Schuifdak maken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Schuifdak maken

Berichtdoor gewoonmich » 20 Nov 2016, 21:01

Wij zouden graag een schuifdak in onze boot willen maken. Daarom aan het rond kijken op het web hoe je zo iets het beste zou kunnen aanpakken. Ik weet dat Webasto kant en klare schuifdaken verkoopt voor schepen, maar we hadden het plan om het zelf te maken. Willen ook een zonnepaneel op dit schuifdak monteren. Dus het moet ook wel degelijk zijn.

Heeft hier iemand ervaring mee? En ook of er kant en klare geleiderails te koop is en zo ja waar?
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Schuifdak maken

Berichtdoor JerryR » 21 Nov 2016, 22:21

Ik heb er wel eens aan zitten denken een vouwdak te monteren. In de oudere twingo's zaten deze. Deze heeft webasto ook s achteraf inbouw pakket als ik het goed heb.

Afbeelding
Maar daar kunnen geen panelen op helaas.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Schuifdak maken

Berichtdoor helenakruiser » 21 Nov 2016, 22:56

Kijk eens op het zeilersforum , garagedak/schuifluik ,..wellicht iets voor jou...?

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Schuifdak maken

Berichtdoor gewoonmich » 26 Nov 2016, 08:30

Jammer dat hier niet zo veel reactie op komt. Wist trouwens niet dat men het een garagedak noemt op een zeilboot. Ga daar eens opzoeken. Het lijkt me heerlijk zo'n opendak. Bedankt voor de tip helenakruiser
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Schuifdak maken

Berichtdoor peter jansen » 26 Nov 2016, 10:44

Op ons scheepje zit een dakluik welke volgens mij goed zelf te maken is. Rondom in het dak is een U profiel gelast.hier valt een strip, die aan de dakplaat vast zit, in. Op het dak staan twee rails. Hierin rijdt het dak op kunststof wieltjes.

ik zal eens kijken voor een duidelijke foto!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Schuifdak maken

Berichtdoor peter jansen » 26 Nov 2016, 10:48

In mijn niet bijgehoude topic "vita nova" zie je een aantal foto's waar het dakluik op staat. Mocht je meer foto's wille zien dan hoor ik het wel.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Schuifdak maken

Berichtdoor gewoonmich » 27 Nov 2016, 19:19

Hallo Peter Jansen, kijk daar heb ik wat aan. Maar heb je ook een duidelijke foto van dat U-profiel en van de afwatering?
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Schuifdak maken

Berichtdoor peter jansen » 27 Nov 2016, 21:34

Ik heb even snel gekeken in mijn dropbox archief. Kan niet snel een verhelderende foto vinden. Maar zal proberen iets uit te leggen. Het u profiel is gewoon gelijk met het dak gelast. Dus deze valt naar binnen. Om de afwatering hiervan te verzorgen zijn er aan beide zijden pijpjes ingelast welke door de zijkant naar buiten komen. In het midden van het achterse raam aan de bovenzijde.

Ik zal eens wat detail fotos maken als ik weer bij de boot kom.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Schuifdak maken

Berichtdoor broekie » 28 Nov 2016, 03:26

Ik heb een schuifdak van hout. Mahonie balken costructie en teak dak. Hij glijd zijdelings op rails.
Ben nu op vakantie en kan geen foto sturen. Is gemaakt door een scheeps timmerman. Moet zelf te doen zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schuifdak maken

Berichtdoor gewoonmich » 28 Nov 2016, 08:01

Dat dacht ik ook broekie. Mijn plan was ook om dit dak van hout te maken. Alleen ik wil het wel lamineren met epoxyhars en daarna in de dd-lak. Ik heb hier al ervaring mee. Dat kan een stevige constructie worden. Mijn enige probleem zijn de geleiders en afwatering. Ik heb daar nog geen mooie oplossing voor gevonden. Ik heb ooit eens kant en klare geleiders gevonden bij een groothandel in bootmateriaal. Ik weet alleen niet meer waar dat was en kan het ook niet meer terug vinden. Dus waarschijnlijk moet het ook een zelfbouw geleider worden. Alleen dan zou het makkelijk zijn als ik een voorbeeld heb dat al betrouwbaar werkt.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten