jkos schreef:Als je nu toch een nieuwe schroefas moet (laten) draaien, heb ik nog een tip.
Maak de nieuwe as ter hoogste van de gland, op het loopplank, een paar streep groter in diameter.
Zodra je dan weer slijtage hebt kun je volstaan met het opzuiveren van de as, dan heb je enkel een nieuwe gland nodig.
In het bedrijfsleven is dit al jaren gebruikelijk.
Voor een nieuwe as pak je voor een 35mm as ook 35 mm en niet groter want dan moet je de hele as afdraaien.
Dat kan overigen nooit goed zuiver omdat de as in de draaibank altijd door zal buigen over een bepaalde lengte (ook met de losse kop ondersteund)
Tevens doet niemand dat omdat het qua uren ook veel te duur wordt.
Het is vooral niet gebruikelijk en gewoon onzin.
Beter pak je een as die oppervlakte is gehard, die gaat in een jachtje 100 jaar mee.
Overigens slijt een as altijd minder dan het bronzen lager.
Als de as agv de pakking is ingelopen is het een fout gekozen pakkingmateriaal, of te strak aangedraaide pakkingbus, of te weinig gesmeerd.
Een pakkingbus moet altijd een drupje lekken om aan te tonen dat de pakking gesmeerd en gekoeld wordt.
De as op de foto vertoond achter geen slijtage maar corrosie.
Die hoef je niet te vervangen maar over het ingelopen deel kan een speedy sleeve worden gezet:
http://www.aandrijfshop.nl/skf-speedi-s ... 99139.html