quichot schreef:Op dit moment is er onvoldoende duidelijkheid over de status van met name sleepboten. Wetgeving en cvo-regels lopen uit de pas. Zo is volgens het BPR is een solovarende beroepssleepboot kleiner dan 20 mtr (of 100 ton waterverplaatsing) klein schip. Daarbij komt dat het BPR qua verkeersregels geen onderscheid maakt tussen beroeps- en pleziervaart, terwijl dat onderscheid in de praktijk wél wordt gehandhaafd. En wettelijk mag pleziervaart dan niet bestaan, er zijn wél officiële verbodsborden voor 'sport'.
De watersportbonden wachten nog steeds op antwoord van de minister betreffende de status van jachten die een bijbootje slepen.
Geen enkele instantie brandt op dit moment z'n vingers aan een eenduidig antwoord. Niemand kan door de bomen het bos nog zien, maar de tijd dringt. Vanaf januari 2018 gelden voor eerste cvo-keuringen de nieuwbouwregels.
Wat je zou kunnen doen in afwachting van een en ander is het nieuw te bouwen scheepje voor de zekerheid vast te laten voldoen aan die nieuwbouweisen, dan kun je later altijd nog zien.
Bedankt voor je input!
RPR/BPR zijn verkeersregels/wetten, die zijn in dit verhaal minder relevant. Hier gaat het meer om de binnenvaartwet en hier wordt wel degelijk onderscheid gemaakt tussen beroeps- en pleziervaart. Hier staat nu gewoon keihard in dat een schip wat een ander schip sleept sleepboten zijn, dus ook een surfplank met een surfplank erachter. En in die zin dus beroepsmatig, dus CvO plichtig en dus een groot vaarbewijs. Eigenlijk is dit de enige wet die gewoon glashelder is.
Dat dit in de praktijk wat onhandig uitpakt is een ander verhaal. Voor jachten met 1 bijbootje is al besloten dat er in ieder geval niet gehandhaafd gaat worden omdat dit nergens op slaat en praktisch gezien onbegonnen werk is. Voor schepen die meerdere kleine bootjes slepen is dit idd nog geen duidelijk verhaal en idd.........geen mens of instantie die hier iets zinnigs over te melden heeft, als ze het al zouden weten.
Voor de zekerheid vast bouwen volgens de nieuwbouweisen is ook onze insteek van dit verhaal, voorkomen is beter dan genezen is de redenatie.
Ik ben inmiddels iets verder in dit verhaal, na een lang telefonisch gesprek met een verzekeraar kreeg ik het volgende te horen ( uiteraard onofficieel en mondeling
):
-CvO kent geen categorie voor onder de 20 meter, dus ook kleinere schepen zullen aan de nieuwbouweisen van 20+ meter schepen moeten voldoen.
-In het CvO pleziervaartcertificaat staat expliciet vermeld dat je dan niet ingericht/geschikt bent om te slepen, dus in die zin zou je er niets mee bereiken en aan de CvO
eisen van sleepboten moeten gaan voldoen en dan kunnen we wel inpakken.
-Net doen of je gek bent, CvO eisen als leidraad aanhouden en waar mogelijk toepassen en voor de rest niet te moeilijk doen, scheelt je een hoop gezeik en geld. En door
bovengenoemde clausule in het CvO zou het in hun optiek enkel maar averechts werken bij discussies met een handhaver. ( Nog niet eerder zo'n advies van een verzekeraar
gehad in mijn leven, jammer dat ik het niet schriftelijk krijg
)
Kortom: Wachten op reactie van de volgende instantie die het tegenovergestelde gaat beweren
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.