Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 09 Dec 2016, 16:47

Na drie jaar varen afgelopen zomer definitief besloten de hydraulische MTP30 stuurpomp zonder terugslagkleppen hoger te gaan plaatsen op de stuurstand. Ik zit en sta elke keer teveel voorover gebogen met alle pijn in nek en schouders na een dag varen.
- De stuurpomp zit aangesloten met 10 mm koperen leidingen. Deze moeten verlengd worden.
Kan ik hiervoor gewoon 10mm knelkoppelingen gebruiken uit de loodgieters wereld of zijn deze niet geschikt voor hydraulische olie?
- Aangezien er een aangehangen roer achter het schip hangt zit er vlak bij het roer een bypass kraan om zo ook met helmstok te kunnen sturen (eigenlijk overbodig aangezien de stuurpomp geen kleppen heeft). Echter deze zit zó onhandig dat ik die dus ook nooit gebruik.
Nu overweeg ik de pomp zonder kleppen te vervangen door een modernere pomp van Vetus met terugslagkleppen. Naar ik begrepen heb voel je dan de druk op het roerblad niet meer tijdens het sturen. Dan heb ik die bypass kraan dus wel weer nodig.
Kan ik deze ook, in plaats van vlak bij de stuurcilinder, vlak bij de stuurpomp plaatsen? Het lijkt mij zelf om het even waar je in het systeem deze plaatst.
En kan ik zomaar een andere kogelkraan hiervoor nemen? Of gaat dat niet vanwege de hydraulische olie?
Wil hem namelijk bij het stuurwiel door de stuurstand plaatsen en heb dan een kraan met verlengde spindel nodig (schot is 36 mm dik).
Laatst gewijzigd door Jorisss op 11 Dec 2016, 16:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor broekerhaven » 09 Dec 2016, 18:26

De knelkoppeling kan je gewoon gebruiken.
de kogelkraan weet ik niet , deze heeft waarschijnlijk teflon afsluitingen erin en weet niet hoe die reageren met hydro olie.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 20 Dec 2016, 15:21

Bedankt Broekerhaven.

Verder nog iemand die me kan helpen met mijn vragen?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor jaccomiranda » 20 Dec 2016, 15:42

Knelkoppelingen uit de 'bouwmarkt' zijn voor waterdruk geschikt en zijn getest tot 8 bar. Hydraulische besturing heeft meestal meer druk, 60 bar of meer.

Het beste is even langs gaan bij een hydrauliek bedrijf, die hebben zeker de juiste spullen.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Marie Christina » 20 Dec 2016, 15:57

Inderdaad: zeer zeker GEEN waterleidingknelkoppelingen gebruiken.
Die zijn voor water.
Niet voor olie.
Kan zijn dat ze het houden, maar dat is dan gewoon Oudt Hollandsch geluk hebben.

Luidsprekersnoer voor 220V.
Tuinslang voor dieselleiding.
Slaolie als mengsmering (jazeker, gezien (en geroken)).

Het kan allemaal, maar het GAAT een keer fout.
En dan nog raar kijken?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor aquanaut » 20 Dec 2016, 16:28

Je kunt de kogelkraan het beste zo dicht mogelijk bij de cilinder plaatsen, dit vereenvoudigt het vullen van de installatie en de versoepelt de handbediening.
Neem een kogelkraan met een minimale drukklasse PN50.

Voor de rest sluit ik me bij Jaccomiranda en MC aan, geen materialen toepassen die niet voor de taak zijn.

Slaolie als mengsmering werkt overigs uitstekend hoor, ik gebruikte altijd ricinus olie of slaolie als inloopolie.
Jaren gedaan, een nadeel was wel dat je van de lucht verschrikkelijke trek kreeg :D

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Jorisss » 20 Dec 2016, 17:02

aquanaut schreef:Je kunt de kogelkraan het beste zo dicht mogelijk bij de cilinder plaatsen, dit vereenvoudigt het vullen van de installatie en de versoepelt de handbediening.
Neem een kogelkraan met een minimale drukklasse PN50.

Voor de rest sluit ik me bij Jaccomiranda en MC aan, geen materialen toepassen die niet voor de taak zijn.

Aquanaut


Zo dicht mogelijk bij de cillinder betekent op een zo goed als onbereikbare plaats (waar die nu dus zit).
Dat zou kunnen betekenen dat op het moment van sturen met de helmstok en er zich een situatie voorhanden doet waarbij je snel wilt overschakelen naar stuurwiel, dit eigenlijk onmogelijk is.
Vandaar dat ik hem juist vlak bij het stuurwiel wil plaatsen, zodat omschakelen snel kan.

Dan het volgende probleem, ik kan nergens een kogelkraan met verlengde spindel vinden die geschikt is voor hydraulische systemen. Ik moet door een 36 mm dik schot want ik wil hem in de stuurstand plaatsen zonder allemaal leidingwerk in het zicht.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Marie Christina » 20 Dec 2016, 17:36

Dan zal je de kraan ergens uit het zicht maar wel goed bereikbaar moeten plaatsen, en dan het leidingwerk aanpassen.
Een andere oplossing zie ik zo niet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Ardi » 20 Dec 2016, 20:39

Luidsprekersnoer voor 220V


Is erna hoe dik dit speakersnoer is. Mijne zijn 4mm2 en dus makkelijk te gebruiken voor 220V.
Dus kan ook andersom al zeggen sommige dat ze het horen :o :o
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Vraag hydraulische stuurpomp en stuurcilinder

Berichtdoor Marie Christina » 20 Dec 2016, 21:20

Inderdaad, Ardi.
Het KAN wel.....

Net zoals een stuk tuinslang en wat slangklemmen prima je gas transporteren van de fles naar het gasstel.
Net zoals siliconenkit tussen twee flenzen van de buitenboordafsluiter de boel zal dichthouden.
Net zoals een kurk in een aftapplug net zo goed het water tegen zal houden als een officiële plug met schroefdraad.

Het kan allemaal.





Maar je moet het niet doen.
(Of nog eens je verzekeringspolis goed bestuderen, want er komt een dag dat je er achter komt waarom dat spul niet bedoeld is voor waar je het voor gebruikt hebt.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten