Christer, bedankt voor je input!
Waar de discussie begon is bij het onderstaande stuk. Dit is welliswaar voor voormalig sleepboten en van voor 2016 maar de vraag was of dit stuk dan ook relevant zou zijn/worden voor ons en of het voor betreffende schepen uberhaubt nog relevant is. ( dit stukje komt trouwens van de site van SN en info20m)
Sleep-, duw- en sleepduwboten worden in de Europese richtlijn en in de Binnenvaartwet
genoemd als schepen die een certificaat van onderzoek moeten hebben ongeacht hun lengte. Sleepen
duwboten die uitsluitend voor de pleziervaart worden gebruikt, niet langer zijn dan 20 meter en
tevens een product hebben van de lengte, breedte en diepgang (zonder aanhangsels) kleiner dan 100
m3, moeten een "Verklaring namens de Minister van Verkeer en Waterstaat" bij de Inspectie Verkeer
en Waterstaat (IVW) te Rotterdam aanvragen. Op grond van deze verklaring behoeft het schip dan
niet aan de technische eisen van de Europese richtlijn te voldoen. Tevens kan op basis van deze
verklaring worden volstaan met een klein vaarbewijs, een beperkt groot vaarbewijs of geen vaarbewijs
afhankelijk van de scheepslengte (zie het infoblad over de vaarbewijzen)
[b][u]Schepen met een dergelijke verklaring mogen een bijboot slepen, aldus IVW. Wanneer men meer dan
1 schip korter dan 20 meter niet bedrijfsmatig wil slepen, dan adviseert IVW om een certificaat van
onderzoek voor pleziervaartuigen aan te vragen om discussies met handhavers te voorkomen.[/u][/b]
Pleziervaartuigen mogen namelijk andere kleine schepen (< 20 m) slepen. Wil men schepen langer
dan 20 meter slepen, dan moet men een certificaat van onderzoek voor sleep- en duwboten hebben
en voldoen aan hoofdstuk 16 van bijlage II van de Europese richtlijn 2006/87/EG (bovendien moet de
schipper dan een groot vaarbewijs hebben).
Verklaring sleephaak is ons bekend, hebben we ook voor ons huidige bootje. Wij zijn van mening om er maar 1 te hebben tot er iets anders is geregeld. Soort van "kloten klaren". Of het nut heeft is idd maar de vraag.
Dat een CvO er vast niet gaat komen is een aanname, maar wel 1 met risico's. Om die voor te zijn, als dat op enige manier mogelijk is, is deze topic ook gestart. Als het vrij simpel zou zijn om aan de eisen te voldoen dan gaan we op die manier bouwen, even los van het feit of we dan ook daadwerkelijk het certificaat aan vragen.
Het is in die zin ook meer een soort van haalbaarheidsonderzoek.
Concrete plannen zijn er wel maar vooralsnog wel alleen op de tekentafel. Het zal een bootje van ongeveer 10,5 x 3,5m worden met 120 pk. Omdat we een nogal een ondiep haventje hebben zal dit 2 x 60 pk worden om het vermogen een beetje kwijt te kunnen. Een dubbelschroever dus. 1 motor is al gesponsord en er is een werf die het casco voor ons kostenloos in elkaar wil gaan zetten. In die zin zijn we lekker op weg maar er is nog heel wat werk te verzetten dus!
Bas