Pagina 2 van 2

Re: Patrijspoorten

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2016, 10:32
door elrenegado
de meeste tijd zal gaan zitten in het verwijderen van de betimmering, en het terugplaatsen ervan.
Als je dat zelf kan, bespaar je al flink op de arbeidsuren.

indien het staal vrij toegankelijk is, dus vrij van betimmering, gok ik dat een ervaren persoon zo'n luik er met 3 a 4 uurtjes wel in heeft zitten. (aftekenen, zagen/slijpen, gaatjes boren cq tappen, staal behandelen en luik plaatsen )
als hun de betimmering ook moeten doen kan daar rustig 8 of meer uren bijkomen.

Re: Patrijspoorten

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2016, 11:48
door Molenkruiser
Ja dan begrijp ik dat daar moeilijk een prijskaartje aan gehangen kan worden, zonder te hebben gezien.

Jaco

Re: Patrijspoorten

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2016, 02:11
door vuuren1
Laat ik toch eens ergens vanuit proberen te gaan:

In een kaal en blank casco zaag je er een (precies) gat in met de decoupeerzaag na eea precies te hebben afgetekend.
Voor 50x50 cm en veel ervaring duurt dat met afwerken en alles bij de hand zeker 2 uur.
Dan aftekenen van gaten, centeren, boren en schroefdraad tappen: 2 uur.
Dan het staal voorbereiden, conserveren tegen roest: 4x een 1/2 uur.
Dan (als de plaat vlak is omdat dit een voorwaarde is in dit verhaal) het luik monteren.

Maar een bedrijf moet ook nog wachten ivm droogtijden van de primers/lak.
Ofwel je staat bij een werf op de kant, ofwel een mobiel bedrijf moet telkens aan komen rijden.
Dat kost allebei geld.

Dan is de buitenboel nog niet gelakt.
In dat geval moet de spiegel gelakt worden: 3 uur.
En de binnenboel maagdelijk kaal omdat ik uit ging van een casco.

Stel dat in deze bestaande boot de binnenkant van de romp roest vertoont (soms wil je dat niet weten bij oudere boten...).
Dan zijn we zo weer 8 uur verder.

Pas daarna komt het netjes aanpassen met de eventuele binnenbetimmering.
Als tussen de betimmering en de scheepshuid isolatie zit moet er een tussen rand worden gemaakt (op maat).
Als er geen isolatie ruimte is dan nog moet het worden afgewerkt.
4-8 uur.

25 uur is nog zeer mager ingeschat en los van materiaal, stalling, reiskosten etc.
Als het volgens het boekje moet gaan is 1250 aan werk al vrij krap.

Ik zal een voorspelling doen:
Jij vindt iemand die het voor een stuk minder gaat doen..

Re: Patrijspoorten

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2016, 08:22
door Molenkruiser
Hi Hans,

Die prijs die jij mij net voorstelde vind ik nog wel netjes...ik had meer verwacht.

De boot ligt nu op de kant zoals je kan zien, en ik ben nu druk bezig met verf en schuurwerk.
Heb nog even de tijd om opzoek te gaan naar iemand die het voor ons kan doen.
Prijs is belangrijk, maar kwaliteit is toch wel het belangrijkste. Moet er wel netjes uitzien en goed zijn, zodat we er nog lang van kunnen genieten.

Bij deze iedereen bedankt voor alle adviezen.

Moet zeggen dat ik dit forum heel leuk en leerzaam is. Heb al enorm veel van jullie geleerd door de artikelen te lezen en de bijbehorende foto's te bestuderen.
Heb dankzij jullie al een aantal "projecten" aangepakt, en ik moet zeggen dat ik best wel tevreden ben over het resultaat. Had dat niet van mezelf verwacht....
Blijf de artikelen lezen en jullie regelmatig om advies vragen.

Gr,

Jaco

Re: Patrijspoorten

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2016, 09:42
door quichot
Maar toch hè, heel eerlijk gezegd, als die plaat waar 'IJsselmonde' op staat vlak is, waarom probeer je het niet zelf? Het is echt geen rocket science. Het is eerder veel werk dan moeilijk werk. En je kunt het rustig in fasen doen, wanneer het jou schikt. Droogtijd primers en schilderwerk, allemaal geen probleem meer. Afwerken betimmering idem dito: allemaal eerder tijdrovend dan moeilijk.
Tenzij je absoluut geen klusser bent natuurlijk, maar dat schilderwerk doe je ook zelf, dus twee linkerhanden heb je bepaald niet! ;)
En misschien wel het belangrijkste: hopelijk heb je het luik nooit nodig om te vluchten! :lol:

Re: Patrijspoorten

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2016, 20:08
door Klaver vier
Ik denk ook dat je het prima zelf kan mits je goed gereedschap hebt,alleen wordt het heel veel moeilijker als de achterkant bol is,dan moet je de boel uitvullen wat het veel moeilijker maakt
Gr René ( Klaver vier)

Re: Patrijspoorten

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2016, 22:02
door vuuren1
Het lijkt vlak en dat is ook een vereiste.
Uitvullen zie ik niet zitten, dan gaat men vaak met hout aan de gang en dat is niks op staal.

Goed aftekenen en een goed zaagje, olie, laag toerental en je zaagt er zo een gat in.
Die boot zal wel van staal Fe370 zijn en dat verspaand relatief gemakkelijk.

Eerst zou ik de binnenbetimmering ter plaatse op maat uitzagen om te kijken of /waar er spanten etc, zitten.

Een mooi klusje voor de winter, komt heus wel goed als je tijd en geduld in acht neemt.

De raming die ik heb neergezet is zonder materialen en mogelijk niet correct omdat ik het hiervandaan met de natte vinger moest doen.
Je weet nooit wat een ander rekent.

Overigens moet je de binnenrand tussen de spiegel en de betimmering zeker niet van hout maken, dat is altijd zeiknat van de condens en zeer snel zwart en rot.

Re: Patrijspoorten

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016, 10:14
door Molenkruiser
Hi,

Ik ga hier op de jachthaven aan de "collega's" vragen of hier iemand rondloopt die handig is en al vaker met dit bijltje heeft gekapt.
Doen we het samen en kan ik daar weer van leren. Leuk project denk ik zo.
Zal zodra we beginnen, foto's nemen en deze met jullie delen.

Gr,

Jaco

Re: Patrijspoorten

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016, 23:42
door Yep
Is dit nog wat?

http://www.bootaccessoiresvinkeveen.nl/opruiming

Lijkt me niet duur.