengsmering werkt overigs uitstekend hoor, ik gebruikte altijd ricinus olie of slaolie als inloopolie.
Jaren gedaan, een nadeel was wel dat je van de lucht verschrikkelijke trek kreeg :D

Aquanaut

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 17:02
door Jorisss
aquanaut schreef:Je kunt de kogelkraan het beste zo dicht mogelijk bij de cilinder plaatsen, dit vereenvoudigt het vullen van de installatie en de versoepelt de handbediening.
Neem een kogelkraan met een minimale drukklasse PN50.

Voor de rest sluit ik me bij Jaccomiranda en MC aan, geen materialen toepassen die niet voor de taak zijn.

Aquanaut


Zo dicht mogelijk bij de cillinder betekent op een zo goed als onbereikbare plaats (waar die nu dus zit).
Dat zou kunnen betekenen dat op het moment van sturen met de helmstok en er zich een situatie voorhanden doet waarbij je snel wilt overschakelen naar stuurwiel, dit eigenlijk onmogelijk is.
Vandaar dat ik hem juist vlak bij het stuurwiel wil plaatsen, zodat omschakelen snel kan.

Dan het volgende probleem, ik kan nergens een kogelkraan met verlengde spindel vinden die geschikt is voor hydraulische systemen. Ik moet door een 36 mm dik schot want ik wil hem in de stuurstand plaatsen zonder allemaal leidingwerk in het zicht.

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 17:36
door Marie Christina
Dan zal je de kraan ergens uit het zicht maar wel goed bereikbaar moeten plaatsen, en dan het leidingwerk aanpassen.
Een andere oplossing zie ik zo niet.

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 20:39
door Ardi
Luidsprekersnoer voor 220V


Is erna hoe dik dit speakersnoer is. Mijne zijn 4mm2 en dus makkelijk te gebruiken voor 220V.
Dus kan ook andersom al zeggen sommige dat ze het horen :o :o

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016, 21:20
door Marie Christina
Inderdaad, Ardi.
Het KAN wel.....

Net zoals een stuk tuinslang en wat slangklemmen prima je gas transporteren van de fles naar het gasstel.
Net zoals siliconenkit tussen twee flenzen van de buitenboordafsluiter de boel zal dichthouden.
Net zoals een kurk in een aftapplug net zo goed het water tegen zal houden als een officiële plug met schroefdraad.

Het kan allemaal.





Maar je moet het niet doen.
(Of nog eens je verzekeringspolis goed bestuderen, want er komt een dag dat je er achter komt waarom dat spul niet bedoeld is voor waar je het voor gebruikt hebt.)