Patrijspoorten

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Patrijspoorten

Berichtdoor Molenkruiser » 24 Okt 2016, 09:15

Hi,

Ik zit er over na te denken om enkele patrijspoorten te (laten) vervangen.
Vraag me af of het zelf goed te doen is, of het toch door een specialist te laten doen.

Tevens hebben mij vrouw en ik het idee opvat om in onze achterkajuit een ontsnappingsluik te latenplaatsen (in de achterwand).
Heeft iemand ervaring, en aan welke prijs moet ik dan denken, als ik dat laat doen.

Afbeelding

gr,
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Patrijspoorten

Berichtdoor elrenegado » 24 Okt 2016, 09:21

1 op 1 vervangen van patrijspoorten is goed zelf te doen (eigenlijk gelijk aan het vervangen van alu ramen)
Schroeven rondom losmaken, poort eruit, nieuwe erin met vers rubbertje en weer vastschroeven.

Ook het maken van een luik is goed zelf te doen,
uitzagen kan gewoon met een goede decoupeerzaag en dito zaagje.
een luik koop je vanaf 75 tot een 750 euro, afhankelijk van maat, merk en uitvoering.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Patrijspoorten

Berichtdoor vuuren1 » 25 Okt 2016, 01:27

Je kan alles zelf doen maar vaak loop je net even tegen dingetjes aan die je niet had voorzien.

Poorten die in een kajuit met enige ronding zitten, zo ook een vluchtluik zonder 100% vlakke ondergrond..

Uitzagen met een metaalzaagje van de bouwmarkt wordt ook steeds minder.
Het staal goed behandelen.
Schroefdraad tappen om een vluchtluik te monteren.
De juiste afdichtingsmiddelen weten toe te passen.
Etc..

Je kan het zelf maar soms moet je dingen overdoen omdat het een leerproces is.

Een prijsindicatie kan ik niet noemen met de gegevens zo nu bekend zijn.
Als de oude poorten 1:1 voor nieuw te vervangen zijn is dat heel anders dan andere poorten die andere maten hebben.
Een vluchtluik inzagen is te doen maar hoe zit het met de afwerking binnen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Patrijspoorten

Berichtdoor FrankM » 25 Okt 2016, 06:31

Ik heb twee patrijspoorten vervangen, maar dat was niet zo moeilijk, 1:1 en vlakke ondergrond.
Het vluchtluik wordt een ander verhaal.
Zagen in staal is niet zo makkelijk als een ieder denkt.
Kies de juiste zaag, kies het juiste toerental en laat de zaag het werk doen.
Als je te veel druk uit voert, wordt de zaag heet, tanden verbranden en meestal breekt de zaag af.
Meestal zit er in de zaaghouder nog een stukje zaag.
Als je druk uitvoert en de zaag breekt schiet je van de te zagen lijn af, en het stukje wat er nog inzit, maak hele mooie deuken naast de zaaglijn..................

Indien er geen betimmering inzit aan de binnenkant zou ik het nog wel durven met een slijpschijfje van 1 mm.
Beroepsmatig slijpen wij nog wel eens in RVS, met een schijf van 1 mm dik.
Doordat deze zo dun is en ook hier de schijf het werk laat doen, verbrand het materiaal niet.

Al met al, het kan wel, maar kijk uit.
Zorg ten eerste voor professioneel gereedschap.
Deco met pendelinrichting en variabel toerental.

Succes iig.

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Patrijspoorten

Berichtdoor Amersfow » 25 Okt 2016, 07:30

Het zal best 4 mm staal zijn, zal een langdurige klus worden met een decoupeerzaag. Zo'n 1mm schijfje werkt echter echt super. Ik gebruik deze tegenwoordig bijna altijd, alleen voor afbramen heb je de normale nodig. Met Hornbach prijzen heb ik gewoon twee haakse slijpers in gebruik ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1864
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Patrijspoorten

Berichtdoor elrenegado » 25 Okt 2016, 08:53

inslijpen kan ook natuurlijk.
Maar zagen in 4mm staal is echt niet zo'n moeilijke klus hoor.
je moet wel de juiste zaag kopen, niet teveel toeren maken, en nauwelijks druk uitvoeren.

Ik heb bij het vervangen van mijn ramen in rubbers voor aluminium bij een aantal ramen de hoeken aan moeten passen,
4mm staal en gewoon met een decoupeerzaag.
In de romp achterop heb ik in 5mm staal een inbouwhekdouche geplaatst, ook met het decoupeerzaagje. (alles ook met 1 zaagje, ik dacht 1 van bosch.)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Patrijspoorten

Berichtdoor quichot » 25 Okt 2016, 09:05

FrankM schreef: Kies de juiste zaag, kies het juiste toerental en laat de zaag het werk doen.

Volkomen juist. Zeker als je er een jampotje zeepwater en een kwastje bij zet. Houd met die kwast zaag en zaagsnee voortdurend flink nat. Geloof me, dat scheelt zeker de helft in tijd, moeite, en vooral kracht, waardoor je de decoupeerzaag met gemak met één hand kunt bedienen terwijl je met je andere hand de boel nat houdt. Uiteraard niet het meegeleverde standaardzaagje gebruiken, maar even wat geld steken in het juiste zaagje, met de juiste vertanding, passend bij de plaatdikte. Voor rvs bestaan speciale zaagjes.
Ieder zal z'n voorkeuren hebben bij dit soort klusjes, maar bij slijpen ben je doorgaans langer bezig inbrandpuntjes te verhelpen dan dat je slijpt. Kijk er niet vreemd van op als er na een maandje ineens bruine puntjes opduiken een paar meter van je werkplek.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Patrijspoorten

Berichtdoor Molenkruiser » 25 Okt 2016, 10:33

Hi,

Dank jullie wel voor de adviezen, hier kan ik wel wat mee.
Ga die patrijspoorten vervangen, nu nog op zoek naar een alternatief voor Vetus. Vind Vetus namelijk nogal prijzig.

Wat betreft dat vluchtluik, denk dat het beter is om dit bij een specialist te laten doen.
Aan de heer van Vuuren de volgende vraag ; Ik begrijp dat u geen exacte bedragen kunt geven, maar aan welke bedrag moet ik denken, incl afwerken aan de binnenkant.
Ben bereid om bijv volgend voorjaar (als de boot weer in het water ligt) deze naar de "installateur te varen, als dit interessant is.
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Patrijspoorten

Berichtdoor Molenkruiser » 25 Okt 2016, 10:38

Bij deze een foto van de hut achter....in de achterwand (rechts) zou het ontsnappingsluik moeten komen.

Afbeelding

Jaco
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Patrijspoorten

Berichtdoor vuuren1 » 25 Okt 2016, 23:07

Kan ik niet zeggen, ligt helemaal aan allerlei omstandigheden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten